Hobie trampkajak - vad ha på fötterna?

Jag kör samma som Thomas och har samma kajak Hobie AI .Vintern.Torrdräkt och dykarskor neopren.Våren, Simms Vadare och dykarskor Sommaren shorts och nätsandaler med gummisula risk för solbränna på bena enda problemet:)
 
Redan detta att överhuvudtaget ge mig ut på havet är långt från vad jag tidigare gjort och kräver ett icke obetydligt mått av självövervinnelse.

Vad ska du ut på havet att göra? Räcker inte skärgården? ;)

@Meritaimen
Ja just det! Vi Hobie-"kanotister" (och surfski-piloterna!) får vackra bruna ben!

mvh thomas
 
Rent tekniskt är det havet, dessutom finns det mycket få öar här så någon skärgård kan man inte kalla det med bästa vilja i världen!
Vi är ju inte så många Hobie-"kanotister" på Utsidan, så var håller du hus någonstans, utan skärgård?

@Meritaimen
Jag är mycket nöjd med min Epic V7 (om den nu räknas som surfski, den är ju ganska kort och bred...).
Pluss för mig är plast, släproder, och packlucka. Kanske priset också, köpte min begnad. Jag gick en paddelkurs i vingpaddelteknik och övar på att få något flyt i detta.
Hittills är jag fortfarande snabbare med Hobien men det finns de som hävdar att man kan snitta 10km/tim med en V7:a. Där är jag inte. Med Hobien i enkelskrovsläge har jag en gång snittat 9,2km/tim på 10km. Det är mitt rekord på milen. Kommer aldrig dit med V7:an.
Annars så är klädproblematiken samma som i en Hobie och det är minst lika enkelt att ta sig upp efter en vurpa. När jag blir säkrare i sadeln kommer jag försöka lära mig fånga vågor. Då kan man nog få upp snittfarten!

mvh thomas
 
Det där ser ut som en fin, billig och lätt stol!

När jag seglar/använder min AI som trimaran har jag också förhöjd stol men inte en sån där fin lösning. Var har du hittat stolen? Pris? Vikt?

Jag har tittat på en av Biltemas båtstolar men den ser både tyngre och klumpigare ut. Priset var väl ok - under en 500-hundring...

Bygger just nu en mastfots-adapter för att kunna använda lilla riggen till AI-mastfoten. Så att jag utnyttja samma rullsystem för att reglera segelytan. Intresserad?

Ska ut på en tvåveckors-tur i Dalsland i juni, utan sidoskroven och jag vill kunna segla med lilla riggen (som jag har kvar från en tidigare Adventure-kajak).

mvh thomas
 
Det där ser ut som en fin, billig och lätt stol!

När jag seglar/använder min AI som trimaran har jag också förhöjd stol men inte en sån där fin lösning. Var har du hittat stolen? Pris? Vikt?

Jag har tittat på en av Biltemas båtstolar men den ser både tyngre och klumpigare ut. Priset var väl ok - under en 500-hundring...

Bygger just nu en mastfots-adapter för att kunna använda lilla riggen till AI-mastfoten. Så att jag utnyttja samma rullsystem för att reglera segelytan. Intresserad?

Ska ut på en tvåveckors-tur i Dalsland i juni, utan sidoskroven och jag vill kunna segla med lilla riggen (som jag har kvar från en tidigare Adventure-kajak).


mvh thomas


Köpte den i Båtmässan Göteborg.Var ute nu Månd-Tisdag och den va bekväm och stabil.Den väger ett par kilo-Håller sig förvånads bra med en rem som man spänner ihop med aka ramen.Jag har en midre kajak för mindre vatten så har ingen användning för en adapter men tack för erbjudande.Ett problem att man sitter högt upp och blir ducka mer när man byter sida på segeln.Annars känns det här kanon lösning och slipper ligga med rumpan i vattenbaljan.
Hittade sidan.Jag fick den rabbaterat på mässan :)
https://www.benns.se/battillbehor-1/komfort-ombordpresent/bordstolar/vikstol-deluxe
 

Bilagor

  • Överön.jpg
    Överön.jpg
    52.3 KB · Visningar: 199
@Meritaimen

Tack för tipset!
Jag ska kolla på den men jag tror att den varianten som fanns utan armstöd passar mig bättre, billigare och väger med säkerhet mindre också.
mvh thomas
 
Äntligen

...fick jag tillfälle att sjösätta min Hobie Adventure och köra en runda.
Vädret var utmärkt med väsentligen platt vatten och måttlig vind. Jag körde ca 5 km med en snitthastighet på 8 km/h vilket jag är mer än nöjd med.
Det var bara en obetydlig hastighetsskillnad på med- och motvind. Möjligen hade jag hjälp av medström på tilbakavägen.
Trots frånvaro av ens den mest rudimentära sjövana så kände jag mig mycket trygg i kajaken över djupt vatten. Över grundare bottnar kände jag en viss oro för att köra in i någon större sten och förstöra driven. Den rädslan är inte helt ogrundad. Det ligger ett antal mycket stora stenar utspridda i vattnen här. Den mest spektakulära ligger ensam i en sandig badvik på ca 2½ meters djup och når nästan ytan vid lågvatten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Prankster Hobie Kajak Paddling allmänt 8
Teknikern Sit-on-top, Hobie Adventure Paddling allmänt 4
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.