Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Eldris är en riktigt liten kniv. Även i jämförelse med andra små knivar. För mig skulle det nog bli mer som en sekundär kniv. Skulle ha med mig en normalstorkniv också. Eller också räcker den till? Min VM1 duger faktiskt på egen hand och är bara ett snäpp större.

Bosse.
 

Bilagor

  • IMG_3059.jpg
    IMG_3059.jpg
    32.5 KB · Visningar: 746
Håller med om att eldris har ett riktigt bra grepp. För mig funkar greppet på wm1 bra. Har rensat fisk och fixat mat och eld med den. Haft den med på jakt men igentligen inte använt den mycket så. Har skurit nån grillpinne osv. Håller den nog mer med fingrarna än i ett fast grepp. Skulle troligen gilla att den hade 1-2 cm mer blad samt att den även hade valbart fäste för bälte.
 
Kniv i bilen ?

En kniv i bilen är givetvis till för att kunna skära till grenar för en nöd-bivak, skära till pinnar för en eld, ... . För att tända elden så används eldstålet som hör till kniven.
Jag har vid flera tillfällen tvingats köra i dåligt väder. Med risk för blockerad väg, både framför och bakom bilen, och alldeles för långt till närmaste bebodda hus.
En gång var jag helt ensam om E4:an mellan Gränna och Norrköping.
Full snöstorm men enda bil med dubbfria vinterdäck. (Jag hade läst väderutsikterna *mycket* noga och låtit vinterdäcken sitta kvar.)
(Jag har givetvis med även en del annat av intresse om problem skulle uppstå.)
 
Har kniv i bilen för att skära upp matförpackningar och skiva köpt mat.
Även för att kunna avliva småvilt som man kan ha råkat köra på. Obs som småvilt räknas inte tvåbenta individer, fast dom kan vara nog så småvilda utan att man kört på dom.
Kunna kapa och justera bogserlina. Skära till ett tygstycke om man måste lägga första förband. Mer finns, så det borde vara obligatoriskt med en kniv i bilen. Bilprovningen kunde kolla även detta ihop med varningstriangel kontrollen.
 
Olja använder man på traditionella stenar men inte för att göra rent dom utanför att en del föredrar olja istället för vatten medan man slipar - för att transportera bort slipmetall och ibland skapa en "slipslurry" som på japanska vattenstenar. Som jag har förstått det så får man välja. Har man använt olja på ett bryne funkar det inte vidare med vatten efteråt. Jag har bara kört med vatten...

Så har jag också trott, att oljan var istället för vatten när man slipar. Men kolla på Lanskis video. De använder den helt klart för att göra rent stenen.
http://lansky.com/index.php/how-sharpen/ (4:40 in)
 
I fritidsbåt är det obligatoriskt med en kniv.

Nu är det väl inte en debattråd om överlevnad men på sjön anses det inte så viktigt med kniv. Sjöfartsverket (när det fanns) rekommenderade inte att det fanns med en kniv i nödutrustning för fritidsbåt. Det var inte nödvändigt när jag läste till kustskepparexamen heller (du har väl nödbloss i båten redan? det har inte vi...). Eftersom jag inte fiskar har jag sällan haft behov av kniven på havet. Jag tror också att det är lite en tradition: på sjön har kniven inte haft status som symbol som i skogen.

/Andreas
 
En kniv i bilen är givetvis till för att kunna skära till grenar för en nöd-bivak, skära till pinnar för en eld, ... . För att tända elden så används eldstålet som hör till kniven.
Jag har vid flera tillfällen tvingats köra i dåligt väder. Med risk för blockerad väg, både framför och bakom bilen, och alldeles för långt till närmaste bebodda hus.
En gång var jag helt ensam om E4:an mellan Gränna och Norrköping.
Full snöstorm men enda bil med dubbfria vinterdäck. (Jag hade läst väderutsikterna *mycket* noga och låtit vinterdäcken sitta kvar.)
(Jag har givetvis med även en del annat av intresse om problem skulle uppstå.)

Tyvärr så räcker det inte som argument om du blir genomsökt av polisen (om inte vädret är väldigt dåligt). Jag åker ibland med bilen till Danmark och då vill man ABSOLUT inte ha med en kniv av misstag som råkat komma med i bilen - mkt hårda knivlagar. Polisen i Sverige har också ibland kontroller av alla bilar. Avliva vilt med kniv får man inte heller göra vad jag vet...

Om vädret är så dåligt att man riskerar nedfallande träd skall man inte åka alls, om man måste är det väl motorsågen som behöver ligga i bilen enligt vad jag har läst om erfarenheter efter Gudrun.

Jag vill också ha med en kniv i alla lägen men får erkänna att det mest är för känslan. I praktiken är en Victorinox det mest användbara att ha fickan. Funkar till både matfix (och att göra upp eld om det kniper ;)). Brandsläckare, filt och en glashammare/bältesskärare borde man ju ha med men det har jag inte...

Jag är inte emot att du tar med en Mora i bilen men det är bra att veta innan att det kan bli ordentliga problem om man har otur. Knivskräcken i världen har tyvärr ersatt det sunda förnuftet som fanns förr...

/Andreas
 
Så har jag också trott, att oljan var istället för vatten när man slipar. Men kolla på Lanskis video. De använder den helt klart för att göra rent stenen.
http://lansky.com/index.php/how-sharpen/ (4:40 in)

Det var första gången har hört om att man använder olja till att rengöra brynen med. Men att kladda med olja om man kan slippa det verkar bara vara opraktiskt. Jag håller fortfarande på diamanter!

/Andreas
 
Nu är det väl inte en debattråd om överlevnad men på sjön anses det inte så viktigt med kniv. Sjöfartsverket (när det fanns) rekommenderade inte att det fanns med en kniv i nödutrustning för fritidsbåt. Det var inte nödvändigt när jag läste till kustskepparexamen heller (du har väl nödbloss i båten redan? det har inte vi...). Eftersom jag inte fiskar har jag sällan haft behov av kniven på havet. Jag tror också att det är lite en tradition: på sjön har kniven inte haft status som symbol som i skogen.

/Andreas

I studiematerialet för förar- och kustskepparintyget rekommenderas idag kniv, speciellt på båtar med många linor. Det är också standardutrustning i alla livflottar.
 
Så har jag också trott, att oljan var istället för vatten när man slipar. Men kolla på Lanskis video. De använder den helt klart för att göra rent stenen.
http://lansky.com/index.php/how-sharpen/ (4:40 in)

Så här står det om deras Honing oil på deras egen hemsida:

No lubricant is recommended for use with any Diamond Sharpeners.

http://lansky.com/index.php/products/nathans-honing-oil/

Ändå följer oljan med till deras Diamantslipsystem.

https://www.lamnia.com/sv/p/778/verktyg/lansky-diamond-deluxe-slipsystem
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...