Torrdräckt

Anledning att jag tog MS4 är att den har dubbelt midja som tätar bättre mot kapellet och att den har dragkedjor i metal.
Som det ser ut är den helt enkelt lite mer påkostad och slitstark. Förpackningsmått borde vara sämre men det är inget jag bryr mig om.
 
Ok, ska inom kort beställa en Typhoon från England.
Det är väl en bra idé att passa på att köpa skor och handskar samtidigt?

Jag hittar bara "wetsuit boots", är det vad ni har på fötterna när ni använder torrdräkten?
Hur tjocka i så fall om vi pratar vår/försommar?

Hur tjocka handskar är lämpligt samma årstid? Räcker 1 mm?
 
Senast ändrad:
1mm neopren är inte mycket. jag har haft 3mm fingerhandske och det fungerar för mig när det är varmt, men inte när det ligger runt nollan eller kallare. Nästa par handskar blev ett par tumhandskar i 3/6mm, dvs 3mm i handflatan och resten 6mm. Mycket bättre känsla när man inte har en massa neopren mellan fingrarna, och betydligt varmare. Men de spöar inte de 5/7mm flashbombs tumhandskar jag köpte i höstas. Det tar lite tid att vänja sig vid det tjockare greppet man får, och de skulle nog passa bättre med tunnare paddelskaft, men nu tänker jag inte alls på att de är tjocka. Inga handskar har hållit tätt i sömmarna en hel säsong. Paddlar man relativt hårt slits neopren rätt snabbt. Men med så tjocka handskar klarar man sig bra även om man blir blöt om händerna.
När det gäller kompakt torris så kan man ju skippa alla finesser som kapelltunnel och sånt. Själv gillar jag inte alls kapell, och när jag använder det så vill jag inte ha femtielva lager kapel, torrdräkt, torrdräktstunnel och såklart flytvästen utanpå alltihopa. Jag kör med Typhoon ezeedon. Enkel och billig, inga krussiduller. M är lite trång i halsen, men annars perfekt i storlek för mig som är 176cm och 84kg. Har bara enkla halvlåga neoprenskor utanpå dräkten och ett par syntet/ull strumpor och eventuellt raggsockor innanför. Köp gärna en neoprenluva också. Det gör skitont i skallen om man doppar sig i 0-gradigt vatten, men med mössa går det hur bra som helst. Ansiktet tål kylan men inte hjässan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MTB Torrdräckt Paddling allmänt 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...