Se hit! En fråga om mororfordon på isarna

Skulle tro att myndigheterna nog faller tillbaka på regeln att bashastigheten i Sverige är 70kmh och gäller om ingen annan anvisning finns.
I händelse av att fordonet har en lägre konstruktionshastighet så gäller väl den.
Av vägverket iordningställda isvägar har väl 30kmh som fartgräns tror jag.
 
När ska man våga vara på isen?

Personligen så är jag fly förbannad på de som kör bil/fyrhjuling och mc på isen!
I år så har jag sett 7 personer sniffas i hasorna av bilar/fyrhjulingar som kommit snurrandes i väldigt höga hastigheter på Drevviken i Stockholm.

En gång passerade en bil bara med någon meters marginal mellan en hund och dess ägare
utan att ens bilföraren märkte något...

En annan gång var det dagtid och 5 fyrhjulingar kom snurrandes och en av dem var nära på att köra över en unge. Pappan blev rasande och försökte slänga allt han hade efter dem.

Själv var jag nära att bli påkörd när jag var ute och åkte långfärdsskridskor vid 17 snåret. Givetvis var det en bil som kom snurrandes i väldigt hög hastighet med ett snömoln runt om sig, baslådan pumpade någon technolåt och han kände sig nog väldigt manlig.
Han hade inte en aning om att han passerade mig med bara 2 meters marginal trots att jag hade reflex och pannlampa, lampan riktad mot honom.

Var drar man gränsen för att en person medvetet utsätter andra för risk?

Kan inte folk tänka så långt att det kan vara deras barn, bror som genar över isen en kväll när de gör sin 1440graders snurrning i 80km/h som de kör över?

De tycker att det är så häftigt och roligt men de inser inte hur rädda alla är för att bege sig ut på isen och åka skridskor, längdskidor, gå med hunden efter mörkret lagt sig.
Detta gäller även dagtid iom att det är ju inte 30km/h som de kör i.

HAr inget mot isvägar för de är ju en transportled.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.