Krav på kajakledare inom Friluftsfrämjandet

Tack till alla förslag! Jag fick just tag på vad som gäller inom Friluftsfrämjandet. Skulle gärna spinna vidare på tråden då det kommit upp flera trevliga frågor i ämnet men tyvärr har jag en dead line som närmar sig ruskigt snabbt. Tar kanske tag i tråden vid senare tillfälle. Tack ännu en gång. Tror detta räddade en del av mitt arbete.

Paddla vidare och kom ihåg att njuta av färden för allt handlar i slutändan om så mycket annat än paragrafer och tygmärken på flytvästen.

Har du möjlighet att publicera FF kraven här eller länk till dem om de finns publicerade på webben?

/Patrik
 
Har du möjlighet att publicera FF kraven här eller länk till dem om de finns publicerade på webben?



/Patrik



Hej Patrik
Jag fick i förtroende hela deras utbildningsplan men de var tydliga med att den inte skulle missbrukas. Jag respekterar givetvis deras önskan även om jag personligen föredrar att arbeta transparent. Däremot står det mesta av det väsentligaste i deras "Ledarskap i kajakpaddling" som går att köpa eller ladda ner på deras hemsida (kostar 20sek).

Hoppas du förstår mitt ställningstagande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hej Patrik
Jag fick i förtroende hela deras utbildningsplan men de var tydliga med att den inte skulle missbrukas. Jag respekterar givetvis deras önskan även om jag personligen föredrar att arbeta transparent. Däremot står det mesta av det väsentligaste i deras "Ledarskap i kajakpaddling" som går att köpa eller ladda ner på deras hemsida (kostar 20sek).

Hoppas du förstår mitt ställningstagande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har du fått den med förbehåll ska du givetvis inte posta den här, men tycker det är märkligt att inte kraven på vad man ska uppfylla finns publicerade - så en potentiell ledare vet vad man ska jobba med att uppfylla. Utbildningsplan kan jag förstå att man inte publicerar - den är ju FFs egen väg till målen och den kanske man inte vill ge bort till alla gratis men målen borde vara publicerade av ff.

/Patrik
 
Förutom potentiell ledare så kan ju deltagare på turer ha ett visst intresse i vad deras ledare förväntas ha för färdigheter och kunskaper. Fast kravspecen kanske är öppen för Friluftsfrämjandets egna medlemmar, eller måste de också betala 20 kr..?

/ Ulf
 
Förutom potentiell ledare så kan ju deltagare på turer ha ett visst intresse i vad deras ledare förväntas ha för färdigheter och kunskaper.

/ Ulf


Som sagt så agerar jag helt utifrån de direktiv jag fått. Håller personligen med dej till 100% då jag tror på transparenta upplägg. Däremot har ff säkert tänkt genom saken och har säkert sina skäl.

Måste däremot berömma ff för deras hjälpande hand vid mitt arbetet. Då var de verkligen tillmötesgående och jag antar att det samma gäller inför om någon vill gå deras kurser eller delta på turer.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Senast ändrad:
Så här funkar det så vitt jag vet och jag står mycket nära en som nyligen utbildat sig till kajakledare.

Det har ett antal kurser som den blivande ledaren måste gå. Där avhandlas säkerhet som kamraträddning, men även ruttplanering, alternativa rutter osv. Inte så mycket ledarskap tror jag.

Sedan följer aspiranten med ut på tur med en befintlig kajakledare och kajakelever och agerar då som assistent till kajakledaren. Sedan får aspiranten i uppgift att leda vissa moment eller dagar och osv. Hur många sådana turer de gör vet jag inte, men sen är det som jag förstått det den befintliga ledaren som "godkänner" aspiranten. Således ganska få formella krav annat än genomgångna kurser. Kanske orsaken till att de inte har så mycket papper att skicka över om just kraven.

Personligen lite ambivalent till modellen eftersom vissa FF-sektioner verkar anordna turer som är öppna för vem som helst ungefär som vilken resebyrå som helst till förhållandevis dyra pengar.

Medan andra verkar bestå av de lokala medlemmarna som ger sig iväg på olika äventyr tillsammans till självkostnadspris.
 
En sammanställning av skillnaderna mellan de olika certifieringarna är någonting som verkligen behövs, och den informationen borde vara allmänt tillgänglig redan ur konsumentskyddets synvinkel. Samtidigt hoppas jag att de olika certifieringarna aldrig sammanslås till en gemensam heltäckande standard. Eftersom regionella behov kraftigt varierar blir en gemensam standard en dålig kompromiss som knappast gynnar sporten som helhet.

Säkerhet i all ära, men jag måste iaf till en del hålla med Kåre. Helheten har blivit så tungrodd och byråkratin utan bondförnuft att man ibland funderar vilka de verkliga bakomliggande motiven är... men det är tyvärr en genomgående trend i hela samhället.

I de finska reglerna som Peifen länkar till ovan är föreningar undantagna

Jo, men med vissa undantag. Om föreningen idkar något som kan tolkas som kommersiell verksamhet är det andra regler som gäller.

Förenklat, om verksamheten riktar sig till allmänheten gäller andra regler än för intern verksamhet, oavsett om verksamheten som riktar sig till utomstående är vinstbringande eller inte. Även verksamhet som bedrivs ideellt eller till självkostnad kan anses som kommersiell om den bedrivs i konkurrens med annan liknande verksamhet som bedrivs i vinstsyfte, och det är här som problem kan uppstå med linjedragningar och tolkningar. Företag kan komma in på föreningarnas verksamhetsområde och i viss mån ta över "marknaden" men omvänt blir det svårt. Slutresultatet blir att föreningsverksamheten stagnerar eller avtar och folk paddlar privat ensam eller i smågrupper, ofta praktiskt taget utan någon handledning om man inte kommer i kontakt med likasinnade utan att någon gör business av det. Stora föreningar kan kontinuerligt satsa på certifieringar, de börjar fungera mer som företag och små försvinner. Små lokala föreningar försvinner mao "under jord", blir inofficiella mindre grupperingar som är svårare att hitta och komma in i. Visst, många som kan betalar gladeligen gång efter gång och åker på färdigplanerade på kommersiella villkor arrangerade turer men gruppdynamiken och upplevelsen blir en annan.
 
Friluftsfrämjandet - kajakledarutbildning

Hej kul att utbildningarna diskuteras. Jag jobbar på Frilufstfrämjandet Riks som verksamhetsansvarig för Kajak (mm). Vi har idag våra utbildningsplaner tillgängliga för våra medlemmar dvs logga in så hittar du dom på:

http://http://www.friluftsframjandet.se/globalassets/3.-friluftsakademin/utbildningsplaner/vatten-och-paddling/utb.-plan-kajak.pdf

Och är du inte medlem så kan jag maila den för den är på 3 mb och max är 0.3 mb för bifogad fil på utsidan.

Så här är vårt upplägg: (som är under ständig utveckling så hittar du något du undrar över så hör gärna av dig)

Utbildningssteg
Friluftsfrämjandet erbjuder följande utbildningar för kajakledare, antal dagar är beroende på lokala
förutsättningar på kursplatsen och utbildningsteamets disponering av kursens genomförande.

Utbildning 1:
Omfattning: 6 - 9 dagar, fördelat på minst två kurstillfällen.
Övergripande mål:Leda en gru pp på skyddade vatten, samt att vara assisterande kajakledare på öppet vatten under lugna väderförhållanden.

Utbildning 2:
Omfattning: 6 - 8 dagar, fördelat på minst två kurstillfällen samt examinering.Övergripande mål: Planera tur och leda en grupp på exponerat vatten med beaktande av gott sjömanskap.

Utöver genomförda utbildningar och erforderlig praktik och träning ingår flera utbildningsmoment som är obligatoriska men som kan utföras av andra än kursledningen som tex allemansrätt, första hjälpen.

Utbildning 1
Förkunskapskrav
Förkunskapskrav på deltagare:
• Ska vara medlem i Friluftsfrämjandet
• Ska ha en paddelteknik motsvarande NIL grundsäkerhet alternativt Paddelpass grön för kajak
• Ska ha paddelvana motsvarande svårighetsgrad 3. Ska ha varit ute på flera heldagsturer och där paddlat 2-3 timmar i sträck, varav minst två turer med Friluftsfrämjandet. Ha friluftsvana genom kortare tältutflykter.
• Ska kunna utföra kamraträddning.
• Paddlat i vågor 0.5 m och vind 8 m/s och behärskar det.
• Ska kunna simma minst 200 meter
• Ska ha utsedd mentor som är aktiv kajakledare i Friluftsfrämjandet
• Ska vara anmäld via lokalavdelning och vara godkänd av grenledare alternativt ordförande i lokalavdelningen
• Ska ha genomfört Friluftsfrämjandets interaktiva värdegrundsutbildning
• Ska vara minst 16 år

Syfte
Kursen ska ge en introduktion i de olika kunskapsområdena samt stimulera till fortsatt utbildning. Efter kursen ska deltagarna kunna fungera som ledare i skyddade vatten och som hjälpledare på
övriga turer.

Övergripande utbildningsmål
Deltagaren ska efter genomgången kurs:
• Fått en inblick i hur det är att arbeta/verka som kajakledare och vara förtrogen med att verka som ledare inom lokalavdelningens kajakverksamhet på skyddade vatten.

Här ovan har ni vad som gäller för utbildning 1 för att gå utbilbildning 2 så ska man ha gått utb 1 och varit aktiv i lokalavdelningen.

Fakta
Frilfutsfrämjandet har cirka 500 kajakledare som tillsammans under 2016 har lagt in över 1000 aktiviteter på www.friluftsframjandet.se.
Vi har 22 kursledare som tillsammans utbildar 50-70 nya ledare varje år.fördelat på våra 6 regioner.

Vi ses på vattnet - go tur!

Carl Crafoord
Verksamhetsansvarig Kajak
Friluftsfrämjandet
carl@frilfutsframjandet.se
 
Hej kul att utbildningarna diskuteras. Jag jobbar på Frilufstfrämjandet Riks som verksamhetsansvarig för Kajak (mm). Vi har idag våra utbildningsplaner tillgängliga för våra medlemmar dvs logga in så hittar du dom på:

http://http://www.friluftsframjandet.se/globalassets/3.-friluftsakademin/utbildningsplaner/vatten-och-paddling/utb.-plan-kajak.pdf

Och är du inte medlem så kan jag maila den för den är på 3 mb och max är 0.3 mb för bifogad fil på utsidan.

Så här är vårt upplägg: (som är under ständig utveckling så hittar du något du undrar över så hör gärna av dig)



Här ovan har ni vad som gäller för utbildning 1 för att gå utbilbildning 2 så ska man ha gått utb 1 och varit aktiv i lokalavdelningen.

Fakta
Frilfutsfrämjandet har cirka 500 kajakledare som tillsammans under 2016 har lagt in över 1000 aktiviteter på www.friluftsframjandet.se.
Vi har 22 kursledare som tillsammans utbildar 50-70 nya ledare varje år.fördelat på våra 6 regioner.

Vi ses på vattnet - go tur!

Carl Crafoord
Verksamhetsansvarig Kajak
Friluftsfrämjandet
carl@frilfutsframjandet.se

Glad att ff officiellt postar ett bra svar här. Däremot hade jag problem med länken så kan jag få en klickanvisning hur jag ska klicka mig fram efter personlig inloggning på ff hemsida.

Tack på förhand!

/Patrik
 
Säkerhet i all ära, men jag måste iaf till en del hålla med Kåre. Helheten har blivit så tungrodd och byråkratin utan bondförnuft att man ibland funderar vilka de verkliga bakomliggande motiven är... men det är tyvärr en genomgående trend i hela samhället.

.

I det här fallet vill jag inte få vatten på min kvarn, men den fria viljan raderas allt snabbare och det egna tänkandet liksom det personliga ansvaret och "säkerhetstänk" och "omtänksamhet" är ett snyggt förkläde med vilket fascister gömmer sig bakom och efter som de har så många medaljer, akademiska poäng och kompisar med de utvalda etc, så har de naturligtvis all moralisk rätt att begränsa livet för patrasket för deras egen säkerhets skull med hjälp av licenser, passerkort etc. Så hyggliga de är som räddar oss från att skada oss själva vilka hjältar! Ge dem ännu mera medaljer och priser så att de känner sig som de gudar de själva tror att de är hurra hurra samt taktfasta tramp mot det tusenåriga riket.....

eller?

Skall vi vända på detta tramset så krävs det just i stället att tex deltagare tar ett personligt ansvar för att de har nödvändiga kunskaper och att vi stöttar och backar varandra i att ha bra utrustning och kunskap utan att vara fördömande utan uppmuntrande. Hela tiden håller igång en pågående diskussion etc. Inför event och tur mm om vilka kunskaper och vilken utrustning som kan vara lämplig. Det skit samma om någon har svart bälte i rektalroll, som sagt om de knappt kan knyta skorna och peta näsan själva.

Tex har jag ju påvisat detta med vårt fina pontonsystem och som uppenbart räddat liv, men som de fascistiska säkerhetsivrarna skiter fullkomligt i. Om nu de hade lite säkerhets iver borde de ju visa lite intresse för detta, men nej....

På frukten av deras gärningar skall ni känna dem....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mielo Krav på klubbtillhörighet för att tävla.. Paddling allmänt 26
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.