Att "rensa" utan att säkra sig i toppankaret

Hej, jag har förstått att vid sportklättring, om man skall rensa sina quickdraws så gör man det bäst när man kommit till toppen och satt fast sig i ankaret (i två punkter givetvis), firar ner sig och rensar (tar med sig sina quickdraws). Om man inte kommer till toppen lämnar man sina quickdraws(!).
Det är ju trist att lämna dom där uppe och jag förstår faktist inte vad risken är att klättra ner och klippa ur och ta med quickdrawsen på vägen?
Dvs man klättrar ner till samma läge som man satte upp quickdrawn och klippte i repet. Men man istället klipper ur repet och tar med quickdrawn. Det är ju samma princip, samma risk för fall, samma längd man faller. Eller missar jag något här?
Hur gör ni? vad är era tankar?
 
Bättre då att gå runt berget (Går väl på de flesta) och fira sig ned från toppen och rensa. Att klättra ner från en sportled är inget jag skulle göra.
 
Nu sportklättrar inte jag, utan kör bara trad.

I den mån det går så klättrar jag ned och rensar under tiden. Är det av diverse inte möjligt eller känns för svårt tar jag mig upp till toppen antingen via 1) en annan led eller 2) går runt. Väl uppe så firarar jag ner mig själv så jag kan rensa det som återstår.

Att kunna klättra ned är en väldigt värefull kunskap.
 
Ett alternativ är att sätta en snabblänk på den översta (dvs så högt du kommer) och offra den. Lite billigare än att lämna quickdraws. Och så rensar du alla quickdraws på vägen ner.

Nackdelen förutom att du blir av med en snabblänk är att den kan vara lite i vägen för nästa klättrare - särskilt om den rostar fast.Så försök gärna ta bort den genom att fira ned från toppankare eller liknande...
 
JohnnyL:
Många verkar resonera som dig. Frågan är ju då varför? Varför går du hellre runt och firar ner dig (andra tillochmed lämnar sina quickdraws, kanske dom som har god ekonomi?).
Ser du någon risk med att klättra ner och rensa? eller vill du helt enkelt bara inte klättra neråt?

TOker:
Håller med, kunna klättra ner är en färdighet jag gärna tränar upp.

GustavOh:
Gött att höra. Håller du som läser med om detta skriv gärna det :)
 
Om leden är så svår att du inte kan klättra hela vägen så tvivlar jag på att du kan klättra ner samma led.
 
Ett alternativ är att sätta en snabblänk på den översta (dvs så högt du kommer) och offra den. Lite billigare än att lämna quickdraws. Och så rensar du alla quickdraws på vägen ner.

Nackdelen förutom att du blir av med en snabblänk är att den kan vara lite i vägen för nästa klättrare - särskilt om den rostar fast.Så försök gärna ta bort den genom att fira ned från toppankare eller liknande...

Den teknik du beskriver tror jag är tvivelaktig rent säkerhetsmässigt; ska man fira på en enstaka bult bör man ha en prosik på andra parten på repet. Anledningen är att förkorta fallet om toppbulten lossnar.
 
Den teknik du beskriver tror jag är tvivelaktig rent säkerhetsmässigt; ska man fira på en enstaka bult bör man ha en prosik på andra parten på repet. Anledningen är att förkorta fallet om toppbulten lossnar.

Någon som vet nåt om sannolikheten för att en prosik håller om bulten fallerar om en gör på detta sätt?
 
Om leden är så svår att du inte kan klättra hela vägen så tvivlar jag på att du kan klättra ner samma led.

Jag håller faktiskt inte med här... eftersom jag flera gånger kommit till det steget att jag inte kan ta mig vidare = klättrar ned.

På våra klippor som i allra högsta grad är singelpitch, eller väldigt korta multipitch 1-3, så skulle jag säga att det är av lathet man ev lämnar kvar något på klippan (undantag finns såklart).

Det brukar gå att rensa det mesta, antingen klättrar man ned (en färdighet i sig själv), går runt, eller klättrar en lättare led för att komma till toppen.
 
Den teknik du beskriver tror jag är tvivelaktig rent säkerhetsmässigt; ska man fira på en enstaka bult bör man ha en prosik på andra parten på repet. Anledningen är att förkorta fallet om toppbulten lossnar.

Kör två snabblänkar då, sätt nummer två på nästa bult när du rensar på vägen ned!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...