Allmänt om skridskoåkning i Stockholm

Är ny inom skridskoåkning och har hittills bara åkt enstaka gånger med hyrda skridskor. Funderar på att investera i egen utrustning men känner mig lite grön på området.

Hur länge till kan man generellt åka på plogade sjöar i Stockholm? Verkar bli varmare väder de kommande 10 dagarna, hur påverkar det läget? Anledningen till att jag frågar är om det är värt att köpa ett kit redan nu, eller vänta till våren och hoppas på storrea.

Skulle även vara tacksam för generell feedback kring det billigaste skridsko-set jag hittat hittills, länk. För 2200 kr får man:
- T-skate med Rottefella BC manuell bindning.
- Random pjäxa, Rossignol BCX2.

Tacksam för generella synpunkter om skridskosäsongen samt kitet ovan!
 
Senast ändrad:
Är ny inom skridskoåkning och har hittills bara åkt enstaka gånger med hyrda skridskor. Funderar på att investera i egen utrustning men känner mig lite grön på området.

Hur länge till kan man generellt åka på plogade sjöar i Stockholm? Verkar bli varmare väder de kommande 10 dagarna, hur påverkar det läget? Anledningen till att jag frågar är om det är värt att köpa ett kit redan nu, eller vänta till våren och hoppas på storrea.

Skulle även vara tacksam för generell feedback kring det billigaste skridsko-set jag hittat hittills, länk. För 2200 kr får man:
- T-skate med Rottefella BC manuell bindning.
- Random pjäxa, Rossignol BCX2.

Tacksam för generella synpunkter om skridskosäsongen samt kitet ovan!

Vill du köpa billigt utan rea och inte behöver top-of-the-line-utrustning så tror jag du kommer billigare undan med stadiums egna paket (fasthäl - snowboardbindning och deras svart läderkänga med röda snören).

Gå med i någon klubb så du får tllgång till isinfo via skridskonätet och klubbturer - då blir det ofta mer åka av.

/Patrik, som inte bor i Sthlm och därför lämnar frågan om åksäsong till någon mer närboende
 
Isarna på sjöarna borde klara sig bra, men det finns ju inga garantier.

Utrustningen låter bra. Skridskor och bindning har jag åkt knappt 100 mil på i år och är rätt nöjd. Pjäxan kan jag inte säga något om.

Snowbordbindning skulle jag undvika. Ett effektivt sätt att döda åkglädjen.

Kom på en prova-på på Östermalms IP någon tisdag så har du chansen att prata med erfarna ledare och få många bra tips!
 
Motivera gärna lite utförligare.
Jag åkte med stor glädje med rembindning i många år innan jag skaffade löshäl.

/Patrik

Nu har jag i och för sig inte provat att åka skridskor med dom men snowboarbindningar med sin breda vadderade rem tycker jag hindrar fotledens rörelse i längsled på ett sätt som inte mina rembindningar på skridskorna gjorde. En rörelse som är viktig för skridskoåkningen.

Dessutom så är det väl roligare att dra nytta av de förbättringar de moderna grejerna trots allt ger? Du skaffade ju trots allt löshäl av en anledning?
 
Nu har jag i och för sig inte provat att åka skridskor med dom men snowboarbindningar med sin breda vadderade rem tycker jag hindrar fotledens rörelse i längsled på ett sätt som inte mina rembindningar på skridskorna gjorde. En rörelse som är viktig för skridskoåkningen.

Dessutom så är det väl roligare att dra nytta av de förbättringar de moderna grejerna trots allt ger? Du skaffade ju trots allt löshäl av en anledning?

Med mjukare kängor, givet samma styrka och stabilitet i foten så orkar man längre med snowboardbindning som nybörjare hävdar jag. Jag tycker inte de hindrar åkningen nämnvärt - tvärtemot tycker jag de sprider trycket över en störe yta på vristen.

På bra isar och med starka fötter så är min erfarenhet att man får bättre utväxling på varje tag med löshäl men på dåliga/skrovliga isar är det inte lika stort nöje med löshäl.

De få gånger jag kitar på isen föredrar jag stabila pjäxor och snowboardbindning men på bra is och med mej själv som motor föredrar jag löshäl.

/Patrik, som provat alla tre varianterna men mest löshäl på sistone.
 
Den fördel rembindningar har är att man kan använda ett större urval skor/kängor. Men skorna är det viktigaste för åkglädje och åkkänsla. Som nybörjare blir man hjälpt av bra utrustning. Begagnatmarknaden är stor i Stockholm.

Surfa runt lite på forumet så får du flera bra tips. Åk med någon kompis och gå med i en klubb. Satsa lite tid så att du utvecklas och fastnar i sporten.

Sannolikt blir den har vintern mkt bra för långfärdsskridsko. Normalt åker vi in i april men förra vintern var dålig här i mellansverige.

Thure
 
Den fördel rembindningar har är att man kan använda ett större urval skor/kängor. Men skorna är det viktigaste för åkglädje och åkkänsla. Som nybörjare blir man hjälpt av bra utrustning. Begagnatmarknaden är stor i Stockholm.

Surfa runt lite på forumet så får du flera bra tips. Åk med någon kompis och gå med i en klubb. Satsa lite tid så att du utvecklas och fastnar i sporten.

Sannolikt blir den har vintern mkt bra för långfärdsskridsko. Normalt åker vi in i april men förra vintern var dålig här i mellansverige.

Thure

Jag vill säga att snowboardbindning ger dig ännu lite större valfirhet med kängorna jämfört med spännbandsrem-dito. Du behöver inte ha tåflärp och får lite extra stadga av snowboardbindningen.

Prova olika och välj sedan efter komfort och styrka!

/Patrik
 
Stort tack för alla svar, underlättar enormt!

Gällande utrustning har jag även övervägt sådana skridskor som går att använda med vanliga kängor, exempelvis Isvidda Trekking eller liknande. Någon som har erfarenhet av detta? Hur pass stabila kängor behöver man? Frågade i en butik nyligen och fick höra att man behöver extremt stabila (troligen dyra) vandringskängor för att det ska fungera bra.
 
Stort tack för alla svar, underlättar enormt!

Gällande utrustning har jag även övervägt sådana skridskor som går att använda med vanliga kängor, exempelvis Isvidda Trekking eller liknande. Någon som har erfarenhet av detta? Hur pass stabila kängor behöver man? Frågade i en butik nyligen och fick höra att man behöver extremt stabila (troligen dyra) vandringskängor för att det ska fungera bra.

Om du läser mina inlägg i denna tråden igen så ser du att jag hävdar att med snowboardbindningar så kan du ha lite mjukare pjäxor jämfört med övriga bindningar. Men det beror också till stor del på din styrka i foten.

För att veta, bör du prova - hyr eller om möjligt, öppet köp som medger test.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmejden Skridskoåkning i Stockholmsområdet? Långfärdskridsko 8
borgen72 Blogg med skridskoåkning som tema? Långfärdskridsko 7
david-d Skridskoåkning i fågelperspektiv Långfärdskridsko 2
utter Extrem skridskoåkning Långfärdskridsko 13
pausch Skridskoåkning förbjudet Långfärdskridsko 3
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
boboz Slipa långfärdsskridskor innerstaden Stockholm Långfärdskridsko 5
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
seon Tid att slipa. Var i Stockholm? Långfärdskridsko 15
eliaz Stockholm nu? Långfärdskridsko 1
dom_runner Bästa butik i Stockholm? Långfärdskridsko 19
JoakimDr Tips på duktiga slipare i Stockholm Långfärdskridsko 2
xblp Saltis i Stockholm Långfärdskridsko 0
rosengrenerik Nybörjarkurser i Stockholm Långfärdskridsko 0
oddbol Brunnsviken, Stockholm Långfärdskridsko 1
gnorx Tillräckliga isar nära Stockholm? Långfärdskridsko 1
KarlG Skridskobanor i Stockholm -idag? Långfärdskridsko 9
PatrickG Bra kurser i Stockholm Långfärdskridsko 6
Fransila skridskoisar i Stockholm eller på Åland? Långfärdskridsko 1
henkealf Löshälspaket på rea i Stockholm? Långfärdskridsko 7
malbr803 Isar i Stockholm? Långfärdskridsko 1
avslutatmedlemskap1004 Is på Hellassjön, Stockholm Långfärdskridsko 0
KLAGER Permanent underhållen bana Stockholm-Uppsala Långfärdskridsko 0
tmthulin Alfa hafjell GTX - i Stockholm Långfärdskridsko 8
lucky Nytt skridskoforum för Stockholm!!!! Långfärdskridsko 0
ÅsaLindbom Hyra långfärdskridsko i Stockholm Långfärdskridsko 11
dexecupen Hafjell GTX från Alfa..var finna i Stockholm? Långfärdskridsko 16
resenaren Hyra skridskor i stockholm Långfärdskridsko 2
Ivita Isar nära Stockholm?? Långfärdskridsko 2
mielo Tips på bra butik i Stockholm? Långfärdskridsko 7
kr-val Dödsfall i Stockholm. Någon som vet mer? Långfärdskridsko 2
Var hyra utrustning i Stockholm? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.