Inbyggda hudar

Hej! Är på G att skaffa mina första turskidor och grubblar förstås en del på detta med vallningsfritt eller ej. Men nu finns ju varianten med "inbyggda hudar" (heter säkert nåt annat fräsigt på fackspråk) och det verkar ju smart, eller?? Alltså en kort stighud som är inbyggd i skidans fästzon.
Det är vad jag förstår rätt nytt på turskidor så jag hittar inte så mkt om det, vilka är för- och nackdelarna?
Jag vill ha ett par allroundskidor som jag tror kommer användas mest i skog och på rösade leder, inte toppturer.
 
Nej, det är inte nytt! I skiftet 70/80-tal hade jag ett par Schwendener turskidor. De hade två smala plyschremsor, ca 60 cm långa i steget. Just deras utförande, d v s remsorna i steget kombinerat med val av belag och hårdhet på spannet upplevde jag som mycket dåligt.
Har senare haft ett par turskidor med fästmönster i steget som jag upplevde som mycket bättre. Om det beror just på att det skulle vara bättre som system än plyschremsor vågar jag inte uttala mig om, det finns många variabler som spelar in på slutresultatet.
 
Det har funnits en tid. Åsnes "fellelås" (brukar förtortas FL) är nog den lösning som har blivit mest populär/känd. Idag har fler tillverkare liknande lösningar, och på längdsidan har s k skin-skidor blivit väldigt populära de senaste åren. Jag har provat korta stighudar både på turskidor (Åsnes Amundsen FL) och längdskidor (Fischer Twin Skin Race).

Gällande turskidor är min uppfattning att åtminstone Åsnes system med korta stighudar fungerar väl (övriga kan jag inte uttala mig om). Då och då behöver man bättra på klistret för att undvika att huden släpper i bakkant, och med tiden blir huden nedsliten och behöver bytas. Vid klabbföre kan man behöva behandla stighuden (finns särskilda produkter för ändamålet) för att förhindra ifrysning och att snö fastnar under hudarna. Inget av det nämnda underhållet upplever jag som särskilt betungande.

Personligen föredrar jag, när det gäller turskidor, fiskfjällsskidor framför korta stighudar. För alla skidor med fäste gäller en ofrånkomlig kompromiss mellan glid och fäste. Min erfarenhet är att skidor med korta stighudar ger ett väldigt gott fäste, men riktigt dåligt glid. Här blir det naturligtvis en fråga om personlig preferens och användningsområde. Jag går i huvudsak längs vinterleder i svenska fjällen, och vill kunna glida snarare än behöva gå på skidorna över flacka partier, och då är fiskfjällsskidor bättre alternativ än korta stighudar.

Rådet blir att du funderar vilken sorts avvägning mellan glid och fäste du vill göra, och väljer därefter.
 
Tack för svar! Bara för att förtydliga så är det alltså skidor med hudar som är permanent infällda i skidan jag pratar om. Har väl slagit igenom på längdskidor och börjar nu komma på turskidorna, om jag fattat rätt. Har klämt på någon modell i butik, men hittar dem inte online nu för länk.
Här iaf en video, fast med fokus på längdskidor och inte turskidor: https://youtu.be/QbQ8GsEa8xo
 
Jag har inte provat den där typen av fasta skins men det verkar finnas en del besvärligheter som att man behöver en skida som är exakt anpassad till din vikt vilket varierar med klädsel och tyngd på ryggsäck. Att det inte går att ta av dem på något lätt sätt. Hållbarhet och kostnad för nya? De där turskidorna de visar verkar vara lite väl smala för att vara allround.
 
Tack för svar! Bara för att förtydliga så är det alltså skidor med hudar som är permanent infällda i skidan jag pratar om. Har väl slagit igenom på längdskidor och börjar nu komma på turskidorna, om jag fattat rätt. Har klämt på någon modell i butik, men hittar dem inte online nu för länk.
Här iaf en video, fast med fokus på längdskidor och inte turskidor: https://youtu.be/QbQ8GsEa8xo

Ja, det där är längdskidor hela bunten. Vilka turskidor är det du hittat med fasta skins? Jag var inte medveten om att det fanns för turskidor. Att tänka på är att fasta skins ger ett relativt smalt viktintervall för vilket skidorna fungerar tillfredställande. Baserat på hur egenskaperna ser ut på längdsidan, har jag svårt att se hur det ska fungera bra att växla mellan att åka utan resp med packning. Men det är ju spekulationer snarare än erfarenheter.
 
Ja, det där är längdskidor hela bunten. Vilka turskidor är det du hittat med fasta skins? Jag var inte medveten om att det fanns för turskidor. Att tänka på är att fasta skins ger ett relativt smalt viktintervall för vilket skidorna fungerar tillfredställande. Baserat på hur egenskaperna ser ut på längdsidan, har jag svårt att se hur det ska fungera bra att växla mellan att åka utan resp med packning. Men det är ju spekulationer snarare än erfarenheter.

De hade en modell turskida på Alewalds i Stockholm, men nu minns jag förstås inte vilket märke, och på deras hemsida verkar den inte finnas. Säljaren berättade i alla fall att den var ny för säsongen, han trodde väldigt starkt på konceptet men hade inte testat själv och vågade därför inte säga varken bu eller bä. Jag borde förstås ha noterat vad skidan hette, får gå tillbaka och kolla det.
Jag håller med om problemet att det kan bli begränsande med samma spann oavsett packning. Men det problemet bör väl vara samma med fiskfjäll?
 
De hade en modell turskida på Alewalds i Stockholm, men nu minns jag förstås inte vilket märke, och på deras hemsida verkar den inte finnas. Säljaren berättade i alla fall att den var ny för säsongen, han trodde väldigt starkt på konceptet men hade inte testat själv och vågade därför inte säga varken bu eller bä. Jag borde förstås ha noterat vad skidan hette, får gå tillbaka och kolla det.
Jag håller med om problemet att det kan bli begränsande med samma spann oavsett packning. Men det problemet bör väl vara samma med fiskfjäll?

Det vore spännande att höra vad det är för skida, om du finner rätt på den igen. Alewalds brukar både ha bra grejer och kompetent personal, så det borde ju finnas en anledning att de tagit in den, tänker man..

Det är helt rätt, förstås. Skillnaden tycker jag ligger i vad effekten blir av ett för mjukt spann på skidor med fiskfjäll vs. skin. Skinnen är ett oerhört aggressivt fäste, ligger de i för mycket blir effekten den att man knappt glider alls utan får gå på skidorna. Mer problematiskt tycker jag gränslandet är - när man kan glida bitvis, men skidorna hugger då och då när skinnen får oönskat mycket fäste. Fiskfjäll är inte lika aggressiva, så där blir effekten mer steglöst sämre glid. Vill man ha optimal avvägning mellan fäste och glid både med och utan packning bör man nog satsa på ett par vallningsbara skidor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
guldtramp vallningsfria+korta hudar Turskidåkning 5
Gertrud Kort-hudar, bra eller dåligt? Turskidåkning 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.