Vertikala klippor i (norra) Sverige

Jag är på jakt efter höga vertikala klippor som finns i norra Sverige i allmänhet och runt Kebnekaise i synnerhet (Tolpagorni, Kaskasatjocka, Kaskasapakte, etc.) Det är alltså frågan om helt vertikala eller överhängande partier i storleksordningen högre än 100m. Syftet är en potentiell mediaproduktion. Det vertikala partierna får gärna vara nära en topp, men det är inget måste. Jag har försökt rekognosera på Google Earth och på bilder tagna över området men lyckas inte se hur branta partierna är (inte heller mäta höjden på de brantaste partierna). Jag antar att det finns många klätterleder i området så kunskapen om vertikala väggar borde finnas där. Om inte du/ni känner till något ställe så får ni gärna hänvisa vidare till någon som kan tänkas ha koll.
 
Äh varför inte på andra sidan gränsen?
Större bättre snyggare o ffa fastare!
Dvs Narvik stetind? Lofoten? Tromsö...
Där e det riktigt bra/JO
 
Äh varför inte på andra sidan gränsen?
Större bättre snyggare o ffa fastare!
Dvs Narvik stetind? Lofoten? Tromsö...
Där e det riktigt bra/JO

Håller med om att det finns oändligt med godbitar på andra sidan gränsen. Dock behöver det vara blågul flagg på dessa klippor. :)
 
Tror att fjällkartan kan vara ett bättre hjälpmedel för dig än Google Earth eller flygbilder. https://kso.etjanster.lantmateriet.se/



Tack för tipset Tobbe. Min erfarenhet säger dock att det är svårt att använda topografiska kartor för att hitta helt vertikala stup. Jag har flera gånger varit med om att det sett ut som att det inte är vertikalt, alltså en liten separation mellan höjdkurvorna, men i verkligheten är det 90°. Så är det t ex för Skierfe (ett parti har 8s rock drop, dvs ca 300m lodrätt). Och på samma sätt har det ibland sett ut att vara vertikalt men så är inte fallet när man väl står där. Det bästa är om någon varit på plats och klättrat/firat ner sig eller just släppt stenar och konstaterat att det är lodrätt/överhäng.

Har en förhoppning att någon här på forumet ska ha gjort det kring Keb.
 
Givetvis behöver du verifiera misstänkta stup genom att titta på bilder som folk har fotat från marken. Googles Panoramio kan t.ex. vara till hjälp här. Men höjddatan i Google Earth brukar jämna till de allra mest dramatiska landformationerna och är inte att lita på i detta sammanhang.
 
Givetvis behöver du verifiera misstänkta stup genom att titta på bilder som folk har fotat från marken. Googles Panoramio kan t.ex. vara till hjälp här. Men höjddatan i Google Earth brukar jämna till de allra mest dramatiska landformationerna och är inte att lita på i detta sammanhang.



Exakt. Det var det jag såg. Skierfe ser ut som en pulkabacke i Google Earth.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SJM Klippor och stup över 30 meter Klättring allmänt 11
dmchris Bra övernattningsplatser nära klippor i Uppsala Klättring allmänt 0
johnliungman Tekniknördfråga: bildigenkänning av klippor Klättring allmänt 26
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
varghusse AKUT! klippor i sthlm dagen efter regn? Klättring allmänt 6
magwo Klippor runt Chamonix, i mars? Klättring allmänt 0
Tobbe83 Klippor i norra Roslagen? Klättring allmänt 5
utemänniska Klippor i Bohuslän? Klättring allmänt 7
utemänniska Tips på bra klippor i Sverige för engelsmän Klättring allmänt 5
avslutad120814 klippor i västerbotten Klättring allmänt 2
Virrhönan Franska klippor Klättring allmänt 12
samme83 skrubba klippor? Klättring allmänt 7
bessen76 klippor i Trosa-trakten Klättring allmänt 0
Duckdive Klippor nära Åkersberga/Nortälje? Klättring allmänt 2
grawin Klippor i Sthlm Klättring allmänt 3
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
Johan R Upphittat i Rankulla, Norra Småland Klättring allmänt 1
mblanc Klättring i norra Italien? Klättring allmänt 3
semalin klättring i norra Spanien / Pyreneerna Klättring allmänt 1
Trebarnsfar Klättring i norra Italien Klättring allmänt 12
Aiki-Kai Klättring Norra Jämtland Klättring allmänt 3
Webcentralen Klippklättring i Norra Småland Klättring allmänt 0
Förare Norra rörum Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.