Effektivitet hos några olika släproder

Vilka av dessa släproder är effektiva, och varför? Kan ni rangordna? (Jag planerar att byta ett ineffektivt släproder, med dålig roderverkan).

Smarttrack roder, enligt http://kanotcentrum.jetshop.se/smarttrack-roder-p-171-c-123.aspx

Kajaksports navigator roder, enligt http://www.kajaksidan.se/utrustning-1/roder-skedda/530250.html

Van dusen roder, enligt http://www.nordickayaks.se/img/vandusenrudder.jpg

VKV's släprorder, näst längst till höger i http://www.vitudden.com/accessories/category/roderanordningar/underliggande-roder

Det finns kanske fler, ge gärna förslag.
 
Ja, det beror lite på hur vilken kajak rodret skall sitta på. Smarttrack skulle jag rangordna som det som har största möjlighet att fungera på olika kajaker. Det finns två bladstorlekar.

VKV-roder tror jag i första hand är anpassade till deras kajaker där de fungerar utmärkt.

Van dusen rodret är avsedd för Van Dusen Mohican, men lär fungera hyggligt på liknande kajaker.

Kajaksport hade tidigare ett riktigt dåligt roder som var en storsäljare. Tvivlar på att detta är bättre, men jag kan ha fel.
 
Om man är intresserad av hydrodynamik så är profilen på Smart Track bäst, den bromsar mindre och svänger bättre, och i ett större fartregister, med sin vingprofil jmft med alla aluminiumplåtsroder med raka kanter. Sedan finns dessa ST-roder med ett antal olika roderhuvud o flera roderfästen, som passar olika båtar, samt som nämt också med roderblad i två storlekar.

Sedan är havskajakfotpedalshistorierna generellt inte riktigt bra, en fotplatta med tåspetspedaler, där man kan sitta med samlade ben och låta hela kroppen hjälpa till i paddlingen är mer effektiv. Man kan om man vill och känner sig säkrare knö upp sina knän under sargen även med en sådan fotplatta, så den funkar bra till båda paddelstilarna.
De flesta havskajakpedalställ sitter monterade på skenor längs skrovsidans insida och då hamnar ofta fötterna därute istf i mitten, det blir både obekvämt och mindre effektivt. Men-men, allt är kompromisser...
 
Beträffande VKVs släproder så gör det mindre motstånd om det står horisontellt. Nedfält så blir det å andra sidan något stabilare i skvalpsjö.

Möjligen så är det den längre vattenlinjen som betalar sig i horisontellt läge. Men det har nog med våt yta att göra också. Epic hade en modell mera som en fiskfena integrerat i kajakaktern har aldrig testat det själv men har för mig att Freya Hoffmeister rundade Australien med ett sån roder.

Underliggande roder ger bättre roderverkan generellt på grund av mindre turbulens kring rodret men medför större risk för roderhaverier. Surfskis har ofta valbart släp eller underliggande roder.

Trimning av lasten bakåt framåt kan göra kajaken mera lättstyrd.

Thure
 
Fotplatta

Om man är intresserad av hydrodynamik så är profilen på Smart Track bäst, den bromsar mindre och svänger bättre, och i ett större fartregister, med sin vingprofil jmft med alla aluminiumplåtsroder med raka kanter. Sedan finns dessa ST-roder med ett antal olika roderhuvud o flera roderfästen, som passar olika båtar, samt som nämt också med roderblad i två storlekar.

Sedan är havskajakfotpedalshistorierna generellt inte riktigt bra, en fotplatta med tåspetspedaler, där man kan sitta med samlade ben och låta hela kroppen hjälpa till i paddlingen är mer effektiv. Man kan om man vill och känner sig säkrare knö upp sina knän under sargen även med en sådan fotplatta, så den funkar bra till båda paddelstilarna.
De flesta havskajakpedalställ sitter monterade på skenor längs skrovsidans insida och då hamnar ofta fötterna därute istf i mitten, det blir både obekvämt och mindre effektivt. Men-men, allt är kompromisser...


Har under 30 års paddling testat det mesta såsom styrpinne, sidomonterade pedaler, tåspetspedaler utan fotplatta. Det enda fungerande som ger kontakt med kajaken, bra paddelställning och vilsamt är en rejäl fotplatta för hälsrna och pedaler för tårna
 
Inte bara egenskaper i vatten...

Se upp med att alla roder absolut inte kan användas på alla kajaker.

"Uppfällningsmekanismen" på rodret från Smarttrack sticker ner ganska långt från infästningspunkten och går inte montera på kajaker där denna punkt inte sitter så långt från vattenytan. Då går rodret (eller mekanismen) i vatttnet trots att rodret är uppfällt.

Man kan få liknande problem med andra kombinationer. Till exempel fälls vissa roder upp 270 grader och pekar då frammåt längs kajaken. Det kan skapa vissa problem. Smarttracks roder fälls upp 180 grader (tror jag) så att det pekar uppåt, vilket kan vara bra.

Johan
 
Smart Track har ett antal olika roderhuvud som är till för olika fästen och kajaker, gäller bara att skaffa rätt roderhuvud som inte sticker ned i vattnet. Problemet är att deras hemsida inte visar detta samt att alla butiker inte för alla modeller. Finns också kajaktillverkare som inte monterat rätt och passande variant, på rätt sätt. Jag hade fel, det finns tre olika roderstorlekar lärde jag mig idag i deras monter på Paddle Expo i Nürnberg.
 
Se upp med att alla roder absolut inte kan användas på alla kajaker.

"Uppfällningsmekanismen" på rodret från Smarttrack sticker ner ganska långt från infästningspunkten och går inte montera på kajaker där denna punkt inte sitter så långt från vattenytan.

Bra poäng. Speciellt påhängsmodellerna kan hamna djupt på t.ex surfskis och motionskajaker. Den aktermonterade fungerar bäst då roderbladets framkant alltid är centrerad bakom aktern. Denna modell är dock svårare att eftermontera.
Så länge roderhuset inte sticker djupare än akterns köllinje blir motståndet i kölvattnet minimalt, men kanske inte helt estetiskt korrekt.

http://www.smart-tracker.com/bladehousing.htm
 
Ski Rudder

Finns en modell som heter Ski rudder, och som i standardutförande sätts i en roderhylsa. Denna variant en går att sätta i tre olika höjdägen, där roderhuset underdel i högsta läget kan vara i höjd med roderoket, dvs precis ovanför däckets förlängning och torrt.
Skall ta några bilder, de som är intresserade kan höra av sig med mail så skickar jag dem.
 
-Hej rois, vad är det för kanot, och vad är det för slags paddling?
Situationen ser olika ut, och med det också krav och val av utformning.
Kasta ur sig ett svar besvarar inte frågan som är intressant för oss alla.
-Mvh !
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.