Hitta eldningsplats

Själv eldar jag direkt på marken vid denna tid på året. Jag gör aldrig en stenring runt eld. Det tycker jag dämpar lufttillströmningen till elden.
 
Själv eldar jag direkt på marken vid denna tid på året. Jag gör aldrig en stenring runt eld. Det tycker jag dämpar lufttillströmningen till elden.

Varför gör man egentligen en ring? Är det bara för att minska eventuell spridning eller för att hålla ihop kolbädden? Eller vad är den tänkte funktionen med stegringen?
 
Varför gör man egentligen en ring? Är det bara för att minska eventuell spridning eller för att hålla ihop kolbädden? Eller vad är den tänkte funktionen med stegringen?

Jag tycker idéen med en stenring runt elden saknar rationell grund. Men väldigt många verkar anse att en sådan skall göras. Om det är torrt ute - så att det finns en risk för att elden sprider sig - så anser inte jag att en stenring runt elden minskar den risken. Att däremot ha srenar under själva elden kan ha sina poänger: när stenarna har hettats upp avger de värme till elden och gör att det brinner bättre. Om du dessutom eldar länge på samma ställe och eldar direkt på marken äter elden sig ned i marken och det bildas en liten grop. När elden ligger i en grop ( även om den är grund ) brinner den sämre, ryker mer och värmer mindre.
 
Tre större stenar (storlek som en hjälm?) i en trekant, elda i mitten. Är det väldigt stor glipa i mitten kan man lägga ett par mindre stenar där för att skydda marken under. När man släckt elden lägger man tillbaka stenarna där man tog dem.
 
Varför gör man egentligen en ring? Är det bara för att minska eventuell spridning eller för att hålla ihop kolbädden? Eller vad är den tänkte funktionen med stegringen?

Finns mycket intressant kring detta i Yngve Ryds bok Eld. När man täcker golvet i en kåta med ris att ligga och sitta på finns risken att riset kommer för nära elden och det börjar brinna, därför stenar som avgränsning. Utomhus finns ingen sån funktion.

Så hittar man gamla stenringar har det stått en kåta där. Eller vandrat förbi en turist :)
 
Vad underligt att du nämner den boken just nu efter så lång tid då jag precis håller på att läsa den.
Det är inte mycket som inte står där i när det kommer till eld.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...