Sarek runt midsommar.

Du kan ju kontakta Laponiatjuottjudus strax innan du börjar din vandring och höra med dem hur snöläget ser ut i år och när de tror att bron kommer att vara på plats i år.

Det är Länsstyrelsen i Norrbottens län som ansvarar för utläggningen av bron vid Skárjá. De meddelar på sin hemsida när den är på plats eller strax innan den ska läggas ut. Normalt finns den på plats till midsommar men målet är att den i alla fall ska vara på plats senast 1 juli. Så håll koll på deras hemsida, Sök på "pålyftsbro". Det går också att ringa och fråga. Vid sena vårar kan det gå att gå över på snöbryggor. Läs tex http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/sarekvandring-i-snosmaltningstider-1.htm.

Det kanske fungerar att kontakta vilken som helst av de bägge förvaltningarna. Men Laponiatjuottjudus tog över ansvaret för förvaltningen 1 jan 2013, så det mest korrekta är nog att gå via dem. Se http://laponia.nu/upplev/broar/

Tack att du Bengt nämnde min artikel i bloggen. Jag har skrivit en kommentar om Skárjábron där och påpekat förändringen av förvaltningsansvaret.

/Hans
 
Det kanske fungerar att kontakta vilken som helst av de bägge förvaltningarna. Men Laponiatjuottjudus tog över ansvaret för förvaltningen 1 jan 2013, så det mest korrekta är nog att gå via dem. Se http://laponia.nu/upplev/broar/

Tack att du Bengt nämnde min artikel i bloggen. Jag har skrivit en kommentar om Skárjábron där och påpekat förändringen av förvaltningsansvaret.

/Hans

Tack Fowwe för att du rättade mig. Jag har ju läst din blogg men missade/inte kom ihåg att förvaltningsansvaret har ändrats. Jag kollade länken till Laponiatjuottjudus och det var ju en bra förteckning över broarna.
 
Jag går gärna i fjällen och även i Sarek direkt efter midsommar. Det skulle just i år betyda någon vecka senare än ditt datum. Snön på fjällsluttningarna, särskilt i motljus, ger fantastiska vyer. Fåglarna sjunger fortfarande och vattnet forsar. Floran får man se en annan gång. Oftast är man helt ensam. Jag tycker därför du gör rätt som planerar en tur vid den här tidpunkten.

Många beklagar sig över snön, själv har jag (nästan) bara positiva erfarenheter från den här tiden. Bärigheten brukar räcka för mina 85 kg inkl. packning. Även om jag går igenom enstaka steg så kompenseras det väl av smidigheten att flyta ovanpå blockhaven i lite högre terräng. Jag tror att snön "sätter sig" mer och mer genom värme och regn, varför en vandring tidigare i juni därför blir vanskligare.

Bifogar en länk till en förteckning över broarna och deras status i Laponia.

http://laponia.nu/upplev/broar/

Lycka till önskar Pelle
 
Jag går i samma tankar, Sarek runt midsommar. Ett tips kan vara att följa Fiskflygs sida på Facebook, de lägger ju ut lite foton med vyer då och då från trakten som kan ge en bra bild av snöläget. Om vi tjatar lite på dem så kanske de ökar frekvensen när säsongen dar igång, det borde väl vara ett bra dragplåster till sidan tänker jag.. :)

https://www.facebook.com/Fiskflyg/
 
Jag går gärna i fjällen och även i Sarek direkt efter midsommar. Det skulle just i år betyda någon vecka senare än ditt datum. Snön på fjällsluttningarna, särskilt i motljus, ger fantastiska vyer. Fåglarna sjunger fortfarande och vattnet forsar. Floran får man se en annan gång. Oftast är man helt ensam. Jag tycker därför du gör rätt som planerar en tur vid den här tidpunkten.

Många beklagar sig över snön, själv har jag (nästan) bara positiva erfarenheter från den här tiden. Bärigheten brukar räcka för mina 85 kg inkl. packning. Även om jag går igenom enstaka steg så kompenseras det väl av smidigheten att flyta ovanpå blockhaven i lite högre terräng. Jag tror att snön "sätter sig" mer och mer genom värme och regn, varför en vandring tidigare i juni därför blir vanskligare.

Bifogar en länk till en förteckning över broarna och deras status i Laponia.

http://laponia.nu/upplev/broar/

Lycka till önskar Pelle

Tack så mycket.
 
Försäsongen är generellt sett en fin tid att vara i fjällen, långa dagar, lite folk, inga mygg. Det gäller bara att tajma in perioden när det mesta av snön är borta.

Var i Sarek strax efter midsommar i början av 90-talet och det var barmark för det mesta. Bra fart i jockarna men en del snöbryggor gick att hitta högre upp i terrängen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjornw Södra Sarek runt midsommar Fjällvandring 5
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
bredviken Runt Låddebákte Sarek? Fjällvandring 2
Petri Niemelä sarek runt Fjällvandring 4
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...