Tips på små behållare till salt och kryddor?

Använder ziplock-påsar som jag har i en liten ask. Funkar utmärkt...så länge man inte är blöt och kall om händerna...
 
Jag har fått ett antal tomma småburkar av en bekant som har diabetes. Vad det har varit i dom vet jag inte längre, för jag har tagit bort originaletiketterna, och klistrat på mina egna etiketter.

Burkarna är ungefär i storlek som filmburkar. Filmburkar börjar bli hårdvaluta. Jag känner inte längre någon som använder en kamera med film.

Per

Det är burkar som det varit teststickor till blodsockermätare s.k. Accu -Chek test stripes! ...dom är mycket användbara!

...tomburkarna alltså! :)
 
Ser fiffigt ut hemma på köksbänken, men har befunnits alldeles för pilligt i fält. Detta trots att "testet" utförts (även) med de stora jumborören och testaren varit utrustad med motoriken hos en professionell violinist ;).
Dessutom spricker rörändarna förr eller senare upp av det idoga vikandet.

Jag tror det är olika för olika modeller av sugrör. Det är olika plast i dem. Vissa funkar bra, andra sämre.

Sen är ju frågan hur många gånger man ska återanvända det. De gånger jag har gjort såna så har det tagit slut typ tredje gången. Oftast använder jag dem som engångsförpackning.

Jag håller helt med nermander här. Sugrörsvarianten använder jag för så små mängder kryddor så att en stor mängd upprepat vikande aldrig blir ett problem. Och även om man skulle använda hela sugrörslängden har jag svårt att se att det skulle bli ett upprepat vikande på samma ställe då innehållet hela tiden minskar varför sugröret lämpligen viks kortare och kortare...
 
Jag håller helt med nermander här. Sugrörsvarianten använder jag för så små mängder kryddor så att en stor mängd upprepat vikande aldrig blir ett problem. Och även om man skulle använda hela sugrörslängden har jag svårt att se att det skulle bli ett upprepat vikande på samma ställe då innehållet hela tiden minskar varför sugröret lämpligen viks kortare och kortare...
Alla sätt är bra utom de dåliga ;) Vissa funkar fint för små mängder, korttidsbruk och solsken, andra för långturer med kalla fingrar och knepiga lägerplatser i höstmörker.
Violinistens rapport gällde snarast den senare sorten, men det är ju bara bra, att tråden samlar alla möjliga tips inom ämnet på ett ställe.

Att vika så man får på "locket" är ännu pilligare långt in på sugröret än vid änden; violinisten fick hålla på och klippa ner röret allt eftersom den blivit sliten (kreativ som hon är, kom hon hem iklädd ett halsband av färgglada små plastsnuttar ;)).
 
Exempel på burkar/flaskor av mindre format.
Först en modern filmburk av plast. För stor och skrymmande för kryddor.
Sedan en en mycket högklassig burk för mätstickor (diabetes). För tung.
Sedan en liten lättviktsflaska med skruvkork som jag personligen gillar är bäst. (Clas Ohlson)
 

Bilagor

  • Burkar.jpg
    Burkar.jpg
    123 KB · Visningar: 984
Ta några extra av dom små påsarna som finns på hamburger ställen.
finns visserligen bara salt och peppar.
 
Jag har fått ett antal tomma småburkar av en bekant som har diabetes. Vad det har varit i dom vet jag inte längre, för jag har tagit bort originaletiketterna, och klistrat på mina egna etiketter.

Burkarna är ungefär i storlek som filmburkar. Filmburkar börjar bli hårdvaluta. Jag känner inte längre någon som använder en kamera med film.

Per

Nu har jag kommit ihåg att fråga honom och det var mätstickor av något slag
Så ute-jämt hade rätt http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=717802&postcount=15

Per
 
klockrena behållare med skruvkork är dom som följer med när man köper hårfärg/toning i vanlig butik. man får med en liten behållare med nån typ av balsam. helt kanon till kryddor, olja, diskmedel, shampoo, solkräm osv..
gäller bara att man färgar håret eller känner någon som gör det.
 

Bilagor

  • IMG_0027.jpg
    IMG_0027.jpg
    23.3 KB · Visningar: 755
En gammal filmburk, ett 5-6 mm rostfritt kullager, det är vad jag använder för att fixa mjölk till kaffet. I med lite torrmjölk, fyll på med vatten och kulan, sedan skaka! Räcker percis till en kopp kaffe och en påse torrmjölk räcker runt 5 dagar.
 
ziplock

Här kommer mitt tips.
Har ni köpt en jacka eller skjorta någon gång så följde det säkert med en liten ziplockpåse med en knapp eller sånt i. Fyll dom med kryddor. För salt peppar o socker brukar jag hamstra sånt hos valfri snabbmatskedja. Om man är orolig att kryddpåsarna ska bli fuktiga kan man ju trycka ner det i en liten plastburk.
Det är ju förknippat med ren idioti att köpa särskillda behållare för dyra pengar... Använd pallet och ha lite fantasi om inte annat så tänk på miljön.
😘
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.