Torrdräckt

Jag är inte säker på varför, men jag upplever latexfötter som iskalla jämfört med mina nuvarande fötter sydda i samma material som dräkten i övrigt. Det spelade ingen roll vad jag hade för sockar innanför.

Kan det ha att göra med att latexfötterna andades absolut noll?

mvh thomas
 
OBS!
Ursuit MPS och Ursuit AWS är två helt olika dräkter med nästan diametrala egenskaper.

MPS är tunn och ömtålig, avsedd att ha under något slitplagg.
AWS är betydligt kraftigare och någon i tråden tyckte den var perfekt på vintern. Det är den säkert. Men knappast på sommaren...

mvh thomas
 
ok inte kul att frysa om fötterna, men det brukar inte jag göra. klär dem ungefär som vid vandring. En tunn ullstrumpa och sen en kraftig. Blir som i en gummistövel ungefär men tightare. Andas får de göra efteråt :)

Händerna är däremot svåra att hålla varma vintertid.
 
fötter: Oavsett latex eller dräkt-tyg så behövs strumpor i sockorna för komfort (sommar) och värme. Jag har nu fötter av "tyg", innersocka på och sedan paddelsko utanpå.
Det spelar nog ingen roll hur mycket fottyget "andas" när de sitter i en blöt neoprensko/stövel. Det är min erfarenhet.
Vinter paddlar jag inte, men vår till höst snurrar jag runt en del så jag alltid är blöt runt om. Om man inte badar utan ska ha dräkten som säkerhet så är andas-aspekten kanske viktigare överlag.
 
OBS!
Ursuit MPS och Ursuit AWS är två helt olika dräkter med nästan diametrala egenskaper.

MPS är tunn och ömtålig, avsedd att ha under något slitplagg.
AWS är betydligt kraftigare och någon i tråden tyckte den var perfekt på vintern. Det är den säkert. Men knappast på sommaren...

mvh thomas

Kör med min Ursuit RDS, som jag antar är kraftigare än AWS, året runt och det funkar bra tycker jag. Beror nog på vad för typ av paddling man kör. Kört från -15 och upp till knappt +30. Helt perfekt för mig upp till 25 grader skulle jag säga.
 
Jag har en Crewsaver från wetsuitoutlet.co.uk. Ca halva priset mot att köpa i Sverige, med gratis frakt. De har massor med torrdräkter, kika runt så hittar du säkert något. Hutlöst dyrt att handla här i Sverige :(.

Har även köpt neoprenväst, flytväst, handskar och skor därifrån.

EDIT:
Denna modell har jag:
https://www.wetsuitoutlet.co.uk/201...nderfleece-dry-bag-black-red-6515-p-4859.html

Har rollat runt med den samt badat (frivilligt för att testa dräkten ;)), den håller tätt!
 
Jag tänkte köpa min första torrdräkt.

Första tittade jag en hel del på instegsmodellen Palm Cascade, men när jag läst runt på forum börjar jag bli tveksam.
Kanske borde jag köpa en dräkt i Gore-Tex för att bli nöjd?.

Jag paddlar en hel del själv och där jag bor kan det vara 10-12 grader i vattnet en bit in i juni trots att det är sommarvarmt i luften.
Har inte en Gore-Tex bra andning och därmed är trevligare att paddla i när det är varmt?
Samt om man paddlar lite snabbare motionspaddling är det väl också skönt med ventilation?

Har tittat lite på Kokatat, någon som har erfarenhet av dom?
Passform, storlek, prassliga?
Nackdelar med Gore-Tex förutom priset?

Andra tips?
Jag är oerfaren...
 
Jag har paddlat ganska mycket i min Kokatat Expedition i Goretex, men visst blir det svettigt då man paddlar på lite grann. Kapellet och flytvästen sitter ju också utanpå alltihop och stänger på så sätt in torrdräkten. Sen ventilerar det ju ut ganska bra då man går i land för en paus.

Bortsett från det jag skriver ovan är jag väldigt nöjd med min Kokatat, som nog betraktas som en av de allra bästa torrdräkterna. Efter ca 10 års användande har jag skaffat min andra likadan Kokatat Expedition Goretex - så nöjd är jag.
 
Tack Jeankenneth, intressant!
Kan du säga något om storlekarna?
Om man ligger mitt emellan två storlekar, ska man gå upp eller ner?
Jag är 181 cm och väger 78 kg, M eller ML borde jag ha.

Tar fortfarande gärna emot fler tips!

Har läst lite om Ursuit MPS, låter som en lätt och smidig dräkt.
Men på flera ställen står det att den är ömtålig och att man bör ha plagg utanpå för att skydda dräkten, det låter bökigt :(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MTB Torrdräckt Paddling allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.