Nya Zeeland?

Känns som jag babblar i varenda forum just nu, men men, ska som sagt åka utomlands snart och besöka Nya Zeeland (bland annat).

Det finns ju en hel del trevlig vandring där. Det vore trevligt att höra från någon som varit där (en sak att läsa tidningar/böcker, en annan att få personliga tips).

Var ska man vandra?
Vilka leder/parker kostar pengar (är det värt pengarna?)
Finns det stugor, eller behöver man tält? (standard på stugorna)

Vi kommer att vara där mellan April och Juni, ganska sent alltså, så jag antar att det blir kallt och lite folk. Eller?

/p
 
Arthur's Pass

Kul att ni ska till Nya Zeeland! Det var nog där jag fick upp mitt intresse att fjällvandra.

Det kommer nog inte bli så kallt när ni är där men räkna med noll gradigt på nätterna, kallare på högre höjder förståss.

Tips:

The Great Walks är en serie av vandringsleder av mycket hög klass - väl markerade, spångade där det behövs och där man vill värna om växtligheten, (näst intill) inga vad, välskötta stugor och lederna går ofta över väldigt variationrik terräng. Har själv bara gått två av dem - Tongariro crossing på nord-ön (ett måste! ;)) Passa på och bestig Ngauruhoe (2291m) som är en kon-formad vulkan för väldigt fina vyer. Sedan har jag gått halva Kepler Track på sydön i närheten av Te Anau. Det blåste upp till storm och leden stängdes av...

Standarden på 'the Great Walks' stugorna är helt ok - inte riktigt som de svenska fjällstugorna men å andra sidan är de billigare. År 1997 kostade en natt mellan 8-12 dollar (*5 kr), tält $4. Stugorna på Millford Track var dyrare med $18. Par dollar mer nu kan man tänka.

En kompis till mig gick Routeburn Track som startar i närhen av Queenstown och han rekommenderar den skarpt.

Om ni tar med er tält blir ni förståss mycket friare och behöver inte vara beroende av stugor hela tiden. Å andra sidan är det kanske tungt att bära på om du ska till Nepal först, etc.

Med tält kan jag rekommendera att ni far till Athur's Pass National Park på Sydön ca. 2.5 timmes bilväg väster om Cbristchurch. Köp K33 Otira kartan och börja planera!

Tips: två-tre dagars tur till Lake Mavis med början från Bealey River 6km söder om Arthur's Pass, gå över ett pass ca. 1km norr om Mt Oates, och sedan ner via Edwards River tillbaka till start punkten. Ganska jobbig tur, men värd mödan. Räkna med våta skor!

En lättare tur - två eller tre dagar beroende på hur mycket man vill lata sig i dom varma källorna :) - är att gå Otehake hot springs. Dit kommer man genom att åka till Aikens 12km norr om Arthur's pass - gå till Lake Kaurapataka - sedan fortsätt mot Otehake River. Stigen är bra fram till älven, men sedan rätt eländig tills man kommer ut på lätt vandrad mark en km uppströms. Gå ca. 400 m ytterligare uppströms, vada och ni finner man ett par varma källor som man ligga och lata sig på kvällen. Mängden vatten kan variera väldigt mycket och om vattenståndet är högt så kan källorna vara dränkta i kallt flodvatten. Hör efter i Arthur's Pass village innan ni går.

Dessa två tips antar att ni är vana fjällvandrare.

Dagstur - Avalanche Peak. Fina vyer från toppen. Nås i från Arthur's Pass village.

Från Arthur's Pass village kan man ordna skjuts till starten av lederna, lite svårare tillbaka till AP igen men lifta är lätt.

Lonely Planet har en bok som heter Tramping in New Zealand vilken tar upp de mest kända lederna. En annan bok 'Tramping in the southern alps - Arthur's Pass to Mt Cook' skriven av Sven Brabyn & Elise Bryant är en bibel när det gäller - ja just det - vandring mellan AP till Mt. Cook...

Och på tal om Mt. Cook - åker ni dit så kan ni göra en två dagars tur till Müller Hut och tillbaka. Väldigt fin vy över Mt. Cook. Det finns tältplatser i närheten av stugan.

Det här börjar bli långt ... men har mer tips om du är intresserad... ;)

/Fredrik
 
Kepler Track

Ett måste under Nya Zeeland-vistelsen är Kepler Track. Gick hela leden i Maj-99. Maj/juni är en bra tid att resa i Nya Zeeland då det är "Off-season" där. Stugorna är inte fullbelagda och avgifterna är halverade. Dock krävs lite varma kläder, då det ibland kan krypa under nollsträcket på nätterna.
Första etappen är riktigt jobbig men första stugan finns minst två LÅNGA grottor att utforska, så glöm ej pannlampa.

En annan plats att besöka är den lilla (fyra bäddar) mysiga Brewster Hut som ligger på på Mt Armstrong. Därifrån kan Mt Armstrong bestigas (3150m, tror jag).

Att besöka Welcome Flat Hut(Copland Track) och bada i de heta källorna är också en oförglömlig upplevelse.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.