Gissa position

Vad kul att jag lyckades pricka rätt på positionen, jag kände genast igen Sylarna och Helags, men jag har tidigare missat på positionen där fotot togs. :)

Ok, här är nästa bild:

Vad heter sjön?
 

Bilagor

  • Gissa sjön.png.jpg
    Gissa sjön.png.jpg
    50.1 KB · Visningar: 556
Ledtråd

Ok, det kanske behövs en liten ledtråd.
Jag söker namnet på denna sjö.
Själva sjön ligger i Norge, men jag har tagit fotot från Sverige. På andra sidan sjön finns det en renvaktarstuga, som är öppen, vilket blev min räddning denna vandring, då det blev ett riktigt oväder dagen innan fotot togs.

Ska se om jag hittar fler bilder från samma position, om det inte kommer någon gissning snart. :)
 
Grattis Calle, det var ju rätt! :)

Jo, på änden av sjön inne i Norge finns det en renvaktarstuga, den ligger vid ett renstängsel som löper genom dalen bakom Jetnamsklumpen i nordsydlig riktning. Den är olåst. Det är Jetnamsklumpen som ligger i moln till höger om sjön på fotot. Bilden togs förra sommaren i slutet av juli. Jag har aldrig pulsat i så mycket snö en sommar som under den vandringen, det var nästan hälften snö, hälften barmark om man slår ut det på hela vandringen. Inne i Börgefjell,Norge, var det nästan bara snö, och en sjö som låg på 950 meter hade tjock is, ingen vattenspegel alls, likaså för sjösystemet vid Goeblehketjahkes östra sida. Det var både häftigt och jobbigt samtidigt. :)

Nästa bild då Calle!
 
Jag har ju fördelen att vara finländare (trakten är ganska känd hos finska vandrare), och har gjort några turer däromkring. Återvänder med ny bild efter sovit över natten.
 
Jag har ju fördelen att vara finländare (trakten är ganska känd hos finska vandrare), och har gjort några turer däromkring. Återvänder med ny bild efter sovit över natten.

Det förklarar saken ;)
Vad jag förstod så var det mest finländare och en del norskar som vandrade där, mötte i och för sig några tyskar också. Synd att det är så få svenskar som hittat dit för det är ett område som är väl värt ett besök.

Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.