Vkv 102

Tar det lite lugnt på sitsfronten nu. Har svårt att tänka mig att det är lätt att hitta en så låg sits att jag fixar att paddla kajaken. Har sänkt originalsitsen 3 cm. Det innebär att den inte bygger mer på höjden än ett tjockare sittunderlag. I praktiken t.o.m lägre, då jag nu faktiskt har direktkontakt med skrovet till viss del. Lägre går inte att gå utan att det blir obekvämt. Och vilken skillnad det blir på kajaken! Nu är den precis bara det lilla steget vassare än en turbåt eller Njorden som gör att jag kan paddla den! Med originasits fick jag stötta lite då och då, klarade inte att sitta och vila utan någon form av stöd och hade jätteproblem att styra! Enda riktiga plurret jag gjort hittils.... Försökte både styra och paddla samtidigt i VKV102. Nu är det mycket roligare att paddla! Nu kan jag börja jobba på teknik, styrka och kondis. Jaga tid istället för att bara hålla sig flytande. Finns hopp! Nästan så man börjar drömma om att ta med den på något enkelt motionslopp nästa sommar om vädret ser ut att bli OK. Å blir det ekonomi för det kanske man kan satsa på en surfski och då inte behöva gå på det allra stabilaste. Eller en smal, modern räser. Utan att överdriva så klart. Nä, låg sits gör verkligen underverk för balansen!

Men jag ska se över det där med fotstöd. Där finns det nog lite att finslipa på. Och som ni redan vet är jag inte överens med paddeln när det börjar gå lite snabbare, över 11 kmh tycker jag att den tappar greppet. Under det, speciellt mellan 9-10kmh, sitter den "som berget" i vattnet.

Jag har väl inte så mycket kondis och styrka heller. Snittade 10,3 kmh på 2x1400 meter igår. Det har jag gjort på 3000 meter med Njorden, De första 1000 metrarna klarar jag på ca 5,25min, runt 11kmh i snitt, med 102:an men det klarar jag inte med njorden.På 1000 meter finns det tid att vinna redan i starten. Som ni hört förr så biter inte paddeln så bra de första sekundrarna.

Slutsats: kul att ha något att mixtra med, åtminstone efter att mixtrat ner sitsen så balansen räcker till. Väcker också hopp inför framtida kajakval.
 
Det är billigare om inte annat. Hittar jag en intressant paddel så blir jag tvungen att låna pengar till den. Svår balansgång. Känner verkligen att jag inte får ut mer ur den jag har. Testar att ändra vinkel och längd, försöker med olika paddelteknik o.s.v. men över 11kmh börjar greppet försvinna oavsett vilken av kajakerna jag paddlar. Så jag vill prova en annan paddel, en lite större än det minsta man kan hitta typ...En som bara är liten men inte MINST.

Men fotstödet lär ju fixas oavsett paddel.
 
Höj sitsen

Själv tycker jag att greppet i vattnet förbättras ju högre jag sitter. Med högre sits får paddeln brantare isätt. Testa att sätta dig högt i en stadigare kajak och prova tidtagning på 500meter med och utan dyna på sitsen. Själv vinner jag mer fart på högre sits än snabbare skrov med låg sits. Fortfarande rätt smal kajak där jag får ett bra isätt i och för sig.
 
Tror jag testar att minska paddellängden lite. Det är ju så korta blad, 45cm, så totallängden på paddeln borde gå att hållas ner rätt hårt. Kanske får jag testa med en extra dyna i Njorden, den är ju också väldigt låg och har bara dyna (ca 3cm liggunderlag) direkt på botten.
 
Hade ju förresten en Plastex Marathon Fast förr. Inte jättehög sits, men klart högre än Njorden. Gillade det inte alls. Trivs bra att sitta lågt. 102:an hade inte så märkvärdigt hög sittställning, tycker inte det känns någon större skillnad alls på det viset, men en ordentlig skillnad i hanterbarhet! Kanske för att med originalsitsen passerade den gränsen för att kännas brukbar och med låg sits är man innanför mariginalerna så att säga. Det behövs nog inte så stor skillnad om man ligger precis på gränsen för vad som fungerar! På sikt hoppas jag ju att jag blir mer van med den, men då vill jag ändå ha den så stadig som möjligt. Det blir ju fler möjligheter att paddla om man klarar åtminstone en aaaning sjö! Det är väl bara det där med att komma upp OM man plurrar som sätter stopp för vart man paddlar. Slät sjö finns det gott om, men inte strandnära rutter där man enkelt simmar in till land där det är enkelt att kliva i igen! De flesta ställen jag paddlar på har stränder där det är svårt att komma i igen. Bäst att tänka efter före. Å jag har inga större förhoppningar om att lyckas ta mig upp från vattnet! Fattar inte hur i sjutton någon lyckas med det konststycket! Hade man kunnat köra Cowboyräddning så hade det nog ändå varit kört. Det är på gränsen med stabiliteten på en stadigare 51:a. Nä, paddla verkar kunna lösa sig, men man vill ju även kunna komma upp om det händer något. Annars blir det strandnära som sagt....
 
Det är väl bara det där med att komma upp OM man plurrar som sätter stopp för vart man paddlar. Slät sjö finns det gott om, men inte strandnära rutter där man enkelt simmar in till land där det är enkelt att kliva i igen! De flesta ställen jag paddlar på har stränder där det är svårt att komma i igen. Bäst att tänka efter före. Å jag har inga större förhoppningar om att lyckas ta mig upp från vattnet! Fattar inte hur i sjutton någon lyckas med det konststycket!
Jag har haft en VKV 100 (likadan som 102 fast i trä) och det gick ganska lätt att ta sig upp från sidan. Förutsatt förstås att kanoten inte var fylld med vatten. Testade aldrig i skarpt läge utan bara utanför bryggan.
 
Plocka gärna i lite tomma packsäckar eller andra flytelement i kajaken, så att bärigheten bättras på innan du badar.

Och sedan åter igen vill jag tjata om att kajaken i sig har ju ingen stabilitet att prata om utan det är helt avgörande att ha stöd av paddeln mot vattenytan och lyckas du/man att lösa detta så är 102 en trevlig kajak att bemästra.

När man går upp från sidan gäller alltså att paddeln är snabbt tillgänglig för stöttning och att det inte är allt för mycket vatten i kajaken.
 

Bilagor

  • IMGP0318.JPG
    IMGP0318.JPG
    94.5 KB · Visningar: 1,158
  • IMGP0319.JPG
    IMGP0319.JPG
    92.9 KB · Visningar: 1,079
  • IMGP0320.JPG
    IMGP0320.JPG
    99.8 KB · Visningar: 1,078
  • IMGP0321.JPG
    IMGP0321.JPG
    99.9 KB · Visningar: 1,078
Haha! JA det är just det där jag inte har en aning om hur sjutton man ska klara av! Innan jag sänkte sitsen klarade jag ju inte ens av att styra och paddla samtidigt! Nu fungerar den biten, men det är fortfarande inte helt lätt att bara sitta still i kajaken. Paddeln måste med. Att klättra upp från sidan har jag haft svårt för i stabilare kajaker. Man fastnar på flytvästen, tippar kajaken för mycket, och ska man dessutom hålla reda på paddeln så blir det för mycket samtidigt. Hur sjutton klarar man att ta stödtag med paddeln när man hänger tvärs över kajaken? Hur lyckas man vrida sig till rätta medans man håller i paddeln och vevar för fullt med den för att inte snurra runt? Näää, det DÄR verkar helt omöjligt!

Det verkar vara mycket mer än bara grundbalans inblandat i paddling. Jag menar, även om jag har lyckats plurra en gång med 102:an så verkar jag ha klarat mig riktigt bra så här långt. Jag paddlade trotts allt redan första försöket. Men när det ska göras för många saker samtidigt får jag problem direkt, och hur mycket jag än paddlar så har jag problem i sidsjö. Alla säger ju att "man lär sig", och Njorden ska ju gå "tryggt och stabilt i sjö från alla håll" men nä. Jag har paddlat den flera gånger i veckan nästan hela året runt över två års tid. Den känns fortfarande som första gången jag testade den! Den sjö jag klarade när jag just köpt den klarar jag nu också, men inte mer. Vågor från sidan fungerar inte. Svallvågor måste pareras genom att svänga upp mot de. Ska jag ut i skärgården får det bli någon av de bredare plastbaljorna (Rockhopper 340 och Easky 15) om det ska fungera. Men det verkar ju inte hänga bara på balansen. En lätt nedsättning i motorik och en grav nedsättning i automatisering (att göra saker utan att tänka efter hur man gör - lära sig utantill i princip) är nog en bidragande orsak. Automatisera paddlingen går hyfsat, men visst måste jag tänka rätt så medvetet på paddeltekniken hela tiden. Problemet är väl att det finns ingen automatisk beredskap för stöttning. Börjar vågorna gå från sidan så får jag TÄNKA på hur jag ska klara dem och då upphör paddlingen. Men paddlar jag Rockhoppern, som bara "lullar fram" i vilken sjö som helst, DÅ kan det t.o.m gå lite VÄL automatiskt! Sitta och dagdrömma i grov sjö kanske inte heller är optimalt ;)
Hoppas nu att 102:an inte följer mönstret med de andra kajakerna, utan att jag faktiskt kommer att "lära" mig paddla den, att bli stadigare och stadigare med den. Med de andra jag haft måste jag gå tillbaka till de allra första veckorna jag överhuvudtaget paddlade för att minnas att jag gjorde framsteg med balansen. Första turerna med Tumlaren låg ungefär på samma nivå jag ligger med 102:an nu. Det gick bra att paddla, men det var nära att tippa någon gång. Känd för att vara rank, men jag klarade lite mer sjö som nybörjare med den än vad jag gör med 102:an. Har vänt 102:an i ca 1dm vågor, och det var spännande så det räckte!
MEN hur det än är.... Kul kajak, och jag kommer använda den på alla turer till den lilla skyddade sjön jag ser som "gymmet". Det betyder alla korta hårda träningspaddlingar. Just nu blir det 2x1400 meter, sedan är jag nöjd. Längre pass på andra håll kör jag Njord. På turer med kamrater så blir det Easky:n. Finns ju inget skäl att ta något snabbare när snittfarten ändå ligger på ca 5kmh! Rockhoppern är förpassad som utlåningskajak. En dröm att sätta nybörjare i!

Det börjar bli några båtar i flottan nu.... 4st. Räcker det? Ni vet väl hur många man behöver?

Bara EN till......

Skulle jag köpa en till 102 eller 100 om jag snubblar över en i bättre skick till ett pris jag har råd med? Troligen! Skulle jag köpa någon annan liknande modell lappad och lagad för 500 spänn? Ja troligen det också! Det är kul med de här gamla räcerkajakerna. Skulle de bli för många får man väl försöka sälja av någon. Men än får det plats för minst EN till...
 
Jääädra skräpkajak.... Hösten är här, och nu visar 102:an en av de sämre sidorna. Den samlar skräp. Åtminstone löv. Hade problem med det när jag hade Plastexen (Marathon Fast) också, men 102:an är ju helt jädra hopplös! Dagens tur innebar för det mesta att det sprutade vatten minst 1dm rakt upp från fören p.g.a något litet löv. Värst var när jag paddlade in genom några näckrosor för att bli av med lövet. Brukat fungera, men vid sista försöket fick jag med mig en hel jädra planta av någon vattenväxt! Tänkte paddla hela sträckan utan att stanna, men det blev bara för mycket. Den jädra plantan klistrade fast ett blad uppe på fören, så jag fick trixa en del innan det lossade. BTW så fastnade jag med paddeln i ett näckrosblad förra veckan, som tur var paddlade jag Njord. Hade jag kört 102:a hade jag troligen fått bada! Misstänker att vattenväxterna har någon slags komplott för sig.... Säkert i samarbete med stenarna ute i skärgården..

Måste försöka att göra en tillfällig lösning på problemet, det är ju en kul kajak att motionspaddla med. Får bli en förlängning av fören med ett par plastbitar och svart gaffa-tejp (102:an är numer svart) så man får en annan profil på nosen och förhoppningsvis slipper att den samlar löv.

Jag har snickrat ett nytt fotstöd och försett det med pullbar. Helt klart intressant, men jag måste jobba lite på inställningen av avståndet mellan platta och rulle. Eventuellt flytta upp högra sidan en aning. Det verkar som att fötterna är olika höga, men jag sätter också fötterna olika högt på fotstödet. Det gör att högerfoten behöver mycket mer plats bakom pullbaren än vad vänstra foten behöver.

Det har blivit några turer nu. Inga långa, de flesta ca 2,75km men även en tur på Varpen (del av Ljusnan) på 7,5km och en tur på Voxnan idag då jag körde 6,6km utan paus. Korta turer, men jag är trött när jag kommer hem iallafall.

Har hållit mig nära land och fortsätter så, men i takt med att jag känner mig tryggare så är jag inte lika kinkig på att det ska vara nära till strand som är lämplig att kliva i kajaken från. Blir ju bra seeegt att paddla på samma raksträcka hela tiden också, och så vill man ju öka på sträckan lite. Men ju längre sträcka desto mindre skillnad mot att paddla Njorden.

Jag har ju ett par kajaker till att paddla, men med 102:an har jag nu gjort ca 6 mil fördelat på 16 turer. Jag har slipat ner de klumpiga lagningarna, plastat ett par laminat-separationer och målat kajaken svart (Biltemas enkomponets båtlack), sänkt sitsen så mycket det bara går (ca 3cm) och tillverkat ett fotstöd med pullbar. Även den lilla vingpaddeln (Kanuk P1) har bearbetats lite. Kortade ner skaftet 3cm och monterade om delningen så graderingarna ska stämma. Kan nu ställa in längden mellan 207-215cm. 209cm och ca 50 grader verkar fungera bäst. Paddeln är hel OK för hastigheter 10-11kmh som är vad jag fixar när det börjar bli någon km att paddla. Däremot är det problem att få grepp i starten. Hur jag än försöker blir det inte bättre än att det tar en halv minut att accelerera från stilla till max.

Nu ska jag försöka tejpa upp något i fören på kajaken så den inte samlar skräp.

Om man skulle leta sig en modernare kajak som ger ungefär samma stabilitet som 102:an med sänkt sits och helst lite mer fart, vad kan vara lämpligt att hålla koll på?
 

Bilagor

  • DSC_0971_600x900.jpg
    DSC_0971_600x900.jpg
    95.3 KB · Visningar: 1,010
Om man skulle leta sig en modernare kajak som ger ungefär samma stabilitet som 102:an med sänkt sits och helst lite mer fart, vad kan vara lämpligt att hålla koll på?

Zedtech Sleipner och Citius 44 är lite bredare än moderna tävlingskajaker men nästan lika snabba. Tror att de med sits kan motsvara en 102:a utan sits. Det brukar ge en bättre känsla att komma upp lite från durken.

Kika på klippet nedan då en elitkanotist paddlar 1000 meter i en relik från 1948.

https://youtu.be/ujs_bfK6T4Q
 
Bara genom att läsa lite så har jag fastnat lite på just Citius 44. Den låter "lagom". Men det är mest en hypotetisk fråga. Det lär ta ett tag innan det blir några fler kajak-köp här.

Blev lite chockad över tiderna i den där videon tills jag insåg att det var 500 meter!

Funderar lite mer över fotstödet i 102.an. Jag sitter så långt bak nu. Funderar på att göra en ny platta och montera den direkt på roderokets fäste. Jag är 176cm och har inte så långa ben. Har fotstödet så långt fram som möjligt men ligger ändå alldeles för nära sargen med ryggen. Är det meningen att man ska använda rodermekanismen som fotstöd vid behov? Funderar också på att flytta in linorna närmare centrum på oket. Har skitsvårt att hitta rätt trim. Det blev inte lättare med pullbar direkt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2
kajakmicke VKV = Volvo? Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.