tjäderspel

det skulle vara roligt att få höra från någon som också har varit ut på tjäderspel eller orrspel. jag har för första gången varit ut på tjäder spel våren -99 . det var otroligt spännande och intressant. jag ska försöka komma ut i vår också. hälsningar Mats
 
tjäderspel-tidpunkt på dygn?

Jag vet en jättebra spelplats men när spelar de egentilgen, är det bara tidiga mornar som gäller eller kan man åka dit i kväll?
 
Gå ut i nattmörkret till ditt i förväg iordningställd gömsle. Sätt dig varmt och tyst och sedan är det bara vänta. Första fågeln kommer nog innan det blivit fotoljust och sedan är det bara njuta tills det är över.
 
Spelplats?

Hur hittar man en spelplats lättast?

Om man nu hittar en plats, brukar tjädrarna återkomma till samma plats eller flyttar de runt?

mvh
Håkan Åkesson (skogsvan, men fågelnovis)
 
Gå ut i nattmörkret till ditt i förväg iordningställd gömsle. Sätt dig varmt och tyst och sedan är det bara vänta. Första fågeln kommer nog innan det blivit fotoljust och sedan är det bara njuta tills det är över.

Funkar fint för orre. Tjädern är lite knepigare eftersom tupparna flyger in till spelplatsen redan kvällen före och övernattar i särskilda natträd i spelplatsens utkanter. Du bör alltså vara på plats i ditt gömsle innan tupparna kommer, vilket brukar ske från solnedgången och 1 - 1½ timme framåt.
 
ok, då gäller det att vara på plats tidigt på kvällen alltså. Tack för det!

Håkan, Skogsstyrelsen brukar ha koll på kända tjäderspelplatser så hör med dem. Tjädern kommer tillbaka till samma plats varje år.
 
Jägare förr i tiden gick in mot tjäderspelet (tjädervin) under mörkret tidig morgon. Inte för nära. När tjädrarna börjar spela så lokaliseras en i utkanten av spelplatsen. Sedan utnyttjar man tjäderns spel. Lyssnar när den knäpper. Efter intensivt knäppande kommer klonken som man väntar på för efter klonken kommer sisningen under vilken tjädern sägs vara döv. Då gör man en sekundlång framryckning innan man blir knäpptyst och väntar på nästa klonk. Borde fungera lika bra för fotografer som för äldre tiders spelskyttar.

Bosse
 
Mitt första tjäderspel

Jag hade lyckan att uppleva ett tjäderspel för första gången i år.
Jag fick reda på en gammal tjäderkoja. Gick ut på kvällen med sovsäck och varma kläder.
Vid tre-tiden kom den första tjädern.
Halv fem hade jag fem tjädrar runt kojan som med ca 25 m från varandra spelade upp hela sitt register.
Min kamera gick stundvis som en kulspruta. Jag tog över 300 bilder under dessa timmar.
Några blev riktigt bra.
Hade en fantastisk upplevelse och kände mig väldig nöjd när jag gick från kojan efter kl 8 på morgonen.

Gunnar
 
Hej på Er!

Jag har precis registrerat mig på utsidan och har kommit på det ämne som intresserar mig mest, nämligen skogsfåglar. Jag är fotoentusiast som försöker att beskåda och föreviga med bilder våra skogsskönheter. Än så länge har jag lyckats bra med orre men inte med tjäder eller järpe. Kan någon vara så snäll och ge privat några tips om spelplats i Södermanland, Västmanland eller Närke? Tack i förhand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zelican Tjäderspel Vilda djur 2
Gregorius Orr- och tjäderspel Vilda djur 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...