minsta båten att havssegla med?

Vad tror ni, alla kunniga seglare?
Det verkar som om att varje gång man nämner en seglats över atlanten, nordsjön, eller vad det nu kan vara, så får man höra att då måste man ha 30-fots båt, packad med dyr utrustning... till slut ger man upp tanken på att det ens är möjligt.
men ändå, jag tycker inte det skulle krävas så mycket. Vore det självmord att försöka ta sig till skottland i, t.ex., en stortriss eller någon annan tiotusen-kronors båt?
Vad är den minsta, billigaste båten ni skulle kunna tänka er att ge sig ut på havet med(bortsett från Sven Yrvinds eller Sebastian Näslunds specialbyggen)?
 
Nästan vilken båt som helst skulle fungera förutsatt att den är ordentligt förberedd och utrustad. För en tiotusenkronorsbåt skulle det för mig förmodligen betyda hundra-tvåhundratusen kronor ytterligare i kostnad att förbereda den för oceansegling.

Havssegling handlar dels om vad som är fysiskt möjligt men framför allt vilken nivå av risktagande man vill ligga på. Det är fysiskt möjligt att segla över Atlanten i en optimistjolle om man har tur med vädret. Vilka risker man är beredd att ta bestäms av en kombination av erfarenhet och personlighet.

Johannes
 
hm, ja, havsfidran verkar har gott rykte.
och där kom det: "hundra-tvåhundratusen kronor ytterligare i kostnad att förbereda den för oceansegling."
visst, jag fattar att det kostar, men så pass mycket...? För att byta ut i princip allt?

som tydligt är har jag väldigt lite segelvana, men hoppas ändra på det.
 
långt till bryggan motiverar väl att allt är så bra det kan vara. Hade en kamrat som seglade till NewPort och tillbaka, först efteråt kom han på att han hade haft tur....
 
småbåtar

Det är inga konstigheter att segla över atlanten med lite mindre båtar. Följande båtmodeller har varit över atlanten och mer därtill:

Havsfidra
Storfidra
Allegro 27
L28
Albin Vega
Bianca 27

Det finns böcker och hemsidor som beskriver resor med dessa båtar (gooogla). Gällande pris och utrustning kostar ovanstående båtar 50 000-250 000 beroende på skick och utrustning. Mitt förslag är att köpa en billigare båt med ett skrov och en rigg i gott skick och utrusta denna. Vill du vara minimalistiskt räcker det att utrusta båten med ett vindroder och en VHF. Övriga tillbehör såsom GPS, solceller, vindgeneratorer, gummijollar, datorer etc. är bara saker som gör resan behagligare. En GPS är dock billig och gör resan lite säkrare.

Av egen erfarenhet röstar jag på följande: Köp gammal havsfidra. Renovera skrov, rigg och motor. Köp vindroder, handGPS och stick iväg så fort det bara går.

/Sohrab
 
marcussigfrid; sa:
hm, ja, havsfidran verkar har gott rykte.
och där kom det: "hundra-tvåhundratusen kronor ytterligare i kostnad att förbereda den för oceansegling."
visst, jag fattar att det kostar, men så pass mycket...? För att byta ut i princip allt?

som tydligt är har jag väldigt lite segelvana, men hoppas ändra på det.

Observera att det är vad jag personligen skulle kräva för att känna mig trygg i en liten båt. Det finns bevisligen folk som klarat att segla jorden runt i farkoster som inte är mycket mer än en skokartong och utan särskilt mycket utrustning.

Själv skulle jag jag vilja förstärka båten strukturellt där jag bedömer det behövs, förstärka/förbättra riggen för långsegling, köpa segel, ordna ett pentry anpassat för oceansegling, ordna däckslayout och fixa nere i ruffen för långsegling, skaffa autopilot/vindroder, se över vattentankarna, skaffa VHF och gärna satellittelefon, EPIRB, GPS med plotter, enkel sextant, livflotte, och tusen andra småsaker.

Johannes
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...