Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det sägs att hacman butterfly kniven användes av cia i wietnam.



O eftersom vi pratar wietnam knivar så fick jag tag på en sån här Randall 14 genom ett byte mot en jenkkare engång mot en av mina knivar. :) Visste inte riktigt värdet på den förrän jag började googla lite o höll på ramla baklänges:)

rrr.jpg

SEX-36.jpg

Oj nu kommer det fram grejer.
Huga, Kimmo!:)
 
And now for something completely different!

Vilken Solingen syftar du på? Det finns ju några att välja på ;).

~Paul~

"The Larch!";, The Horse Chestnut?

No:
Spotlight on Knives!

Vem säljer knivar nu för tiden? (Och hur många låtsas att de inte är delvis producerade i Kina?)

Couteaux_eka_10e_fabricant_mondial.jpg


Jag vet inte om de är med i tävlingen "vem kan få en websida att laddas så långsamt som möjligt"
http://content.yudu.com/Library/A1wrxu/GunTradeWorldJune201/resources/28.htm

Och kom ihåg. Ni har inte mitt uttryckliga tillstånd att läsa andra artiklar om ännu farligare "verktyg" i samma publikation...

Och för er som inte hängde med på Monty Python-referenser: http://www.youtube.com/watch?v=ug8nHaelWtc
 
Hm, lite tveksam till tabellen. Beskrivningen säger att den är baserad på ett månatligt genomsnitt hos fysiska butiker? Och vad betyder GTV? Hur många månader gäller det? Vilka butiker har man frågat? Är butikernas fysiska läge i USA eller i hela världen?

Många tveksamma kriterier där!!

~Paul~
 
Det närmaste bushcrafter jag kommer i min samling, måste kanske skaffa sig en "riktig".
Gjordes på den tiden jag tyckte det var snyggt med fileworks och damast. Damast kan väl iofs fortfarande vara snyggt bara den inte är för framträdande.

Fredrik
 

Bilagor

  • Volcano 029.jpg
    Volcano 029.jpg
    33.4 KB · Visningar: 480
Hm, lite tveksam till tabellen. Beskrivningen säger att den är baserad på ett månatligt genomsnitt hos fysiska butiker? Och vad betyder GTV? Hur många månader gäller det? Vilka butiker har man frågat? Är butikernas fysiska läge i USA eller i hela världen?

Många tveksamma kriterier där!!

~Paul~
Jo absolut; tyckte bara som nodh att det var roligt med placeringarna 9 och 10 även om det statistiska underlaget är skralt. GTW Gun Trade World, ytterligare en yttring av amerikansk skjutgladhet verkar det. Knivartikeln (som du får upp med länken) var tämligen intetsägande men tabellen lite rolig som sagt.
 
Jo absolut; tyckte bara som nodh att det var roligt med placeringarna 9 och 10 även om det statistiska underlaget är skralt. GTW Gun Trade World, ytterligare en yttring av amerikansk skjutgladhet verkar det. Knivartikeln (som du får upp med länken) var tämligen intetsägande men tabellen lite rolig som sagt.
OK, då fattar jag bättre :).

~Paul~
 
Fredrik, berätta gärna mer om den härliga kniven, skaft material osv... Såg jäkligt fin ut. :) Vem har gjort den?
Ja, dessutom undrar jag vad exakt det är för stålmix i själva damasken.

Jag har nu fått min Hackman-överlevnadsbowie. Reaktionen är både positiv och negativ. Till att börja med så fattades precis all extrautrustning, det vill säga asken med kompassen och brynet, samt innehållet i handtaget. Till och med metallrampen fattades på slidan. Den som man fäster i stridsselen!

Till de mer positiva punkterna hör att bladet var riktigt enkelt att rekonditionera. Det ser ut som om det vore nytt. Likaså är parerskyddet och ändbutten i nyskick. Greppet uppvisar lite slitage men är ganska OK trots allt.

Slidan är liter mer sliten och har en liten fettfläck i själva spetsen. Och som sagt, rampen saknas.

Sammanfattningsvis. Är den värd ca 3 lappar? Mycket tveksamt!

~Paul~
 
Fredrik, berätta gärna mer om den härliga kniven, skaft material osv... Såg jäkligt fin ut. :) Vem har gjort den?

Tack så mycket, har nämligen gjort den själv. Skaftet är i mammuttand och valnöt. Bladet köpte jag på Knivveckan i Ludvika för 5-6 år sedan och har sen omprofilerat både blad och tånge. På bladet tog jag bort klacken och på tången tog jag bort en del på höjden, mycket pga att jag inte hade tillräckligt mycket mammuttand för att täcka den :(


Ja, dessutom undrar jag vad exakt det är för stålmix i själva damasken.

Det undrar jag också. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det är och när jag köpte det var jag inte tillräckligt intresserad för att lägga det på minnet. Tog fram den och polerade den lite i morse då den var väldigt grådaskig, ska nog fortsätta polera den lite till.

Jag har nu fått min Hackman-överlevnadsbowie. Reaktionen är både positiv och negativ. Till att börja med så fattades precis all extrautrustning, det vill säga asken med kompassen och brynet, samt innehållet i handtaget. Till och med metallrampen fattades på slidan. Den som man fäster i stridsselen!

Till de mer positiva punkterna hör att bladet var riktigt enkelt att rekonditionera. Det ser ut som om det vore nytt. Likaså är parerskyddet och ändbutten i nyskick. Greppet uppvisar lite slitage men är ganska OK trots allt.

Slidan är liter mer sliten och har en liten fettfläck i själva spetsen. Och som sagt, rampen saknas.

Sammanfattningsvis. Är den värd ca 3 lappar? Mycket tveksamt!

Alltid lika trist när man inte blir helt nöjd. Jag tror inte att det har varit ngt som har funnits i skaftet, kan iallafall inte hitta ngn info om det ngnstans?

Fredrik
 
1. Tack så mycket, har nämligen gjort den själv.

2. Det undrar jag också.

3. Alltid lika trist när man inte blir helt nöjd. Jag tror inte att det har varit ngt som har funnits i skaftet, kan iallafall inte hitta ngn info om det ngnstans?

1. Ett väl utfört arbete Fredrik! Hade du gjort likadant idag?

2. OK, vi kommer inte längre med andra ord :).

3. OK, va bra, tror heller inte att det har funnits något där. Då slipper man en del av huvudbryet. Återstår att få tag i resten av prylarna...

~Paul~
 
1. Ett väl utfört arbete Fredrik! Hade du gjort likadant idag?

~Paul~

Tack. I stort sett så tror jag nog det. Som tidigare sagt så hade jag nog skippat filningen men även använnt andra material då den är tänkt att användas. Iofs så hade jag nog fortsatt fram med skalorna en halv centimeter till men framför allt gjort den lättare i skaftet då den är lite baktung.

Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.