Rengöra kammar

Hej på er,

Tittade på racket idag och tänkte "fan vad mycket skit de dragit på sig". Det blir ju så när man använder grejerna, gärna när man hasar sig upp för ett halvt igenvuxit dieder.

Anyway, hur rengöra man dom på ett ok sätt? Har för mig att jag läste på mountainproject.com att man kan doppa ned hårdgodset i kokande vatten (ej slingan) låta det bubbla lite. Sen upp igen och torka ---->smörj de delar som rör på sig.


Verkar det vara ett OK sätt?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    50.8 KB · Visningar: 549
Säkert ok men känns onödigt med kokande vatten? Jag har kört med ljummet vatten och en gammal tandborste när det varit som värst, det funkar jättebra. Fick en flaska Metolius cam lube på köpet nån gång och den är faktiskt riktigt bra, men dry lube från cykelhandlarn är lika bra. Nåt som smörjer utan att kleta och dra till sig sand och smuts bara.

PS. Är kammarna på bilden dina "smutsiga" kammar så har du ett annat problem, ocd. No offense.
 
Ok men verkar det vara gångbart iaf.
Njae inte rengjort dom på 1.5 år så någon ocd borde jag inte ligga i farozonen för. Tack för omtanken dock!

Det är väl främst funktionen som inte är som den har vart. De känns lite trögare jmf en smutsig cykelkedja.
 
Jag kör med en gammal tandborste och sen på med symaskinsolja/teflonolja. Brukar bli nångång om året, funkar bra!
 
Man kan tydligen smörja med rätt mycket. Nån som vet om det finns något man inte ska ha för slingornas skull i fall det dräller när allt packas ihop?
 
Man kan tydligen smörja med rätt mycket. Nån som vet om det finns något man inte ska ha för slingornas skull i fall det dräller när allt packas ihop?

Jag är absolut ingen expert men tänker syntetiskt hellre än petroleumbaserat för slingornas skull. Cam lube är ju så billigt så jag ser ingen anledning att inte köpa det och slippa tänka/oroa sig mer.
 
Jag funderar på om inte en vända i diskmaskin (utan diskmedel då) kunde va nåt? enkelt, effektivt och ofarligt? Åsikter?
 
Jag funderar på om inte en vända i diskmaskin (utan diskmedel då) kunde va nåt? enkelt, effektivt och ofarligt? Åsikter?

Nej, aluminium hør inte hemma i diskmaskin! Sambon har lyckats förstöra mina två älskade mocca-bryggare som varit med mig i 15 år världen över...

Bada/doppa dom i avfettningsmedel (bara metalländen, inte slingan) tills de är kliniskt rena. Sen varmt vattenbad/dopp. Sen skonsam tork (24 tim) på en handduk evt värmefläkt en bit ifrån. Därefter camlube, extremt liten mängd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.