vridna vingpaddelblad?

hej

Har läst att vingpaddelblad med vridning i bladet fördelar greppet under hela draget till skillnad från plattare vingblad som har greppet mer i början av draget. Jantex gamma lär vara ett sk vridet och beta ett plattare, icke vridet.

Om man som jag inte har så bra teknik, är det då lämpligare med vridet blad i syfte att få grepp?
Jag tänker att man kanske "fördelar sina chanser" av greppet i ett halvdant drag bättre med ett sånt vridet blad. Eller ska man tänka tvärtom : att det är lämpligare med ett plattare blad och lära sig hitta grepp med ett bra isätt?

det enkla svaret på min egen fråga är väl att prova sig fram, men om nån har något svar eller kommentar så kanske det hjälper mig på vägen.
 
Anders, att vingpaddeln skulle ha en lyftkraft som en flygplansvinge, vart har ni fått det ifrån? Paddeln står mer eller mindre stilla i vattnet så några strömmar runt paddelbladet som ger lyftkraft finns inte.
Då använder du ju den inte rätt! Den ska INTE stå stilla i vattnet, den ska röra sig UTÅT, det är den rörelsen i sidled som ger en viss "lyftkraft" framåt. Aldrig dra vingen rakt bakåt, den ska alltid gå snett utåt. Vad jag förstår var det för övrigt därför den från början konstruerades, för att bättre kunna dra nytta av bålrotationen som gör sig bäst med ett snett paddeldrag.
 
Då använder du ju den inte rätt! Den ska INTE stå stilla i vattnet, den ska röra sig UTÅT, det är den rörelsen i sidled som ger en viss "lyftkraft" framåt. Aldrig dra vingen rakt bakåt, den ska alltid gå snett utåt. Vad jag förstår var det för övrigt därför den från början konstruerades, för att bättre kunna dra nytta av bålrotationen som gör sig bäst med ett snett paddeldrag.

En vingpaddel drar något i sidled under paddeldraget för att den skall suga vatten istället för luft som en plattpaddel, men någon lyftkraft som en flygplansvinge får den inte. Sätt dig på en flytbrygga och testa med vingpaddel och se om du kan finna någon lyftkraft. Om den har lyftkraft borde du märka att paddeln drar i din tänkta färdriktning.

Kika på detta videoklipp med världens bästa 500 och 1000 meters paddlare så ser du att bladet mer eller mindre står stilla i vattnet
https://www.instagram.com/p/BQdijDmlSxb/?taken-by=canoe_kayak
 
En vingpaddel drar något i sidled under paddeldraget för att den skall suga vatten istället för luft som en plattpaddel, men någon lyftkraft som en flygplansvinge får den inte. Sätt dig på en flytbrygga och testa med vingpaddel och se om du kan finna någon lyftkraft. Om den har lyftkraft borde du märka att paddeln drar i din tänkta färdriktning.
[/url]
Det har jag testat, och JA den drar klart märkbart i tänkta färdriktningen! Och även om den står stilla i längdsled så ÄR det ett tecken på dragkraft framåt, annars skulle paddeln slira BAKÅT.
Vad är skillnaden mellan att "suga vatten" och lyftkraft? Det är ju precis samma sak som händer. Det är samma fenomen som suger paddeln frammåt som får en flygplansvinge att lyfta. Ofta när flygplanet rör sig framåt så rör det sig inte alls i höjdled. Skulle det vara ett tecken på att vingen inte har lyftkraft? Vad håller isåfall planet uppe i luften? Om vingpaddeln inte rör sig i längdsled när du laddar på en massa kraft bakåt (motsvarar flygplanets vikt), vad är det som gör att den inte slirar bakåt i vattnet (samma sak som att planet faller mot marken)? Varför skulle vingprofilen fungera på ett sätt i ena fallet men inte i det andra?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.