Delbar kajak

Jag är väldigt intresserad av en delbar kajak, endast egentligen för att jag bor i lägenhet och får endast plats med en delbar i förrådet.

Tänker hellre en delbar kajak än ingen kajak alls!

Kommer paddla mest älv, ibland hav.

Är en Point65 Mercery eller martini att föredra tror ni?

Eller finns det andra bättre alt?
 
Absolut, jag har en Martini i 3 delar så jag oh frun kan paddla. Den är väldigt smidig att ta med och fraförallt att koppla ihop och isär. Alla tre delarna får med råge plats i våran xc70 med sätena nedfällda + en del annan packning.

De är dock inte lika snabba som "vanliga" kajaker med tanke på skärningen i fören. Den plogar lite mer och det märks när man tar i och försöker köra fort. Men i smidighet och allsidighet är den superb! Inga problem att bära upp i trappor/hiss. Varje del väger 11kg om jag inte minns fel.
 
Vi har en Point65 Mercury som vi använder som både en- och tvåmanskajak. enkel att ta med -även när vi är två får den plats i vår Passat (kombi). Enkel att sätta ihop och ta isär. Rolig och smidig att paddla.
 
Faltkajak

Kanske värt att titta på en faltkajak? Jag har haft två Klepper och paddlar nu en Long Haul K2a. Mycket praktisk, tar relativt lite plats när den är demonterad, tar mycket packning och är mycket fin att paddla, även i väder och brottsjö. Nackdelen är ju priset på nya men man kan hitta både Klepper och Pouch på Blocket ibland.
 

Tittar man på de här bilderna så ser den där kajaken ju hemsk ut att paddla så länge man inte är typ minst två meter lång. Höjden på däcket framför sittbrunnen är ju så stort att kvinnorna på bilden inte kommer kunna använda paddeln på ett vettigt sätt.
 

Bilagor

  • Screen Shot 2016-10-19 at 17.35.42.jpg
    Screen Shot 2016-10-19 at 17.35.42.jpg
    39.2 KB · Visningar: 2,314
  • Screen Shot 2016-10-19 at 17.35.22.jpg
    Screen Shot 2016-10-19 at 17.35.22.jpg
    24.6 KB · Visningar: 2,265
Men vilken av dem?

Mercury eller Martini - någon som har paddlat båda? Skulle vilja ha en kajak liggande på Gotland som jag både kan köra själv och med antingen fru eller barn. Dvs kunna växla. Behöver inte paddla snabbt eller med en massa packning. Kommer bli paddling i Fårsösund. Tips mottages tacksamt :)
 
Mercury eller Martini - någon som har paddlat båda? Skulle vilja ha en kajak liggande på Gotland som jag både kan köra själv och med antingen fru eller barn. Dvs kunna växla. Behöver inte paddla snabbt eller med en massa packning. Kommer bli paddling i Fårsösund. Tips mottages tacksamt :)

Har tyvärr inte provat någon av dem men skillnaden mellan dem bör vara följande:

Martinin är en rekreationskajak (dvs enklare, kortare, stabilare och långsammare) medan Mercuryn är mer åt havaskajakhållet vilket gör att där kommer du/ni kunna utvecklas mer som paddlare på sikt vilket nog gör den roligare i längden om ni kommer paddla en del.

Som nybörjare kommer du nog inte märka någon större skillnad, men på sikt är som sagt nog Mercuryn enligt mig ett roligare val.
 
Har själv en Martini som jag är mycket förtjust i. Provade bara Mercuryn hastigt när jag skulle köpa. Som total nybörjare samt feg föll valet på Martinin. Mercuryn känns nog mer som en riktig havskajak. Dock gillar jag att Martinin är stabil och kort, det är lätt att göra strandhugg och paddla nära förbi saker. Det passar mig som gillar att upptäcka stränderna.
Ska se om jag minns nu: 3-4 km/h är som att promenera, 5 km/h är marschfart, 6-8 km/h går en kort stund, men då skär den inte bra i fören så det vill man inte.
Det är mao svårt att paddla sig svettig då man inte kan "sprinta" alls. Har man inte mer bråttom än 5 km/h funkar det utmärkt och då kan jag gärna paddla en mil/vara ute ett par timmar.
Var orolig att den skulle ryckas mycket åt sidorna med nosen för varje paddeltag så man förlorar mycket kraft, men det går bättre än jag trodde. Rodret gör nog sitt till.
131092e08345c681ee1ea163236f0924.jpg
f17a2029cccd1a216a49d7a08c521660.jpg
327ae2e8be655c617980d1da1c3b07f3.jpg
 
Jag testade Martinin för några år sedan. Rolig, men lite trög. Beskrivningen Miss Yster ger stämmer med min upplevelse.
Testade och köpte en Mercury för ett år sedan och vi paddlar den som både en- och tvåmans. Häpnadsväckande bra tycker jag (för en kajak som går in i en kombi). Marchfart är 6-8 km/h beroende på ork, vågor och vind.
Mercury är min rekommendation.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
EricL Delbar grönlandspaddel i trä? / Kajakkspesialisten i Norge? Paddling allmänt 2
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
avslutat_17_06_20 Delbar grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Delbar paddel gick av, ny bättre skarv? Paddling allmänt 35
asemyr Delbar paddel Paddling allmänt 3
salgo60 Delbar paddel ?!?! Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.