Långfärdskajak

Då var det dax att införskaffa min först kajak. Frågan är nu bara vilken ska man köpa? Efter timmatal framför datorn i sökandet efter information om för och nackdelar blir jag bara mer och mer osäker på vilken modell jag ska välja. Plast eller glasfiber, roder eller skedda, rundbottnad eller v-formad, ja det är mycket att tänka på men det vore trevligt om den inte kostar mer än 12000:- och är hyffsat snabb. Är nybörjare, 1,80 lång, väger 84 kg och har som mål att paddla Havspaddlarnas Blå Band till sommaren och innan dess en del andra långturer. Kom gärna med tips, råd och funderingar som kan hjälpa till i valet av en bra och prisvärd kajak.

Benny
 
Frågan "vad ska jag köpa för kajak" förekommer med jämna mellanrum, och besvaras tämligen frekvent och men en provkarta på olika preferenser.

I ditt fall så sticker ju målet att paddla HBB ut rätt tydligt och utöver att du under träning och förberedelser samt under genomförandet kommer att paddla långt mer än de flesta kanotister, så ställer förstås just denna tur lite speciella krav på kanoten.

Dock är det antagligen så att du kan fullfölja HBB med i stort sett vad som helst. Därmed inte sagt att alla kajaker passar lika bra...

Din HBB-paddling kommer att kosta rätt mycket och även om det är ett skäl att begränsa budgeten så tror jag att kajakkostnaden ändå utgör en i det sammanhanget mindre betydande post.

Innan du väljer prisklass tycker jag att du bör se vad det finns för olika alternativ, och vad nu dessa råkar kosta. Därefter är det antagligen lättare att göra en prioritering och bestämma vad kajaken får kosta.

I övrigt tänker jag inte ge några råd, då jag tror att du kommer att få många såna ändå.
Du vet kanske redan, eller får snart reda på vilka kajaker som oftast används för HBB, i någon mån kan ju detta kanske få påverka ditt val.
 
Helt ärligt så tror jag VKV elit eller vad den nu kallas, är den kajak som är bäst lämpad för HBB. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det själv, men den har liksom allt man kan önska sig, snabbhet, starkt byggd och lastar som en häst med vagn. Det är egentligen det som är de stora kraven på en expeditionskajak. Sen att jag inte skully tycka den var särskillt rolig att paddla i 3 månader är en annan femma.

Dessvärre så finns de inte i den prisklassen som du tänkt dig.

/Dief
 
Vivianne

Kul mål du satt upp:)
En Vivianne från Kajaksport är en utmärkt långfärdskajak. Stabil, Stor lastförmåga, fin gång i sjö. Säljs rätt ofta begagnade inom din prisklass.
Sätt på ett roder(Helst ej navigator som är riktigt uselt) det kommer du gilla vid sid och medsjö.

Lycka till Sven
 
OK, det är kanske inte är det lättaste att svara på vilken kajak som är bäst när det finns hundratals olika att välja mellan och kraven skiljer sig från person till person.

Min tanke är att försöka paddla HBB så snabbt som möjligt, kanske inte ner mot rekordet på 23 dagar men rund 30 dagar kanske. Det blir säkert tufft men förhoppningsvis genomförbart. Är före detta elitcyklist och är även van vid långa perioder i tält så med en hel del paddelträning fram till sommaren ska det nog gå vägen, hoppas jag:)

Så åter till valet av kajak. Är ju ute efter en ganska "snabb" kajak och som sagt inte allt för dyr. Det verkar ju tyvärr vara så att beg. marknaden är väldigt begränsad annars hade jag nog valt en VKV eller Viviane, men nya är de lite för dyra. Har hittat en del kajaker som säljs ut tex Aquarius Inuit och Traveller. Hur skulle en Reval passa mina krav?
Är en glasfiber kajak att föredra framför en plast eller skulle en P65 Crunch Rocket vara något?
 
Kajak

Detta kan man få många svar på och jag tänkte inte ge dig något råd ang detta mer än att Viviannen låter som en bra ide. Mitt råd till dig är: satsa tre tusen på en paddel som är lätt och passar dig.
Kan tänka mig att ska man paddla blå bandet så lär du lyfta paddeln rätt många ggr!

Stefan
 
Barracuda

Skulle jag genomföra den turen skulle jag välja Prijon Barracuda. Den är snabb, lastar rätt bra, är billig, tål precis vad som helst och har bra kvalitet och finish. Visserligen är den av plast, men för att vara plastkajak är den riktigt snabb, snabbare än många glasfiberkajaker.

Den är ganska vinglig, en av dom rankaste havskajakerna, men lastar man den så blir det bättre. Om du ska fota eller fiska så kanske den är för rank. Den lär ska vara hyffsat lätt att rolla, men det har jag aldrig testat. Kort sagt bra för paddling, mindre bra för sightseeing. Ingen nybörjarkajak, men ska du träna upp dig till blå bandet till i sommar är du inte nybörjare så länge till.

Åk till http://www.kajaktiv.se och prova en, har du tur finns det fina kajaker kvar på höst-rean.
 
Lite generellt tror jag att man kan säga att om man ska paddla på runt 30 dgr, så krävs en hel del.

Man kan inte ligga inblåst några dagar här och där och vänta på väder, och samtidigt kan man inte paddla en kajak där stabilitet är prioriterat före "toppfart".

Det finns många trådar som handlar om just detta och vattenlinjelängd osv.

Åsikterna går ju alltid isär om hur stor betydelsen är.

Min syn är i alla fall att med den hastighet du behöver hålla så är det nog så att kajaken inte ska vara kortare än 5,20 (jag skulle välja längre), och den kan inte vara en av de stadigare. En rank kajak är inte automatiskt snabb, men det finns å andra sidan ingen kajak som både är ordentligt snabb och ordentligt stabil...
 
Om man tittar igenom listan HBB:s hemsida - http://www.havspaddlarnasblaband.se/sv_godkanda.html - med vilka kajaker som de som hittills paddlat har använt så finns det åtskilliga att välja på.
Bland de som paddlat på relativt kort tid så återfinns både VKV Elit och Viviann ganska ofta.

Om du har vana av att hålla packningen begränsad och snabbhet är ett viktigt kriterieum så skulle jag nog även snegla på Inuk från Nelo ... har både vunnit åtskilliga havsrace och använts på långturer över öppet hav. Borde gå att hitta begagna inom din prisnivå.

Men å andra sidan tycks ju de flesta kajaker duga bra till att paddla HBB ... och kanske är det paddlaren själv som ofta är den svaga länken.
 
Inuk?

Jag paddlade HBB2000 och mitt mest bestående minne av paddlingen är alla de sköna kissepauser jag hade sittande i kajaken. Om man vill paddla fort( det gjorde inte jag ialla fall) så måste man sköta de lätta toabesöken i kajaken som jag ser det. Att då sitta och skvalpa i en kajak av Inuks stabilitet skulle för mig och många fler göra det svårt att slappna av och lätta på trycket.
Jag ser också att man som relativt ny paddlare kan känna sig rätt utlämnad och liten vid överfarterna eller när vinden blåser på på en oskyddad strandsträcka, vilket i mitt fall ledde til många inblåsta dagar. Väljer man en stabilare kajak vågar man sig säkert ut fler dagar och kan hålla ett högre snitt i det långa loppet.
 
Håller med Sven. Den timme(?) man kan tjäna per dag med en snabbare och rankare kajak förloras lätt i dagar räknat om man måste avvakta en eller fler dagar p.g.a. hårt väder.

Jag har inte paddlat HBB, men läst andras bloggar, och dragit slutsatsen att man lätt kan bli inblåst en dag, och med en rankare kajak kanske beslutet väger över lättare mot en sovmorgon.

För min egen del blir skillnaden vid motionspaddling mindre än 10 min/mil, snarare 5 minuter, mellan PointXP (hyfsat snabb havskajak, 550/55cm ) och Reval Extreme -R (havsräser).

Vid SKM eller liknande är skillnaden över 40km någon timme eller mindre totalt, mellan paddlare med hyfsat lika kapacitet.

VKV Offshore/Elit, Vivianne låter för mig som lämpligare. En PointXP går att få begagnad inom dina prisramar, funkar också och har en däcksform som möjliggör hyfsát bra paddelisättning (Egen erfarenhet).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.