Långfärdskajak

Jag håller absolut med om att det inte går att ta igen förlorade dagar genom ökad hastighet de dagar man kan paddla.

Dock misstänker jag att ska man ner under, eller runt, 30 dagar så duger inte det ena eller det andra.

Man måste alltså alltså ha en snabb kajak (lite rank) OCH klara denna i lite besvärligare situationer.

Beträffande stabiliteten så är det ju också så att den ganska betydande lasten jag antar att man har under HBB gör att de flesta kajaker blir stabilare än annars.

Personligen tror jag att ergonomin är lika viktig som skrovformen/hydrodynamiken.

Sen har jag aldrig orkat paddla längre än jag kan hålla mig från ett toaletbesök. I princip så skulle det innebära att man måste äta sina måltider i kajaken också...
Inuken verkar trevlig, men Sven kan ju ha en poäng i detta med den lilla sittbrunnen/rankheten.

Jag vet dock en kajak högintressant kajak till, men jag känner mig inte neutral nog att nämna den... ;-)


Edit: meningsbyggnadsfel
[Ändrat av Mezzner 2006-10-19 kl 13:30]
 
När jag och min kompis Micke försökte paddla HBB förra året, jag i Vivianne och han i Inuk, så hade han inga problem att kissa i den...

För din budget är nog Vivianne, Inuk, XP eller Barra-Q väldigt bra val. Dock är lastutrymmet i Inuken rätt litet.
 
Ok tack för alla tips, nu har jag fått en hel del att fundera på innför valet av kajak, ganska många alternativ att välja mellan vad det verkar. Tänkte bara kolla vad ni har för åsikt om Reval, Skulle den funka för mig på min paddling av HBB eller går den helt bort. Vet att det finns ganska mycket åsikter om dessa estländare, men priset är ju ganska bra, frågan är bara om paddlingsegenskaperna är lika bra?

Benny
 
Kajakval

Ditt val är att hitta den modell du känner för säkerligen med kritik från vissa, men beröm från andra.
Börja med utrustningen du skall medför lägg därtill förråd av mat o kläder. Konserver kräver mindre vatten medan torrmat tar något mer, men mest är du själv förbrukar det mesta. 10 liter kan anses lämpligt som aldrig får gå under 3 innan påfyllning planeras.Eftersom turen tar sina dagar bör du välja en som är stadig nog. Då hamnar du troligen i en med ej rundad botten som snabbt övergår till sidorna. OK. Den är något långsammare att paddla, men ger dig friheten att slippa bevaka balansen. Det skall vara du som styr hur din kajak tar sjön och inte tvärt om.
Hårdplast är känsligare för steniga stränder, men går att reparera. En mjukplast-kajak får också sina repor, men är svårare att fixa till efteråt.
Har man förstärkt hårdplastkajaken i botten finns det lite att slita på.Vad säger att man hittar stenfri strand på ostkusten när det är dags att land även om de finns lite varstans.
Stor eller liten sittbrunn? helt o hållet en smaksak som styrs av din erfarenhet. Det finns jackor som fästs i sittbrunns-sargen så tätt blir
det. Glöm aldrig att träna snabb-evakuering om eski-svängen inte lyckas.
Se exempelvis statistiken på HBB's hemsida över vilka kajaker som använts. Kan ge en fingervisning om tänkbara modeller för dig.
Oavsett kajakval bör du se var på kajaken den är bredast. Kring den punkten bör du packa de tyngre grejerna. På vissa kajaker är det utslagsgivande i den totala stabiliteten. Det är du som skall styra hur kajaken tar sjön och inte tvärtom.
 
En bra kajak för lång tur är även wilderness system modell tempest 170, lättdriven bra i grov sjö ett fantastiskt skönt säte att sitta o paddla långa pass i,,,
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...