Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning?

Bärsäckens egenvikt skall inte underskattas och mitt råd är välj det som sitter bekvämt, med last i. Våga vara märkesotrogen.

Min 85 liters ramsäck väger under två kilo.

go tur
 
Bärsäckens egenvikt skall inte underskattas och mitt råd är välj det som sitter bekvämt, med last i. Våga vara märkesotrogen.

Min 85 liters ramsäck väger under två kilo.

go tur

Det är sant det du säger, såklart jag inkluderade hur bärsystemet beter sig med full last i, och där har Fjällrävens Kajka fått god kritik. Något jag nu själv fått testa, vikten känns knappt av.
 
Hej käre vänner,

Har någon erfarenhet gällande Kajka 75 liter (eller annan 75 liter-ryggsäck) under vintertid med packning som hammock istället för tält? Förutom hammocken är det tarp (3x3m), underblanket, sovsäck och liggunderlag som skall rymmas... och som klassificieras som de större objekten.
Just underblanketen kan räknas i volym som en extra sovsäck.

Jag tänker mig packning för över en helg, eller ca max 5 dagar vintertid.
Och det blir sträng kyla (-25C) för min del eftersom bor i norr, därför behövs alla ovan nämnda objekt följa med, samt all annan nödvändighet som utbyte av (ull)kläder, Primus kök med bränsle och tillbehör och rätt mkt mat.


Tack på förhand!

Mvh,

Lingonet

Jag har en kajka 75 själv och ska vintervandra (lite mer än 5 dagar förvisso) också i den kylan.Redan nu kan jag säga att det är grymt tajt. Jag överväger en pulka. Ens när jag pressar allt så blir det otympligt. Nu kan jag inte gå å köpa en ny väska bara för sakens skull men med facit i handen, ja, en 100L hade varit mer passande.
Det beror också mycket på hur långt du ska gå, hur tung utrustningen är och om du ska gå i berg eller skog.
Hur som helst, så för så många dagar ute, råder inte ens jag en 75a (även om jag själv ska dras med en men det är för jag redan har just en 75a)
 
Tack för alla kloka svar, de fick mig att behöva tänka om.

Jag har nu blivit medveten om att det är 100 liter som gäller vintertid.

Dock kommer jag eventuellt köra på 85 liter istället för 100, och 75 som först var tänkt..och därefter korta ner antal dagar jag ska sova ute, till 1-2 dagar (en helg) vintertid.
För att sedan under sommartid utan problem kunna nyttja denna 85 liter där specifik vinterutrustning inte behöver följa med mig.

Jag skall dock imorgon försöka bege mig till affären för att se storleksskillnaden mellan 85 liter och 100 liter innan jag beställer via internet. ;)
Är det en märkbar skillnad i längd och dylikt? Om inte, då blir det att direkt följa era råd för en 100 liters ryggsäck.

Skall jag vara ärlig är det säkerligen dumdristigt att inte investera i en 100 liters, så som jag känner mig själv och så som jag alltid vill ha med mycket prylar, även sommartid som fiskeutrustning för flugfiske.

Där kanske fördelen finns direkt med 100 liter att ett fiskespö möjligen ryms på längden när man delar den i två delar?

Mkt frågor, jag är efter allt ny inom området gällande att slå bivack.
Är det kajka så tycker jag det är skillnad på 75-100. Det kanske inte känns att det är lika mycket mellan 85 och 100 men dom där cm om man har tex ett kamera stativ, mätspö eller dylik, så märks skillnaden.

Men du bör nog testa att din rygg och kropp pallar med en 100L. Det är oftast kroppen som ger vika fortare än säckarna. Du vet nog mer om det själv. 100L tyckte jag var grymt svårt å få en bra stabilitet på ryggen och kräver rätt så petig packande för det inte ska bli tungt, speciellt på vintern, där du troligast går på snö.
 
Jag föreslår en Berghaus Vulcan, inte så dyr, väldigt enkel, 80 liter i huvudfacket, två 10 liters sidofickor som går att ta bort och väldigt slitstark. Många kommer att tycka att den är för tung men det är då inget jag har märkt av.
 
Jag föreslår en Berghaus Vulcan, inte så dyr, väldigt enkel, 80 liter i huvudfacket, två 10 liters sidofickor som går att ta bort och väldigt slitstark. Många kommer att tycka att den är för tung men det är då inget jag har märkt av.

En modern Vulkan väger ca 3000 på 100l, Kajka väger ca 3500 med samma volym och 500 g är faktiskt ganska mycket när det gäller packning.
 
För stor och tung packning på ryggen gör lätt turen jobbig, satsa då hellre på pulka.

Jag har en kajka 75 själv och ska vintervandra (lite mer än 5 dagar förvisso) också i den kylan.Redan nu kan jag säga att det är grymt tajt. Jag överväger en pulka. Ens när jag pressar allt så blir det otympligt. Nu kan jag inte gå å köpa en ny väska bara för sakens skull men med facit i handen, ja, en 100L hade varit mer passande.
Det beror också mycket på hur långt du ska gå, hur tung utrustningen är och om du ska gå i berg eller skog.
Hur som helst, så för så många dagar ute, råder inte ens jag en 75a (även om jag själv ska dras med en men det är för jag redan har just en 75a)

Jag tycker att det är en mycket bra ide att överväga pulka och ta en 75 lit. säck på ryggen, fram för allt om man ska skida. (Nu framgår det inte huruvida TS ska gå eller skida) En 100 lit. säck som är fullpackad med både tyngd och volym är inga problem om man ska vandra till fots men om man ska skida sig fram blir det otympligt med en 100 lit säck som är fylld och tung. Mycket energi går åt att hålla balansen och det finns också riska att skidorna inte bär, utan de sjunker ned i snön och du blir snabbt utmattad.

I pulkan lägger man det som har stor volym som tält, liggunderlag, sovsäck, tarp och packpåsar med extra/reservkläderna. I ryggsäcken bär du mat, kök, spaden och förstärkningsplaggen. Alltså; volym i pulkan och tyngd i ryggan! Alternativt så lägger du ner hela ryggsäcken i pulkan.

Packar man ner en sovsäck som innehåller en del av nattens kondensfukt i en kompressionspåse och ner i en ryggsäck, då temperaturen kryper ned mot - 25, så kommer fukten att frysa och klumpa ihop dunet. Detta medför att sovsäcken förlorar sin isoleringsförmåga och nattvilan blir en pina och den så viktiga sömnen blir lidande. Har du då en pulka så lägger du sovsäcken bubbelvikt och fluffigt/luftigt och dunet klumpar inte ihop sig på samma sätt.

Det är dessutom påtagligt energisparande och enkelt att dra en pulka än att bära en stor, tung ryggsäck, oavsett om man ska gå eller skida.
 
Stämmer detta? Jag har hittills packat tvärs om, alltså tänkt lättillgängligt och lätt på ryggen och tunga grejer i pulkan. Måste pröva om detta är lättare, vad är er andras erfarenheter?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Självklart har du rätt i att det som skall vara lättillgängligt skall bäras i ryggan. Om man har så mycket och tung packning att man inte kan bära det på ryggen så blir det naturligtvis i pulkan det ska transporteras men är det mycket tungt i pulkan så blir det också en mycket "ryckigt" marsch som påfrestande i höfter och i magen.När magmusklerna gett upp tillslut så "kluckar" det obehagligt i magen tycker jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
pargus Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg? Transportera 15
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Notsoraw Kajka + MC Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
slåttdalsberget Kajka som gnisslar Transportera 0
pelka Fråga ang.Fjällräven Kajka? Transportera 16
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
Matthias87 Vandringsryggsäck 65-75 liter Transportera 39
Tord Hoppe "Ruggad" ryggsäck runt 40 liter? Transportera 23
Glännman Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
osedvanligt Enkel ryggsäck, ca 22-30 liter Transportera 8
KalleNL Ryggsäck ca 80 liter Transportera 4
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
skurken Feedback på dessa säckar? 75+ liter Transportera 4
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
victor_dalarna Asaklitt 65 liter ryggsäck Transportera 14
pellenilsson Takbox 480 liter Transportera 0
Kriga Hur många liter på ryggen? Transportera 69
rungo Lundhags v8 90 liter Transportera 5
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.