Cobolt Sibir/Origo!

Nån som paddlat Sibir el. Origo som har nåt positivt el. negativt att komma med!
Är nyfiken är dom snabba, stadiga,bra i surf, mm?

/Janne
 
Jag har provpaddlat Sibir och Mentor och tyckte att var ganska fina att paddla. Sibir tyckte jag var lite för stor för mig och mina behöv men Mentorn var mer lagom .Jag tyckte att sits och pedalerna var väldigt bra.De var ganska kursstabila och inte så lätta att svänga utan rodret.Jag uppfattade dem som ganska snabba och relativt stadiga men inte tråkiga.När jag paddlade dem gick inte någon sjö att tala om men jag testade i lite svall från motorbåtar och de hanterade sjön bra.Hur de hanterar surf vet jag inte men rodret hade bra verkan i alla fall.Ett plus var att de var ganska lätta för sin storlek.
 
Tack för era svar! Tror man få ta viktuppgifterna med en nypa salt! Kände viktmässigt på en på Ljungskiles kajaktestar dag! Tror det var en Origo i kol/kevlar å den vägde en hel del, inga 20-22kg som uppgavs snarare +24kg!

/Janne
 
Tack för era svar! Tror man få ta viktuppgifterna med en nypa salt! Kände viktmässigt på en på Ljungskiles kajaktestar dag! Tror det var en Origo i kol/kevlar å den vägde en hel del, inga 20-22kg som uppgavs snarare +24kg!

/Janne

Hej,

Om du är intresserad så begär skriftlig viktuppgift inför köpet. Kanske att de inte är så noga i vanliga fall men då tvingas de snåla med epoxyn (eller om de kör vinylester?).

Det är ju skillnad på 20 och 24 kg när man ska lyfta upp på biltaket osv.
 
Men om dom ska snåla med epoxyn så kan faktiskt ytan bli matt å omättad har faktiskt upplevt detta på en kajak i kol jag beställde där jag hade "viktkrav" :)
Pratade faktiskt med Onsala kajak å dom påpekade att dom inte är så mkt lättare i kol men därimot mkt starkare/styvare i skrovet!
Synd bara att viktuppgifterna inte kan vara ärliga å detta problemet gäller inte bara "våra" älskade kajaker :)

/Janne
 
Men om dom ska snåla med epoxyn så kan faktiskt ytan bli matt å omättad har faktiskt upplevt detta på en kajak i kol jag beställde där jag hade "viktkrav" :)
Pratade faktiskt med Onsala kajak å dom påpekade att dom inte är så mkt lättare i kol men därimot mkt starkare/styvare i skrovet!
Synd bara att viktuppgifterna inte kan vara ärliga å detta problemet gäller inte bara "våra" älskade kajaker :)

/Janne

Sorry Janne - lite fel formulerat. Jag skulle kanske skrivit tvärtom att de i vanliga fall förmodligen "blaskar på" lite onödigt mycket...

Var med och byggde en segelbåt på 9,7 m 1980 och då hårdjobbade vi och sparade över 100 kg polyester jämfört med standard trots att laminatet var fullt utjobbat.
 
Jag har själv en Cobolt Origo i kol/kevlar och använder den främst som "lekkajak" eller för snabb motion - och den är väldigt lättrollad och lättdriven. I mina ögon är sittbrunnen och de mittmonterade pedalerna det bästa på kajaken. Precis lagom för att enkelt få knästöd vid roll, men man får ändå plats med knäna ihop då man paddlar mer aktivt.

Jag har jämfört den med Trapper Barracuda som jag anser är ännu bättre i vatttnet. Den är nämligen ovanligt stadig för att vara så pass snabb, men sittbrunnssargen är onödigt spetsig och trång framöver. Allra helst skulle jag ha en Barracuda med Origos sittbrun.

Jag har precis kommit tillbaks från ASKR och där hade många deltagare Cobolt-kajaker. Mest Mentor, några Origos och ett par Sibir.
 
Hej Peter!

Tycker du alltså att Barra-Q är snabbare? Håller med dig att pedalsystemet i Origo/Sibir är att föredra!
Vad tror du om man jämnför Sibir och Origon fartmässigt? Sibiren är ju lite längre men Origon nån cm smalare!
Å annars nåt att säga om kvaliteten ev läckage? Funkar pedaljusteringen utan problem(ser bra ut)
Vikten då,din ska väl väga 20-22kg! Gör den det?

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
AK Cobolt Origo Paddling allmänt 4
bsoby Cobolt kajak Paddling allmänt 1
jabe05 Sibir Expedition? Paddling allmänt 0
kagge Kajakköp Garkast Sibir Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...