Krav på kajakledare inom Friluftsfrämjandet

Öva och så småningom behärska och inse begränsningar i olika räddningstekniker. Lärande organisation. Alla kan fortsätta att utvecklas och bli mera ödmjuka.
Bevare oss från föreställningar om patentlösningar.

Därmed ingen från mig avsedd riktad kritik åt något håll.

Vi har att förhålla oss till samhällsutveckling och produktsäkrrhetslagen.

Thure
 
Här är länken till våra utbildningsplaner

stega dig ned från
/mina-sidor/verktyg--materialbank/
dokumentbank/
utbildningsplaner/


http://www.friluftsframjandet.se/mina-sidor/verktyg--materialbank/dokumentbank/utbildningsplaner/

PS min mail är carl@friluftsframjandet.se och inte det som råkade slinka igenom ovan.

Det är en yrkesskada att skriva "friluftsfrämjandet" fel gissa hur många olika felskrivningar som bara jag gör....

Hej!
Antingen pekas jag fel eller så har jag inte rättigheter nog att se vad du ser för så här ser det ut om jag följer din sökväg - det röda har jag ritat dit (och inte heller länken fungerar så jag tror det är något med rättigheter - jag borde ha ledarrrättigheter för kajak och skridsko):

Någon annan utbildad ff kajakledare som ser eller inte ser vad man borde se?

/Patrik
 

Bilagor

  • ff.JPG
    ff.JPG
    24.4 KB · Visningar: 339
I det här fallet vill jag inte få vatten på min kvarn, men den fria viljan raderas allt snabbare och det egna tänkandet liksom det personliga ansvaret och "säkerhetstänk" och "omtänksamhet" är ett snyggt förkläde med vilket fascister gömmer sig bakom och efter som de har så många medaljer, akademiska poäng och kompisar med de utvalda etc, så har de naturligtvis all moralisk rätt att begränsa livet för patrasket för deras egen säkerhets skull med hjälp av licenser, passerkort etc. Så hyggliga de är som räddar oss från att skada oss själva vilka hjältar! Ge dem ännu mera medaljer och priser så att de känner sig som de gudar de själva tror att de är hurra hurra samt taktfasta tramp mot det tusenåriga riket.....

eller?

Skall vi vända på detta tramset så krävs det just i stället att tex deltagare tar ett personligt ansvar för att de har nödvändiga kunskaper och att vi stöttar och backar varandra i att ha bra utrustning och kunskap utan att vara fördömande utan uppmuntrande. Hela tiden håller igång en pågående diskussion etc. Inför event och tur mm om vilka kunskaper och vilken utrustning som kan vara lämplig. Det skit samma om någon har svart bälte i rektalroll, som sagt om de knappt kan knyta skorna och peta näsan själva.

Tex har jag ju påvisat detta med vårt fina pontonsystem och som uppenbart räddat liv, men som de fascistiska säkerhetsivrarna skiter fullkomligt i. Om nu de hade lite säkerhets iver borde de ju visa lite intresse för detta, men nej....

På frukten av deras gärningar skall ni känna dem....

Vi har verkligen olika syn på utbildning och certifikat. Du verkar se det som skall-krav som måste uppfyllas och som du anser borde kunna ersättas med erfarenhet och kunskap förvärvad på annat sätt. Rätta mig gärna om jag förstått dig fel.

Jag ser å andra sidan en utbildning/certifikat som man examinerats på, ger en dokumenterad mini-nivå. Jag vet vad jag kan som minst förvänta med av en som är t ex NILinstruktör.
Sen finns det många som skaffat sig väl så goda och kanske även mer kunskaper än vad som går att certifiera sig till. Du har säkert paddlat ett helt liv och har nog mer kajak-erfarenhet än de flesta och det är väl gott så. Jag vill inte tvinga på dej något certifikat men jag förstår inte ditt starka motstånd mot att andra kanske vill certifiera sig. Är man ocertifierad ledare får väl deltagare på annat sätt skaffa sig förtroende för att turen klaras av på ett säkert och bra sätt.

/Patrik, jag ledde klubbturer (ej ff) hemmavid i flera år utan formella certifikat, vi lärde av varandra i klubben men med ff's ledarutbildning fick jag ett formellt papper på vad jag förväntas klara som ledare och omfattas då dessutom av ff's försäkring på ff's turer
 
Så hyggliga de är som räddar oss från att skada oss själva vilka hjältar!



Som jag skrev i ett av de första inläggen så har vi i Finland ett myndighetskrav på oss som jobbar med friluftsliv. Det är inget tyckande eller ställningstagande från min sida utan handlar om lag. Målet med lagen är uttryckligen att ge en bättre, säkrare och intressantare upplevelsen för kunden. Tycker idéen är bra för skall man ta betalt för en tjänst så skall tjänsten också hålla säkerhetsmässigt (jämför med tex ett nöjesfält). I tex kompisgäng finns inga regelverk.

Jag personligen tycker det viktigaste med paddlingen är att få en trevlig naturupplevelse och till det behövs inga tygmärken på flytvästen. Man kan också utvecklas hur mycket man vill utan att certifiera sig. Däremot tycker jag det är bra med olika organisationer som jobbar för en bättre och säkrare paddling för de som önskar. Som sagt. Jag rangordnar inte folk utifrån vilka kurser och emblem de råkar ha och många av mina riktigt duktiga vänner har valt att inte gå med i något system medan andra vill gå kurser och skaffa licenser. Det är upp till var och en. De personerna jag väljer paddla med privat handlar uteslutande om personlighet. En människa som får mej att skratta paddlar jag gärna med oavsett vilken nivå det handlar om.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jo jag ser en tydlig och uppenbar risk för att den fria viljan och det personliga ansvaret skall raderas till förmån för en totalitär diktatur som enbart Tengil/Riddare Cato skulle se som sin våta dröm.

Stegen dit går i bland lite kräftgång med två steg fram och ett tillbaka och sedan ett ordentligt kliv... Ibland är det metoden "bus eller godis" lite barnsligt charmigt dvs gör som vi vill annars busar vi och följs agendan blir du belönad i press och med priser. Detta sker på alla fronter och även inom kajaksport dvs makt och kontroll är allt och de som deltar i spelet gör det utifrån okunnighet och gott uppsåt samt i all välmening.

Det största hotet mot mänskligheten i dag vill jag påstå är just övergrepp i all välmening.

tex
Just ang Finland sitter jag här med ett nr av 2000-talets Vetenskap där det är en artikel ang kommunal tvångsvaccinering av barn. Hur många barn hade tex haft narkolepsi om de fått som de velat. Till en början skall det låta frivilligt och som om det vore en förmån och sedan när apparaten är på plats blir det annat ljud i pipan.

Detta är ett globalt problem och inte enbart ett Svenskt där de som följer agendan gynnas och de som inte gör det missgynnas.

Tyvärr är många som sagt "köttrobbotar" nu mer och vågar inte lita längre till det egna tänkandet och omdömet vilket gör att de får panik då de inte får klara och tydliga direktiv från sin diktator. Ganska fånigt att se det lite utifrån hur oroliga många är för att helt plötsligt få börja använda talgbollen på axlarna.

Visst är det skönt att gömma sig bakom en uniform eller ett emblem. Betala för beskydd. När skall vi få se kanotister i jeansvästar med döskallar på ryggen som paddlar runt och ofredar oliktänkande? Eller har de torrisar och andra mer diffusa märken på sina västar?

Samma tänk genomsyrar alla fascistiska organisationer om nu de är röda/blå/gröna/vita/bikers/kanotister etc dvs toppstyrning med direktiv och pekpinnar i all välmening där den dolda agendan egentligen handlar om makt och kontroll.

Jag är inte så glad i denna utveckling och det dämpar paddelglädjen. Tex så luras många på utrustning som de inte behöver och kurser som är överflödiga samt att de blir skrämda i onödan för faror som överdrivs. Helt plötsligt blir sporten begränsad till ett fåtal välbärgade och utbildade i stället för en bredare massa, men jag tror att äpplet smakade gott i paradiset dvs det är kul att åka motorcykel i ett gäng dvs många begriper inte att de stryker socker och fin färg på giftpillret just för att det skall slukas utan gnäll och så är det med alla dessa licenser och kurser dvs att det låter ju vackert med säkerhet och kunskap, men så slinker annat med på köpet som man kanske inte anade från början dvs av"gifter", registreringar som kanske används till annat syfte en det först tänkta....
 
Jag förstår din poäng, det ligger en del i den, även om jag inte skulle formulerat mig riktigt så. :)

Själv har jag noterat att jag inte kan följa med på friluftsfrämjandets paddelturer eftersom jag inte har en torrdräkt.
 
Är inte så förtjust i att slänga skit på Främjarna just då flera av mina allra bästa vänner är just Främjare och jag älskar dessa vanvettigt och skulle utan tvekan för eget liv undsätta dem i skarpt läge, men .....

Tex har jag hört (utan att fara i detaljer och personer) att du "skallllll" göra vissa moment i kajakutbildningen i en kajak som du kan kantställa och svänga genom att luta. Sim sall bamben så dyker bekanta främjare upp och tittar med valpögon på mig och skäms för att de önskar en kajak utan roder och med inbyggda slaglinjer och liten brunn. För annars kan de inte examinera i vassa moment och då inte delta i utbildningen. Att de senare dyker upp och beklagar sig för att de har en kajak som är knepig i sjögång och inte bär all packning som de vill ha och är svår att ta sig i och ur med är en annan femma.

Skulle det omvända råda tex ang det genomgående röret så skulle våra konkurrenter gnyla skulle jag tro. Dvs att vissa delar i utbildningen krävde att du behärskar pontonmetoden.

Skulle vara intressant med en redovisning från ansvariga runt detta, men det lär väl inte ske.

Sedan har vi detta med flytväst fascismen där medlemmar nekas att följa med på färd om de glömt sin väst. Spelar ingen roll om de skall paddla på sim avstånd från land och det är 25grader i vattnet. Västen skalllll på till vilket pris som hällts även om personen i fråga bedyrar personligt ansvar. Regler är regler och människan är till för att lyda och om någon får för sig att regler är till för att skydda människan tror de helt fel.


Som sagt fantastiskt härliga människor som jag älskar över allt annat, men ibland känner jag mig väldigt frågande till hur de resonerar, men jag är ju för närvarande inte medlem och skall väl ta det lugnt med mitt tyckande då jag har ekonomiska och personliga intressen i sak, men jag ser samma resonemang i andra sammanhang också dvs att sunt förnuft och personligt ansvar samt nästekärlek näst intill motarbetas aktivt.
 
Jag förstår din poäng, det ligger en del i den, även om jag inte skulle formulerat mig riktigt så. :)

Själv har jag noterat att jag inte kan följa med på friluftsfrämjandets paddelturer eftersom jag inte har en torrdräkt.

Var har du läst att det skulle vara ett krav på alla ff's turer?

Att det kan vara det på vissa turer (beroende på omständigheterna) kan jag förstå men har svårt att se att det skulle behövas alltid.
Jag hoppas verkligen inte det är ett skallkrav numera.
En varm sommarkväll med +20 i vattnet nära land skulle jag bli farligt överhettat i torrdräkt.

/Patrik
 
jag har inte kollat alla FF´s kurser, men det gäller hemma. Vet inte heller hur det var i somras, men såg det nu i början av oktober.
 
Kan inte tro torrdräkt kan vara krav under sommarhalvåret på en normal tur. Det skulle bara ha en hämmande effekt då endast ett fåtal paddlare äger sådan utrustning (ännu färre som använder i juli).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Inte torrdräkt....

... på Lidingös turer i alla fall.
Klädkrav:
Obligatoriskt: Regn- och vindtät jacka, handskar på våren och hösten, skärmmössa eller liknande mot solen, solglasögon.

Rekommenderas: Superunderställ, vindbyxa, sockor (ull eller fiberpäls), gymnastikskor eller sandaler.
Det är bra om dina kläder torkar lätt eftersom de ofta blir lite våta av vattenstänk. Undvik kläder av bomull som vid fukt kyler mer än de värmer!

Kanske det är annorlunda på Allhegonturen (som blev inställd i år) men annars inte.

Patrik
PS Flytväst är ett krav :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mielo Krav på klubbtillhörighet för att tävla.. Paddling allmänt 26
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.