Torka mat

Hackad spenat

En lat genväg som blev riktigt lyckad var att torka en 600 grams påse av ICA Basics djupfrysta hackade spenat. Bara tina i mikron och bre ut på bakplåtspapper och ev. (valfritt) ge flagorna en omgång i mixern om man vill ha den finfördelad. Det blev 35 g torrvikt av 600 g fryst vara. Gav rikligt med "grön" smak åt de bönpasta- och kokosmjölksbaserade grytorna.
 
nörd

spackelspade i köket har jag ingen (än) ;) men vem vet.

Tack för alla tips. Just nu testar jag fetaost.

Jag funderar på broccoli till soppa, om jag ska testa att mixa den innan torkning så det blir typ en slät soppa.

spenat lät ju väldigt smidigt, spenatsoppa är gott :)
 
(...) Jag funderar på broccoli till soppa, om jag ska testa att mixa den innan torkning så det blir typ en slät soppa.(...)
jag har gjort på bägge sätten och bägge fungerar, så det är bara fråga om tycke och smak. Små broccolibuketter återvattnar fint; gillar man lite textur i sin fjällmat så är de en tacksam ingrediens i det avseendet. Till skillnad från de trista morötterna t ex.
 
Mattork, tips?

Många bra tips här på saker att torka. Men jag funderar nu på att slå till o köpa en mattork så man slipper köra ugnen.. Några tips på bra maskin?måste man köpa en dyr ? Vad är det man får mer för det dyra priset? Funkar det att torka tex kött i en enkel svamptork?
Tacksam tips ifall ngn har erfarenhet.
 
Fråga om tillagning

Om man inte blötlägger maten, hur länge behöver den koka då ungefär? (Köttfärssås)
Vi ska ut på hajk med scouterna och de ska få prova torkad mat inför att vi ska torka mat til sommarens fjälläventyr.
 
Många bra tips här på saker att torka. Men jag funderar nu på att slå till o köpa en mattork så man slipper köra ugnen.. Några tips på bra maskin?måste man köpa en dyr ? Vad är det man får mer för det dyra priset? Funkar det att torka tex kött i en enkel svamptork?
Tacksam tips ifall ngn har erfarenhet.

De dyra har eller har en bättre termostat. Passar man bara temperaturen och kontrollerar hur torkandet fortskrider, så går det bra med en billig. Eller varför inte bygga en egen, torkar man svamp så är även de dyra torkarna bara leksaker eftersom de inte sväljer rimliga volymer.
 
Svamptork från jula

Jag har i ca 2 år kört med en billig (ca 300 kr) svamptork från Jula.
Man vill helst ha en tork med inställbar temperatur.
Jag har bara kört med låg temp (ca 40 grader) annars blir det för hårt torkat när man kör över en arbetsdag eller en natt för den delen.

Det har fungerat utan problem.

/John
 
Jag har inte torkat kött och så (än), men torkar mycket bär, frukt och svamp. Började med en billig, Centurion,, kan fås för en 300 så här efter säsongen. Bortskänkt nu när jag har en Evermat.

Skillnaden är fr.a. den volym man kan torka och effektiviteten. Bättre ventilation och starkare fläkt gör att samma mängd torkar mycket, mycket snabbare och jämnare i Evermaten. Den har säkert bättre temperaturhållning också Dessutom kommer den med ållor i rostfritt nät. De billiga är så klart helt igenom plast. Plast + mat + värme känns inte som en jättefräsch combo, tycker jag. Men för sitt pris tycker jag Centurion funkar bra.

Slutsåld på Ginza, men bra bild. Försök googla upp den nån annanstans.
https://www.ginza.se/product/centurion-svamp-frukttork/994426

Man ser redan på hur locket är konstruerat, i princip heltäckande med ett par luftslitsar, att det inte är optimalt. Kondensen samlas på undersidan och droppar tillbaks ner på ållorna.

OBH Nordicas lock är konstruerat på liknande sätt
https://www.koket.se/koketsfavorite...ch-svamptork?gclid=CIf4s7SV2dACFR5JGQodqhMFyg

Jämför Evermat. De har så pissiga bilder på sin sajt, så jag tog en egen. I rätt ljus ser man en pelare av fuktig luft dallra ovanför torken ända upp mot taket när man har 10 ållor fuktig svamp på och ingen kondens samlas på det locket.

Detta sagt, vill man ha en billig provapåtork för mindre mängder tycker jag Centurion är ett bättre köp än OBH Nordica. Den har termostat och går för det mesta att hitta billigare även om första sajten jag hittade OBH Nordica på nu faktiskt hade ovanligt bra pris. OBH Nordica är också mindre. Tror inte du hittar bättre eller mycket billigare på e-bay.
 

Bilagor

  • torklock.jpg
    torklock.jpg
    59.6 KB · Visningar: 863
Möjligt att man kan borra hål, men åtminstone på min äldre modell var det sån där plast som lätt spricker, vilket jag fick erfara när jag tappade locket från bordet och ner på en matta när jag skulle packa undan den för gott. Det sprack. Inte en genomgående spricka, så jag gav bort apparaten ändå.

Men de där billiga torkarna funkar som sagt. Bara det att de inte är lika bra. Välj en med termostat bara.
 
Många bra tips här på saker att torka. Men jag funderar nu på att slå till o köpa en mattork så man slipper köra ugnen.. Några tips på bra maskin?måste man köpa en dyr ? Vad är det man får mer för det dyra priset? Funkar det att torka tex kött i en enkel svamptork?
Tacksam tips ifall ngn har erfarenhet.

Jag körde till en början med OBH:s första modell, vilken visserligen fungerade men var både liten och ineffektiv. Hålen i ollornas nät var för stora för småbitar så jag kompletterade med finmaskigt metallnät.
Hade man fler än två sådana nät i begränsades luftflödet så mycket att det blev för varmt (det var ingen termostat på den).
En OK tork för mindre projekt, men inte mer.

Flyttade sedan till ett hus med varmluftsugn, som jag torkat ganska mycket i.
Tyvärr ryms det ju bara 4 plåtar, luftflödet är lågt så det tar långt tid, och ugnen går inte att använda till annat.
Dessutom verkar inte fläkten i den tycka om att gå så länge. Jag är orolig för ett lagerhaveri helt enkelt.


Förra veckan slog jag till och beställde en Excalibur med 9 ollor, och igår eftermiddag laddade jag den för första gången.

Förutom att den sväljer otroligt mycket så är det en helt annan torkeffekt jämfört med det jag testat tidigare.

Jag köpte ingredienser till 4 olika rätter á 4portioner.

Ca kl1700-1730 startade jag torkningen av köttet (65C):
*Två ollor med totalt 500 g strimlad lövbiff.
*En olla med en burk tonfisk.
*En olla med krabba.
*En olla med musslor.
*Två ollor med totalt 500 g köttfärs.


KL22 var allt utom lövbiffen knastertorrt.Lövbiffen var nästan klar. Hälften av bitarna gick att "klicka" av, och den andra hälften var något sega.

Jag insåg då att jag hinner torka grönsakerna också.

*En olla med lövbiffen som inte var klar.
*Två ollor med totalt 6 paprikor
*En olla med totalt 2st stora lökar
*En olla med 6st tomater
*En olla med 250g wokgrönsaker
*En olla med 225g tomatpuré
*En olla med en burk sötsur sås med grönsaker á 450g.
*En olla med svarta bönor.
Torkstart KL0000 (50C).

KL0605 imorse dansade jag in i köket och kontrollerade torkningen.

Lövbiffen var såklart klar. Bönorna var knastertorra.
Några klumpar med lök var något fuktiga. Likaså med paprikan och tomaterna.
Tomatpurén gick att dra av från papperet, men var inte helt klar.
Wokgrönsakerna var med undantag för minimajsen klar.
Burken med sötsur sås gick inte riktigt att lossa från papperet, och var den ingrediens som var blötast.

Jag ställde timern och gissar på att allt utom såsen var klart kring kl09. Gissningsvis var allt klart kl1200 idag.

Alltså har jag med lätthet torkat 16 portioner mat på 19-20 timmar. Imponerande!


Var den dyr? Ja, det var det.
Var den värd det? Ja det var den.

Livslängden lär vara över tio år på en sådan enkel konstruktion, och det som eventuellt kan strula (fläkt och termostat) skulle vara enkelt att byta.

Med en dyr tork får du kapacitet, rätt luftflöde och temperatur, samt torkeffekt. Du torkar mycket, det går fort, och det blir bra.

Excalibur finns i andra modeller med färre ollor också.
Jag har inte sökt land och rike runt efter bästa pris o.s.v., utan köpte av ett mindre svenskt företag som det samtidigt kändes kul att stödja.
En tork med 4 ollor och utan timer kostar 2500kr (4 ollorsmodellen har dessutom mindre ollor än 5 och 9 ollorsmodellerna).
En tork med 5 ollor med timer kostar 3500kr.
En tork med 9 ollor kostar 4000kr.

Utan timer går bort för mig.
Jag lade mellanskillnaden och gick direkt på 9 ollors-modellen.


Tiden får utvisa hur kvaliteten på produkten är, men jag har svårt att tänka mig att den kan strula.


Torkning var tills nu ganska omständligt. Nu känns det lätt!


På bilden, ovanifrån:
Lövbiff (ej synligt)
Paprika
Paprika
Lök
Tomat
Tomatpure
Sötsur sås med wokgrönsaker
Wokgrönsaker
Svarta bönor
 

Bilagor

  • IMG_20170110_001053.jpg
    IMG_20170110_001053.jpg
    41 KB · Visningar: 596
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.