Effektivitet hos några olika släproder

Hej,

Det är en havskajak, en Cobolt Origo, ca 5.5 - 5.6 meter lång, rak köllinje, utan slag i skrovet, svårstyrd/omöjlig att styra utan roder. Original rodret är en dålig konstruktion, likvärdig tidiga Kajaksport släproder. Smarttrack roder passar dåligt, kajaken är helt enkelt inte förberedd så att Smartrack passar rakt av. Därav intresset för bla. VKV's släproder. Ett gör 'det själv' VKV liknande system kan passa utan större åverkan på kajaken, därav intresset.
 
Efter att ha haft en Cobolt Origo i ca 10 år sålde jag den för ett år sedan till en vän. Tyvärr gick rodret sönder och ersattes nyligen med ett Smartrack roder. Roderhylsan sitter lite för långt in på aktern så för att den skulle passa krävdes en förlängning så att rodret inte slog i aktern.
Jag kan förmedla kontakt till den som gjorde anpassningen om du vill diskutera den enkla lösningen.
/Peter
 
Hej och tack för erbjudandet!

Jag vill veta hur jag skall anpassa rodret. Du får gärna skicka meddelande till mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.