Zegul Rock Solid

Min 6 månader gamla Zegul Arrow Play HV i A-Core håller på att falla i bitar och jag håller på att reklamera den. Det enklaste alternativet att komma framåt i frågan för försäljaren, tillverkaren och även mig (då det är den bästa kajak jag provat*) är säkert att ta samma modell i Rock Solid. Frågan är dock huruvida Rock Solid-materialet håller? Finns det någon erfarenhet av det här i forumet? Jag tycker inte jag behandlar kajaken särskilt illa och min Aquarius Sea Lion, som är en hel del lättare, har hållit bra med samma användning.

* Det finns mera i en annan tråd om saken. Som 192 cm lång, med långa ben, är utbudet av kajaker i brittisk stil tämligen begränsat och jag har redan provat de flesta bra alternativ.
 
Arrow kajaker tillverkade av Finska Charger Composites sägs hålla hög kvalité. Kanske kan du få tag i en begagnad men de tillverkades nog bara i en storlek motsvarande MV tror jag.
 
Vad?

Vad innebär "falla i bitar" mer precist? Detaljer som lossnar, laminated delar sig eller vad?
 
Detaljerna har hållits fast på min kajak, med undantag av stoppningen runt knäskyddet. På kompisens Arrow Play gick sitsen sönder...

Min kajak spricker upp under skotten och vad värre är, längs de skarpa slagen. Reparerar man det spricker det bara upp på nytt, förr snarare än senare...

Jag skrev lite om det här.
 
OT: arrow play

Charger tillverkade den i flera storlekar. Jag har en Play LV tillverkad där. Lite tunn gelcoat men annars verkar den bra. Kanske beror på att jag har ett demo/experimentexemplar. Kevlar/glasfiberkomposit.


Lycka till. Har kompisar som reklamerat olika kajaker genom åren. Känns som att de flesta har sina fel.
 
Illa

Detaljerna har hållits fast på min kajak, med undantag av stoppningen runt knäskyddet. På kompisens Arrow Play gick sitsen sönder...

Min kajak spricker upp under skotten och vad värre är, längs de skarpa slagen. Reparerar man det spricker det bara upp på nytt, förr snarare än senare...

Jag skrev lite om det här.

Jaha du det var ju ingen kul läsning, riktigt illa. Oklart om den är illa dimensionerad eller om produktionskvaliteten är dålig, eller både och. Jag har haft många olika kajaker genom åren och kan bara konstatera att det är en VÄLDIGT stor kvalitetsskillnad mellan olika fabrikat. Det engelska fabrikatet hade för mycket glasfiber och för lite polyester vilket gjorde att laminated delaminerade med tiden. Den stora kajaken med tre brunnar vi hade under småbarnstiden med oklar producent var felkonstruerad till den grad att jag hela tiden var rädd att botten skulle komma in. Så det gäller att granska i förväg vad man köper. På den positiva sidan måste jag få nämna Vitudden, ingen av de tre kajaktyper jag haft har uppvisat svagheter, tvärtom byggkvaliteten är superb. I dessa tider översvämmas marknaden av ett otal kajaktyper från alltifrån kända firmor som VKV, North Shore, P&H mm till obskyra aktörer ingen hört om. Till digvsom skall köpa kajak: var kräsen och även Indiens bransch gäller att du får ganska precis detvfitthålet betalar för!! Dock i detta specifika fall tycks du ju inte fått vad du betalat för! Väldigt trist med leverantörer som inte tar sitt ansvar! En kajak rätt hanterad skall hålla i decennier i alla fall om det är komposit
 
Jag tyckte att den verkade bra i början, klart styvare än min Aquarius Sea Lion, som ändå kan flexa vid kollision utan att något går sönder. Den har hållit ihop riktigt bra trots den låga vikten.

Det var en stor överraskning att Zeguls Arrow Play inte håller. Tahe har ju gjort kajaker i 20 år eller mera. Och priset på 2600 € är ju ändå så pass högt att man kunde vänta sig att få något fungerande.


Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 
Jag har hört av mer än en handlare att dom kommer sluta med Tahe/Zegul efter denna säsong.
Kvalitetsproblem, leveransproblem, och betrodda personer på Tahe som plötsligt sagt upp sig...
 
Jag vill göra ett tillägg:

Jag har haft problem med två kajaker från Tahe, i båda fallen handlade det om Tahe Reval midi PE, inköpta hos två olika handlare under våren/försommaren 2015. Problemet var att kajakerna blivit feltillverkade i gjutprocessen och var sneda från skeddaboxen och bakåt. Dom drog alltså snett, och det rejält.

Tahe lovade mig att jag skulle få reklamera båda kajakerna, och att allt skulle vara frid och fröjd. Igår var jag så och reklamerade den sista, och det slutade såvitt jag vet med att handlaren tog smällen och helt enkelt köpte tillbaka kajaken av mig för fullpris! All heder åt Andreas på Upplev i Linköping! Jag har aldrig stött på så god kundomvårdnad tidigare - någonsin! Rekommenderas!
Tahe svarar inte på hans mail, och dom har totalt ignorerat min problematik efter sitt fagra löfte från i vintras. Helt och hållet ignorerat. Jag skulle få en utbyteskajak, men den dök aldrig upp, trots löften och utfästelser från Tahe.


Tahe/Zegul? Undvik.
 
Instämmer, undvik Tahe/Zegul.

Tahe svarar inte heller på mina eller min handlares mail, så det är klart att något inte fungerar där nu. Min handlare kommer också att ta smällen i mitt fall och jag tar nog en tur dit idag för att lägga in en beställning på en ersättande kajak, utan kostnad för mig.
 
Zegul Tahe

Det är handlarens ansvar om du har problem med kajaken. En kund skall inte behöva hantera reklamationer med tillverkaren. Som jag läser det har den du köpt kajaken av inte agerat seriöst. Det finns konsumentlagar att följa och vänder du dig till en seriös handlare så skall det inte vara några diskussioner.

Aterra har sålt Arrow och nu Arrow Zegul sedan starten och de har byggts i tre fabriker. Detta är tredje säsongen med Zegul för oss, finnishen är bra och ligger i övre skiktet. Vi har aldrig haft några reklamationer på skrov/deck/material. Man får inte glömma att alla kajker är gjorda för hand, det finns alltså variationer. Har man en Nuka kan skäddan gå trögt på vissa kajaker, men till våra kunder åtgärdar vi det med en enkel operation.

Idag kräver kunderna lättare båtar och det innebär att man inte kan hantera dem som förr när man byggde utan soricmattor och liknande. Det är egentligen bara SKUK som jobbar med den gamla typen av bygge av de seriösa tillverkarna. detta för att de bestämt sig för att göra båtar som tål mycket.

Gällande Midi (ingen kajak jag gillar precis) så undrar jag hur detta kan uppstå? Det någon säger här ovan är en omöjlighet, hört samma sak gällande plast! Midi funkar bäst med roder och det beror inte på att den är "sned" utan för att den inte svarar på kantning. Varje gång jag läser detta så undrar jag om ägaren vet hur en skädda fungerar och har han rätt vikt för sin kajak.

Rock Solid är kraftigare byggd med andra mattor än AC med bland annat kevlarmatta och kölförstärkning. De sista vi har fått är också lättare än AC.

Leif Davidsson Aterra
 
Leif, jag har redan tidigare och i en annan tråd (i vintras) lagt upp tydliga bilder på båda mina sneda Reval midi PE. Just nu sitter jag i skuggan av Tjurpannan utanför Havstenssund, så jag har inte omedelbar tillgång till bilderna igen då dom ligger på min dator.
Det är tråkigt att du inte klarar av att tro på mitt ord, så det spelar väl ingen roll att jag paddlat till och från sedan 1995, och enbart skeddakajaker - jag begriper väl inte hur en sådan fungerar kantänka.
Märkligt då att min nuvarande skeddakajak går rakt...

Och som jag ser det har handlaren gottgjort mig fullt ut.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.