Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl?

Hej,
Jag har längdskidor med pjäxor som heter Salomon Escape 7 pilot. Eftersom jag bor och endast åker i Stockholm avänds de knappt. Men det är iaf det jag har.

Nu vill jag byta ut mina "hockeyskridskor" till långfärds för att åka på lokala isarna när det är sånt här fint väder som vi har nu i Stockholnsområdet, öveig tid blir det nog mest plogade banor.

Ska jag köpa skridskor som passar mina skidpjäxor eller ska jag köpa fasta som man sätter sina vandrarkängor i? Nu har jag inte ens bra kängor men kan ju vara bra att ha till annat med, om nu detta är bättre alternativ.

Jag tror jag har svaga vrister, och rätt dålig åkstil.

Tillägg: jag har även småbarn så några längre dagsturer där man vandrar mellan sjöar osv kommer det inte bli, utan mer att man nån gång ibland åker skridskor bara.
 
Vanliga längdpjäxor har ju inget stöd för vristen att tala om, det bör vara skatepjäxor om det ska vara någon idé. Det blir väldigt ostadigt annars.

Så jag skulle råda dig att kika på antingen ett par skridskor som du kan ha vandringskängorna till, eller kanske ännu hellre ett par stadiga pjäxor - kanske BC som du även kan använda om du ska åka turskidor någon gång.
 
Salomon Escape 7 pilot verkar enligt bilder iaf ha någon typ av stöd för vristen. Vet folk som skrinnar precis lika bra med längdpjäxor som med skatepjäxor, men visst har skatepjäxorna överlag bättre stöd för vristen.

Vad som är bättre av dina två alternativ finns det däremot nog inget rätt svar på. I slutändan är det en smaksak. Behöver du däremot nya skateskor, skatebindningar och skridskobett är ju den versionen betydligt dyrare än ett set med fasta bindningar (förutsatt att du äger ett par stadiga vandringskängor du kan använda).

Själv har jag testat båda - Lundhags Multi (fasta alternativet) och Lundhags T-skate med skatebindningar och skor. Jag föredrar skate-versionen alla dagar förutom när det är riktigt kallt.
 
Se bifogad bild hur de ser ut. Det är ett plaststöd som går upp, om nu detta menas med stöd? Är ju inte direkt som mina hockeyskridskor i stöd så svårt veta om det är detta som menas. Har skatepjäxor ännu mer stöd?

Ännu en uppsättning bindningar är inget alternativ. Utan antingen köper jag kängor som jag kan använda till fots bid andra tillfällen med och sen då "vanliga" fasta bindningar. Eller så köper jag pilot-bindningar OM det är möjligt åka i med nuvarande pjäxor.

Har inte direkt tid prova ut så mycket så tänkte ta nån variant bara. 195cm lång 97kg, storlek 46-47 om det säger nåt om val. Brukar inte kunna välja och vraka på vanliga skor, har inte kollat ang. kängor.
 

Bilagor

  • IMG_4530.jpg
    IMG_4530.jpg
    45.3 KB · Visningar: 748
Det är inte optimalt att åka med klassiska pjäxor. Å andra sidan kan du eventuellt komma rätt lindrigt undan om du är lite klurig... Du behöver INTE pilotbindningar, det är bättre med gummikudde. SNS equipe skate eller klassisk är kanon. Kolla loppis. Jag har som mest gett 60kr för skida med sådan bindning. Bara slakta, sedan skaffar man hårdare gummi och får en perfekt skridskobindning där de klassiska pjäxorna passar och där det blir riktigt bra med ett par Salomon skatepjäxor. Jag har byggt om billiga "remskrillor" med begagnade SNS bindningar.

Nu har Salomon släppt sitt egna NNN-system och många byter. Har vi tur kommer det bli en del billiga begagnade SNS-profil bindningar och pjäxor på marknaden ett tag framåt, På sikt kanske SNS profil försvinner helt, men som sagt, det kan nog finnas chans att fynda innan dess. Det är ju ett toppensystem att åka skrillor med.
 
Du behöver INTE pilotbindningar, det är bättre med gummikudde.

Eftersom jag ibland funderar på att övergå till lös häl (har hittils skrunnit med fast), och övervägt bl.a. just SNS Pilot, tänker jag tillåta mig att vara lite nyfiken: Varför är gummikudde bättre?

Min tanke har varit att den extra fästpunkten skulle ge bättre kontroll över skridskon - visserligen kan man ju fixa till en hemgjord glappbegränsare, men att ha glappbegränsaren färdigt inbyggd känns som en god idé. Har jag fel?
 
Hårdaste gummikudden är lite hårdare än fjädern i piloten och framförallt - den kan inte frysa fast och kärva. Billigare, mycket billigare om man ser till hur billigt man kan få en begagnad icke-pilot för. Och vad är det man ska ha kontroll över? Så länge du har tryck på skridskon så är det styrspåret och låsningen av främre pinnen som är det intressanta. Så fort du lyfter skridskon är det bara skönt att den inte släpar kvar. Med röda "125" gummit smäller skrillan upp i pjäxan! Har en kompis som kört pilot, och hans skridsko var lite hängig. På ett par skidor så tycker jag det hårda röda gummit är för hårt, skidorna nosar lätt. Det blir en annan känsla med piloten där. Och någon glappbegränsning är det inte mycket att tala om. Det är snarare så att röda gummit begränsar mer än piloten. Inte vet jag vad det ska vara bra för heller. Möjligen att man kan dra fast hälen helt om man kör med klassisk pjäxa, men med skatepjäxa och hårt gummi känns det inte alls nödvändigt. Ärligt talat, jag märker inte att det är lös häl förrän jag behöver den, om jag skjuter ifrån med främre delen av foten alltså. Inget sladder annars.
 
Tackar för synpunkterna!

Några förtydliganden från min sida om hur jag tänkte:

Hårdaste gummikudden är lite hårdare än fjädern i piloten och framförallt - den kan inte frysa fast och kärva. Billigare, mycket billigare om man ser till hur billigt man kan få en begagnad icke-pilot för. Och vad är det man ska ha kontroll över? Så länge du har tryck på skridskon så är det styrspåret och låsningen av främre pinnen som är det intressanta. Så fort du lyfter skridskon är det bara skönt att den inte släpar kvar.

Det jag skall ha kontroll över är skridskon när den är i luften, under återhämtningsfasen.. Övergick från SNS Profil till Pilot på mina skateskidor för ett antal år sedan, och är väldigt nöjd med dem där, just för att jag känner att jag får bättre kontroll över skidan under återhämtningsfasen. Men visst, skridskor är ju inte skidor, och alla erfarenheter kan inte överföras från det ena till det andra.

Med röda "125" gummit smäller skrillan upp i pjäxan! Har en kompis som kört pilot, och hans skridsko var lite hängig. På ett par skidor så tycker jag det hårda röda gummit är för hårt, skidorna nosar lätt. Det blir en annan känsla med piloten där. Och någon glappbegränsning är det inte mycket att tala om. Det är snarare så att röda gummit begränsar mer än piloten. .

Går inte fjädern på pilot-bindningar att spänna? Jag har visserligen aldrig gjort det - inställningen på mina skidor känns bra som det är - men såvitt jag förstått skall det vara möjligt.
 
Det jag skall ha kontroll över är skridskon när den är i luften, under återhämtningsfasen............


Går inte fjädern på pilot-bindningar att spänna? .
Med hårt gummi så lägger sig skridskon omedelbart mot pjäxan. Återhämtningen sker ögonblickligen. Har man långa skidor så fungerar det inte så bra, då de isåfall gärna står på nosen. Men med skridskorna gör det inget. Känns bara skönt att de inte hänger och sladdrar.
Jag har inte hittat någon justering på mina äldre skate-pilot och inte heller på mina nyare Atomic RS2. Men en fjäder kan man väl alltid förspänna lite med brickor/mellanlägg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
Andreas123456 Köpa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Kanii Köpa pikspetsar? Långfärdskridsko 4
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
johnliungman Köpa enbart hälbindning Långfärdskridsko 3
Rajjan Köpa löshälsskridsko med sidledinställning Långfärdskridsko 3
Ajfandetvarintedu Vad ska jag köpa för kläder till vintern? Långfärdskridsko 4
abjor Köpa bindningar Långfärdskridsko 3
EbbeK Köpa Alfa Hafjell i Göteborg? Långfärdskridsko 1
dabac var köpa skridsko utan bindning? Långfärdskridsko 12
erakopk Val av kastlina, vad skall jag köpa? Långfärdskridsko 5
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
ingmar molin Kan alla slipa sina skridskor själva ? Långfärdskridsko 10
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Skeva skridskor ? Långfärdskridsko 23
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Emmma köp av skridskor Långfärdskridsko 12
mariah Skridskor i Höga Kusten Långfärdskridsko 2
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...