Nybörjarfråga

Hej. Är ny på att paddla, men tänkte ta en tur nu under tidig höst. Bor nära Marvikarna i Sörmland, så jag tänkte att det kunde vara ett bra ställe att starta på. Tänker mig att kanske starta i Åker och fortsätta till Gnesta.

Min fråga här gäller tidsåtgången. Skulle vilja ha en längd på sträcka som inkluderar övernattning( en eller två), så inte för kort alltså.
Jag förstår givetvis att jag kommer att använda muskler jag inte är van att använda, trots att jag inte är helt otränad, och jag har ingen aning om hur lång tid det tar ens för en van person att paddla 28 km.
Så: Hur lång tid skulle ni gissa/tro er veta att det tar en hyfsat vältränad men opaddlad person att ta sig fram den sträckan?
 
Även en komplett nybörjare klarar av att paddla 4 km/h, hur länge du sen klarar det i sträck beror såklart på hur vältränad du är. Men för att din föreslagna tur ska bli hyfsat angenäm skulle jag rekommendera att du genomför den på två dagar. 14 km blir en överkomlig dagsetapp där du kan paddla både förmiddag och eftermiddag med en lång lunchvila för att låta ovana muskler slappna av!

Annars är det ofta skavsår i händerna som nybörjare drabbas av vid längre paddlingar så ett par paddelhandskar kan vara bra att ha på sig.
 
För en normalpaddlare är väl 20-40 km en normal dagsetapp, beroende på väder och ambition. Så för en nybörjare är 28 km lämpligt på två dagar om man är i skaplig form. Nu har det ju varit onaturligt varmt denna höst men tänk på att vattentemperaturen snart kommer att bli obehagligt kall så ha lämpliga kläder och en plan för att kunna hantera en kantring.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.