Olika beläggningar på kastruller/stekpannor

Värmeledningsförmåga.

Joakim Ambrosson; sa:
Ska köpa nytt hade jag tänkt då jag har rostfritt idag som jag tycker verkar bra, ger god värmeledningsförmåga och ger en jämn värme samt är mycket slitstarkt. Väger dock lite mycket..

Jag jobbar som svetsare och kan ge lite fakta: rostfritt stål leder värme dåligt. Ungefär 25% av vad koppar gör. Vanligt svartstål har ca 50% och aluminium 75% av koppars värmeledningsförmåga. RF är även tungt, men mkt slitstarkt, som du säger.

Alu är alltså både lätt och leder värme bra, ett populärt material.
 
Ingen fara

Tumbleweed; sa:
Anodisering verkar vara bra i alu-kastruller. Som jag fattat det så är det helt enket ett hårt bundet skikt av aluminiumoxid? Bra för reptåligheten, men är det kemiskt stabilt?

Aluoxid är mycket stabilt. När man smälter alu så ligger oxiden kvar och flyer på ytan, så när det stelnat igen så ligger skiktet kvar. I svetssammanhang så svetsar man alu med växelström för att slå sönder oxidskiktet, genom att labba med strömmens pulsegenskaper så kan man rena metallen, men till priset av inträngningsegenskaper (hur mycket som smälter). Du behöver inte oroa dig för att oxiden löser ut sig eller faller sönder kemiskt. Det håller.

Jag tänker på den gamla varningen om att inte ha sura lösningar i aluminiumkokkärl p.g.a. risken att få i sig löst aluminium.

Jag tror den varningen är överblåst nu. Man vet att folk med en viss form av cancer har högre halter alu i kroppen än annars, men senast jag läste om det lutade man åt att sjukdommen får kroppen att ta upp metallen, inte tvärt om. Det är dock inte fastslaget 100% men det är vad man tror idag.
 
Tumbleweed; sa:
Mezzner; sa:
Skulle inte tro att det finns titan i "Titan"-stekpannor.

Materialet i pannorna kan vara vilket som helst; aluminium, koppar mfl. Det som åsyftas är bara ytterligare en non-stickbeläggning. I reklamen sägs den ha lite mer tåliga egenskaper än de andra, bl.a. ska man kunna använda metallvertyg vid matlagningen. Om det verkligen är titan inblandat framgår inte klart.

Jag menade beläggningen.

Apropå aluminiumanodiseringen så är det riktigt att den är tålig, utöver att den är oxidationsbeständigare än obehandlad aluminium (som snabbt får ett skyddande oxidskikt, men mjukare/tunnare), så är det mycket hårt. Minns inte nu nån siffra, men i princip kommer inte skiktet att nötas bort hur man än hanterar kärlen. Det skadas bara när det underliggande materialet plasticerar. Det sker för all del ganska lätt.
[Ändrat av Mezzner 2005-08-20 kl 18:42]
 
Re: Värmeledningsförmåga.

bananmannen; sa:
Jag jobbar som svetsare och kan ge lite fakta: rostfritt stål leder värme dåligt. Ungefär 25% av vad koppar gör. Vanligt svartstål har ca 50% och aluminium 75% av koppars värmeledningsförmåga. RF är även tungt, men mkt slitstarkt, som du säger.
Skillnaderna är t.o.m. större än så. Det finns tabeller där man kan se detta, t.ex.
http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Thermal-conductivity
 
Re: Re: Värmeledningsförmåga.

haskell; sa:
bananmannen; sa:
Jag jobbar som svetsare och kan ge lite fakta: rostfritt stål leder värme dåligt. Ungefär 25% av vad koppar gör. Vanligt svartstål har ca 50% och aluminium 75% av koppars värmeledningsförmåga. RF är även tungt, men mkt slitstarkt, som du säger.
Skillnaderna är t.o.m. större än så. Det finns tabeller där man kan se detta, t.ex.
http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Thermal-conductivity

Så en diamantbelagd silverkastrull med ett värmetåligt & giftfritt nonstickskikt är vad vi vill ha till trangiat? ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
thureb Råd och röns gaskökstest i olika vindar Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
pj.eriksson Passar pumpen olika flaskor? Kök och brännare 24
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
Lorre2 Olika kök? Kök och brännare 30
plarsso Olika storlekar på glödstrumpor för fotogenlyktor Kök och brännare 3
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.