Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten?

Hej

Jag och en kompis skall till Vancouver Island i Augusti för att paddla 5-6 dagar och så blir det 2-3 dagar för lite vandring.

Vi vill inte vara i ett område fullt med turister och båtfolk och vi vill ha chans att se valar, björnar m.fl.

Jag har tittat på Nootka sound men då måste bilhyra komma med i resbudgeten. Quadra Island med omgivande öar verkar trevligt och är lättillgängligt. Broughton skärgården ger störst chans att se val och det är fullt med småöar vilket är trevligt.

Någon som var där som kan rekommendera något område? Jag har paddlat i Bohuslän i många år men är inte någon avancerad paddlare och kompisen är lite nybörjare så vi vill ha någorlunda justa vatten. Vad jag har förstått så är det kraftiga strömmar på vissa ställen i samband med ebb och flod. Hur stort problem är det, säkerhetsmässigt och övrigt?
 
Hej Lars!

Vi hyrde kajaker på Quadra island och paddlade under 5 dagar i juli förra året runt Read Island (med en avstickare till vattenfallet på West Redonda island). Vi tog buss till Campell river och färja ut till Quadra island, där finns ett fantastiskt kajakhostel som har uthyrning, kurser och turer. Ta med egen mat och dryck. Discovery islands som området heter är känt för sitt soliga väder, och är ett relativt skyddat område – vilken avgjorde det för oss. Blåser det inte är det lättpaddlat skulle jag säga. Enda problemet är att det var få ställen att gå i land på, så ta med mat som ni kan äta i kajaken och markera ut tältplatser på förhand. Vi hade väldigt stark vind en dag då vi inte kunde paddla, rekommenderar att ni planerar in en extra dag ifall ni får otur med vädret. Under högsommaren är det vanligt med stark vind, oftast från norr till söder. Om ni paddlar runt Read bör ni paddla motsols.

Annat att tänka på är att det är kallt i vattnet (men varmt i luften - vi hade runt 30 grader) samt att tidvattenhöjden kan vara ett par meter. Vi såg ”bara” sälar, tumlare, sjöstjärnor, havsörn och andra fåglar. Dagarna innan vi kom hade andra paddlare sett späckhuggare två dagar i rad. Vi såg inga andra paddlare under turen men några segelbåtar.

Jag rekommenderar guideboken ”Kayak routes of the Pacific Northwest coast” av Peter McGee.
 
Senast ändrad:
Read island

Tack Lina

Det turen funderar jag på också. Kul att höra att ni var nöjda med den, bortsett att det hade varit kul med att se mer djurliv. Bra att det inte var fullt med andra kanotister, man kan ibland få uppfattningen av att det är mycket folk ute på vattnen runt om Vancouver island.

Hade ni några problem med tidvattnet eller tidvattenströmmarna? Begränsade de tiden som ni kunde paddla på dagarna? Gick det bra att paddla i Hoskyn channel och Whiterock passage.

Tack för boktipset, läst den nu.
 
Ber om ursäkt för sent svar. Hoskyn Channel var rejält blåsig. Det är framför allt pga Hoskyn som det rekommenderas att paddla motsols, så att ni paddlar Hoskyn från norr till söder. Nej tidvattnet/strömmarna hindrade inte paddlingen, men det blev en hel del bärande av kajak och utrustning på morgnarna. Whiterock passage minns jag tyvärr inte vilken det var. Hoppas ni får en fin tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
Palle70 Surfa med kajak vid 8 m/s i Mölle? Paddling allmänt 8
johan5588 Hyra kanot/kajak vid hjälmare kanal ?? Paddling allmänt 0
andy_02 Erfarenheter vid import av kajak från Estland Paddling allmänt 12
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...