Vkv 102

Köpte en lappad VKV 102:a igår. Rätt grovt lappad, så det blir att slipa ner "bromsarna" lite och kanske ta fram en färgpytts så småningom. Nu lockar det så klart att provpaddla, men det ligger frisk pålandsvind på varenda jädra strand i trakten, och det lär ju vara fullsatt med badare. Är inte sååå sugen att "överraskningbada" med jättepublik... ;)

Men en lite fundering... Ser bara referenser till glasfiber när det gäller 102.orna, men när jag tittar inuti den här (gul med blåmålad sittbrunn) så är laminatet kolsvart. Borde vara kolfiber alltså. Den är målad så långt in så jag ser bara det svarta på håll i akter och för så det är svårt att granska noggrannare.
 
Jo det byggdes några "kolfiberförstärkta" 102 med en tunn kol-matta på insidan för att hålla 12-kg vikten. Vi har provat lite olika laminat i de flesta modeller med varierad framgång :)
 
Lite blandning alltså.
Nu är den provpaddlad. Egentligen kanske man kan säga provbalanserad eller provstöttad... Har under de dryga 300 mil jag paddlat på de tre år jag nu hållit på aldrig behövt använda stöd i någon större utsträckning, men idag var det dags... Paddla några tag, stötta, paddla igen osv. Räknade paddeltagen som i början var enstaka mellan stöttningarna, men på slutet hann jag med 60 paddeltag innan jag tappade focus, och då berodde det på att det började svänga och rodret svarade klent. Ska ge mig på slipning och spackling av lappningarna så småningom, men styrningen måste ses över omedelbart! Den glappar något hemskt. Måste spänna linorna. Vet inte om det är original, men det sitter enkel tråd typ pianotråd istället för vajer. Måste spännas upp så det blir direkt kontakt mellan pinne och roder. Sedan är det väl bara fortsätta och nöta, men det känns som det är en bit tills man klarar att paddla nån kilometer utan besvär. Kan bli rätt intressant när man kommer så långt att man fixar att jobba med benen ordentligt. Det var ju inga större problem att ligga 5-6 knop trotts stöttningar och utan benarbete. Peakade 12,6kmh och det ska väl gå att höja bara man får till balansen. Jag var förresten inte ute någon lång stund Typ en kvart, och paddlade total 1,3km. Hade inte tid med mer, men det var ju viktigast att känna på balansen.

500 spänn för kajaken och ca 700kr bensin för att hämta den. Känns helt OK för att få chansen att känna på något smalare än Njorden.
 
Typ rosttrög pianotråd var original på VKVs kajaker med underliggande roder. Skall spännas tight.

Sitter främre tvärgående roderbrädan längst förut i hacken framför sittbrunnen?

Thure
 
Den ena haken hade gått sönder och ersatts av ett buntband. Fick lyfta ur styrningen (som satt i främre läget) och dra åt buntbandet några klick. Tillbaka med styrningen igen och det fungerar bra. Förutom buntbandet i styrningen och en del lappningar i skrovet verkar allt vara original. Idag mår jag inget vidare, men kanske blir det en tur ut och balansera lite senare ikväll.
 

Bilagor

  • DSC_0926_640x427.jpg
    DSC_0926_640x427.jpg
    231.8 KB · Visningar: 954
  • DSC_0925_640x427.jpg
    DSC_0925_640x427.jpg
    247.5 KB · Visningar: 962
Badbåt... Lär dröja innan jag tjatar om en smalare kajak. Men en lite mer lagom smal kanske. Så man slipper överraskningsbad...
Paddlade ca 1km igår och ca 4km idag. Ett bad. Får ge 17 i rodret så länge!

Svårast är att släppa bryggan eller ta upp paddeln och komma iväg. Sedan är det rodret. Ser man till att bara trimma det rakt och sedan låta bli det så går det hyfsat att paddla, men än så länge får det bli lugnt tempo. Har svårt för benarbetet. På det stora hela ett aningens för stort steg att ta från Njorden och Plastexen, men det är ju bara köra på och se om man tröttnar eller vänjer sig.
 

Bilagor

  • DSC_0927_640x427.jpg
    DSC_0927_640x427.jpg
    230.5 KB · Visningar: 1,080
Hann med några turer, sedan har det blivit annan paddling ett tag. Men de senaste dagarna har 102:an kommit i bruk igen. Bytte sitsen mot en sittdyna i onsdags. Första turen utan ett enda stödtag! Och när jag fick motvind och fick jobba hårt i en fart där lilla vingpaddeln fungerar som bäst blev det riktigt stabilt! Men det är svårt att paddla utan någon form av ryggstöd. Funderade lite på en lösning. Till slut byggde jag om originalsitsen. Sänkte den 3cm. Mer gick inte. Men va sjutton! Fick inte ner den i kajaken! Det blev lite frihandskörning med sticksågen innan den gick ner. Inte mycket kvar, men det fungerar bra! Kajakskrovet ger bra stöd utanför sitsen, faktiskt mycket bättre än med sitsen i original som inte passade mig riktigt bra.
Nu är det problem med fotstödet. det är sååå halt! Helst skulle det vara lite större, och kanske man skulle lära sig använda pullbar, men jag ska börja med lite grepptejp. Ska även sätta grepptejp i sittbrunnskanterna. Kajaken är lätt, men jag håller på att tappa den hela tiden när jag hanterar den på land! Är van att bära kajaken genom att hänga den i sittbrunnsöppningen på axeln. Fungerar dåligt med 102 då det inte finns något som håller den kvar på axeln. Som sagt, ska testa med lite grepptejp få se om det går bättre.
Plastar och slipar ner både gamla och nya lagningar. Längtar efter att få måla den och ge den en vaxning. Det blir inget avancerat.Funderar på att rolla på ett lager av Biltemas svarta enkomponents båtlack. Sedan någon slags dekor så den syns bättre. Men som sagt, ingen överarbetning på lackfronten.
Hastigheten går uppåt, men paddeln vill inte dra ordentligt i högre farter. Dessutom är det inte sååå mycket lättare för "motorn" att paddla än Njorden! Visst ser jag att det går liiite snabbare, men det tar ungefär lika hårt på mig!

Men vilken skillnad det blir på några cm sänkning av sitsen! Har paddlat 3 vändor med sittdyna/sänkt sits. Har vinglat till två gånger på de turerna. Fick nästan stötta en gång idag, men det löste sig ändå. Jag kliver i från bryggan och klarar att styra medans jag paddlar. Som sagt, det är stor skillnad att paddla den nu jämfört med de första turerna.
 

Bilagor

  • DSC_0947_640x640.jpg
    DSC_0947_640x640.jpg
    72.1 KB · Visningar: 819
  • VKV 102 c_640x640.jpg
    VKV 102 c_640x640.jpg
    196.4 KB · Visningar: 857
  • DSC_0944_640x427.jpg
    DSC_0944_640x427.jpg
    197.7 KB · Visningar: 828
Du borde skaffa en fotrem till fotstödet,det har alla moderna surfskis och motions- och tävlingskajaker. Du sticker in fötterna mellan fotstödet och remmen vilket gör att du får bättre kontakt med fotstödet och kan jobba med fötterna i båda riktningarna. I princip pressar man ena foten mot fotstödet samtidigt som den andra drar fram höften med hjälp av fotremmen.

Tror att det skulle utveckla din paddling och även råda bot på att du upplever fotstödet som halt!

FootRestStandardT-BarTouring.jpg
 
Ja, jag har funderat på det länge till Njorden, men det har inte blivit av. I 102:an skulle det nog vara ännu bättre. Fast jag funderar på ett rör med isolering istället för löst band. Misstänker att "ryggstödet" blir mindre kritiskt när man kan både trycker och drar med fötterna? När man bara trycker måste man ju ha rätt bra stöd bakåt av sitsen.
 
Träffade förresten en herre som inte fick det att stämma med rem. han körde istället så på sin 100 att han nöp fast i fotstödet med tåna! DET klarar jag inte!
 
Ja, jag har funderat på det länge till Njorden, men det har inte blivit av. I 102:an skulle det nog vara ännu bättre. Fast jag funderar på ett rör med isolering istället för löst band. Misstänker att "ryggstödet" blir mindre kritiskt när man kan både trycker och drar med fötterna? När man bara trycker måste man ju ha rätt bra stöd bakåt av sitsen.

I en del kajaker finns det ett aluminiumrör klätt med rörisolering som mothåll, men jag har aldrig trivts med det. Jag drar så hårt i röret att rörisoleringen tappar formen då vilket blir väldigt hårt för fötterna. Skönast är Nelos band med neoprenöverdrag - det kör jag med i en Vajda :)

Ja, det stämmer. Trycket mot sitsen minskar, istället kan du rotera bättre i den med höfterna.
 
Det finns olika typer av grepptejp. Billigast kanske "sandpappertejp" är, men min de håller inte i all evighet. Surfskitillverkare säljer någon form av gummimattor.

Det finns även olika typer av neopren och badtofflor med friktionssula som fungerar i kajak.

Fotstöden har blivit större de senaste åren, men det kanske är en smaksak vad som gillas. Jag har hälfrånskjut i surfskin och ville också ha det i racern.

Har gjort ett helfotstöd till min ena kajak. Kanske inte det lättaste, men det håller. "Pullbar" från Nelo, remmarna egentillverkade.

Skaffa dig en bra sits som du kan rotera i. Nelo har olika modeller som du kan anpassa till din kajak.
 

Bilagor

  • fotstöd.jpg
    fotstöd.jpg
    110 KB · Visningar: 785
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2
kajakmicke VKV = Volvo? Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.