Lantmäterikartor börjar släppas

Tack John.

En lösning kan vara att ha flera alternativa kartor i enheten. Jag har t ex använt OSM topografkarta parallellt med Garmins Friluftskarta (den som tidigare såldes i paketen Götaland, Svealand och södra respektive norra Norrland.

Bitvis har OSM-kartan betydligt flera stigar men generellt sämre höjdkurvor än Friluftskartan.

Thure
 
Lösningen

Min lösning är: Terrängkartan o fjällkartan i mobilen (där ryms ju båda, hela kartorna).
Mobilen lär jag ju ha med mig i vilket fall.
Den medföljande västeuropakartan i eTrex30x.

För att planera vilken väg, titta i mobilen, kolla sankmarker etc. För att gå den valda vägen, eTrex30x.
Telefonen kan ju vara avstängd under vandringen.
I fjällmiljö kanske valet vore annorlunda. Höjdkurvorna blir viktigare tex.

/John
 
Har börjat försöka lära mig QGIS för att göra kartor för ett jaktlag.
Finns det inget sätt man kan batch-importera vektorlagren i Terrängkartan? Måste man verkligen sitta och importera dem ett och ett?
 
Går det inte att markera alla? I trädstrukturen (kan förklara bättre när jag sitter vid datorn) borde det gå.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 
Går det inte att markera alla? I trädstrukturen (kan förklara bättre när jag sitter vid datorn) borde det gå.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Du menar att man markerar flera filer samtidigt i "open file" dialogrutan? Har för mig jag testade, men jag får dubbelkolla ikväll.
Kanske skiljer sig mellan olika operativsystem också? Jag kör Windows.
 
Jag fick ordning på det och importerade alla lagren på en gång. Se bilden nedan för val i dialogrutan.

Däremot fick jag inte till det med Shape-filerna så att de automatiskt knöts till lagren. Jag döpte om dem till motsvarande filnamn så att .QML filen hetta lika som .SHP filen, men det funkade inte. Någon skrev att filnamnet på QML filen skulle vara samma som lagernamnet. Det har jag inte provat. Filnamnet på SHP filerna och de lagernamn som dyker upp i QGIS skiljer sig nämligen åt. (QML filer från Github)

Jag fick inte heller symbolerna att funka. Kopierade in SVG-filerna som jag laddat ner från tidigare i tråden i en mapp och ställde in sökvägen dit, men det "bet" inte. Om jag gick in på en symbol och manuellt pekade på rätt fil så funkade det.

Men på det hela taget har jag nu en karta som ser vettig ut för det området jag vill jobba med, så nu är det bara att ta det därifrån.
 

Bilagor

  • QGIS LMV import.jpg
    QGIS LMV import.jpg
    38.7 KB · Visningar: 1,369
Däremot fick jag inte till det med Shape-filerna så att de automatiskt knöts till lagren. Jag döpte om dem till motsvarande filnamn så att .QML filen hetta lika som .SHP filen, men det funkade inte. Någon skrev att filnamnet på QML filen skulle vara samma som lagernamnet. Det har jag inte provat. Filnamnet på SHP filerna och de lagernamn som dyker upp i QGIS skiljer sig nämligen åt. (QML filer från Github)
.

Jag vet inte riktigt vad du menar med lager.

QLM-filen (stilen) ska ha samma namn som shapefilen (filerna) och ligga i samma katalog. Då kommer shapefilen att få den stilen från början. Annars får man gå in på "properties" och "style" och "load style".
 
Från en som känner sig helt hjälplös med QGIS

Efter mycket om och men lyckades jag få till en karta som min valda navigator läser och inte klagar på.
Men då blev den avlång.
Börjar fundera om det kan finnas nån hjälpsam själ som kan med georeferering? En annan vet inte vad man gör.
Fick till 4 röda linjer som ja, 3 pekade uppåt och en åt sidan. Hur ska det se ut egentligen?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...