Påtning - någon?

I helgen var vi några stycken som samlades för att göra en gemensam "retrotur", alltså man tog fram vad man hade av gammaldags utrustning och tidstypiska kläder. Vad ingen hade var en "påtad" räddningslina. Alltså en lina "flätad" på ett sådant sätt att man snabbt kunde dra ut den till fem gånger sin längd. Jag förmodar att man hade någon form av tyngd i änden. På gamla foton kan man se åkare ha en lina diagonalt över överkroppen. Ordet "påtning" på Google/Wikipedia genererar endast tips på syslöjdsnivå.
 
Gamla räddningslinor hade en läderkorv som var fylld med blyhagel vilken fungerade som kastvikt, En fullträff i den nödställdes knopp sänkte honom för gott.
 
Om jag tolkar bilder ur minnet rätt så lindar man linan i bukter typ 2m och gör sedan en fläta som om man gjort grunden för en virkning. Låser flätan med t ex kastvikten.

Bär flätan som ett svärdsgehäng?

Skall fråga min far vid tillfälle.

Har du letat upp gamla bilder Torbjörn?

Thure
 
Så kan man göra men bilden visar enkelfläta.

Jag försökte beskriva att man gör samma sak men med en 20meterslina uppdelad på 5 bukter och att man sedan flätar de ihopmakade bukterna tillsammans.

Thure
 
Om jag tolkar bilder ur minnet rätt så lindar man linan i bukter typ 2m och gör sedan en fläta som om man gjort grunden för en virkning. Låser flätan med t ex kastvikten.

Bär flätan som ett svärdsgehäng?

Skall fråga min far vid tillfälle.

Har du letat upp gamla bilder Torbjörn?

Thure

Bara minnesbilder egentligen. Man skymtar linan på foton i gamla årsböcker. Kan finnas mer att hämta i jubileumsboken som jag har ute i stugan.
T
 
Så kan man göra men bilden visar enkelfläta.

Jag försökte beskriva att man gör samma sak men med en 20meterslina uppdelad på 5 bukter och att man sedan flätar de ihopmakade bukterna tillsammans.

Thure

Nu har jag fattat hur man fixar en enkelpåtning. Att göra som du föreslår med en 5 mm lina blir en försvarlig "bunt" men jag skall försöka.
T
 
Bara minnesbilder egentligen. Man skymtar linan på foton i gamla årsböcker. Kan finnas mer att hämta i jubileumsboken som jag har ute i stugan.
T



Jag har den jubileumsboken lättillgänglig (i bokhyllan 1 meter från datorn) liksom boken Långfärdsskridsko av Åke Fellbom från 1970 men jag har inte tid att kolla nu.

Kanske har jag tid i kväll

/Per
 
Jag har den jubileumsboken lättillgänglig (i bokhyllan 1 meter från datorn) liksom boken Långfärdsskridsko av Åke Fellbom från 1970 men jag har inte tid att kolla nu.

Kanske har jag tid i kväll

/Per

Tack för ditt erbjudande men jag har inte brådis alls, lär inte behöva min "linatrapp" förrän till nästa vinters retrotur.
T
 
Så kan man göra men bilden visar enkelfläta.

Jag försökte beskriva att man gör samma sak men med en 20meterslina uppdelad på 5 bukter och att man sedan flätar de ihopmakade bukterna tillsammans.

Thure

Det här var kul. När jag stod och drog så kände jag igen mig. Jag gjorde detta i scouterna för tusen år se'n. Jag har nyss lagt ut ett par bilder i mitt album. Fråga gärna Ulf hur man riggade linan på kroppen och hur kasttyngden var anordnad. Inte så viktigt kanske eftersom det ju ändå är en attrapp men kul att veta ändå.

Jag brukar ha med mig en extralina när K och jag långpaddlar någon vecka varje sommar. Nu blir det en snyggt påtad lina i stället för den vanliga härvan.
T
 
Läste i morse i Fellboms bok från 1970. Livlinan beskrivs där med en gumniklädd vajerögla som kastvikt i änden och upphängd utanpå ryggsäcken se bild.

Thure
 

Bilagor

  • 20160226_075948.jpg
    20160226_075948.jpg
    37 KB · Visningar: 788

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.