Dun eller syntet i kanoten

  • Trådstartare hans.linde@telia.com (Hans Linde)
  • Start datum

hans.linde@telia.com (Hans Linde)

Gäst
Jag behöver köpa tre (kanske fem) nya sovsäckar till familjen för sommarbruk på skärgårdspaddling. Har tidigare haft "caravan combi" (mao både dun och syntet) där några har sovit i dun och andra i syntet. Syntet säckarna har i år varit lite för kalla och dun säckarna har läckt mera dun än vanligt (det är nog en ganska dålig säck).
Troligen är det syntet säckar som ska köpas, men de får inte bli för stor (när de är ihop rullade). Dessutom bör en säck rymma mig (2m lång)


Tacksam för synpunkter och förslag.
 
Syntet i kanoten

Hej. Jag har använt Haglöfs travellite när jag varit ute och paddlat, den är väldigt liten när den packas i sin kompressionspåse (väger ca 1100gram). Brukar ha med en innerpåse också (vanlig bomull) och ett tunt ullfrotteunderställ, med detta har jag klarat mig ner mot 0 grader. Dunsäcken torkar ju långsammare, och då den bör vara vattentätt packad i kanoten är nog syntet att föredra.
Tommy
 
Bra syntet

Ska du ha syntet, se till att den är bra. Mountain Equipment och The North Face gör bra syntetsäckar som håller länge. Lite billigare på www.globetrotter.de
Kolla www.highsport.se


Själv har jag en gammal dunsäck med Gore-Tex i som jag fått tag i begagnad. Den verkar tåla vad som helst. T.ex har jag haft den liggande i några cm vatten i sittbrunnen. Den var iallafall torr och fin.
 

hans.linde@telia.com (Hans Linde)

Gäst
Vad är bra syntet idag?

Tack Tommy och Björn


Tommy´s förslag med Haglöfs är bra för plånboken. Särskilt om jag ska köpa fem. Men som jag skrev i mitt första inlägg, Caravan´-säcken läcker gun och synteten är för "högsommars-bruk". Kanske jag har fel, men jag har trott att Haglöfs brukar använda lite enklare material i sina produkter. (och det behöver inte vara fel).
Björn nämner fabikat som jag alltid förknippat med förstklassigt materialval och "det där lilla extra", men med dubbla priset.
Intressant det där med Goretex-säcken. (Jag kanske ska ompröva mitt omdöme av Goretex.)


För 10-15 år sedan var det Qualofill som gällde. (Har en Goretexjacka (Mountain equipment)men den stoppningen. Ur bra!!) Idag är det den något enklare Hollofill som finns och mycket annat som jag inte känner till.
Vilken stoppning bör det var?
Ytterväven är kanske också värd en tanke, lite slitstyrka ("utan vikt"), men duntäck behövs ju inte(hällre ventilation).
Tommy´s förslag är kanske gott nog.
Jag ska undersöka Björn´s förslag.


Tack igen.
 
Carinthia

Sjyssta säckar med syntetfyllning (gör även dunsäckar). Deras fibrer är egenutvecklade och har spiralform ungefär vilket ger bra lofthöjd.


M v H,


Johan
 

Thomas J

Gäst
Billigt men bra.

Om du skall köpa 3-5 st sovsäckar antar jag att du är rätt priskänslig(det skulle jag vara). Ett tips är ett fabrikat som heter Mountain Classics och säljs av lågpriskedjan Rusta. Jag var skeptisk till en början men efter att en kompis hade köpt deras "finaste" säck stoppad med DuPont quallofil blev jag tvungen att omvärdera. En säck med förvånansvärt stor lofthöjd som nedpackad blir väldigt liten och kostar 399:- är nästan för bra för att vara sant. Låt vara att finishen inte är i North Face-klass men vad kan man begära...
Vill man ha en OK säck till löjligt pris är det bara att svälja stoltheten. Det gjorde jag.


/Thomas J
 

ojoule-9@student.luth.se (johan)

Gäst
Bra syntet.

Polarguard 3D (osäker stavning) ska vara den bästa syntet fyllningen idag. Värmer fasten den är blöt eftersom alla fibrer är ihåliga. De absolut bästa säckarna är Marmot (www.montanus.se) och priset är därefter, ett bra alternativ är Mauntain Hardwear (www.berg-hav)som ligger något under.
MVH Johan
 

ojoule-9@student.luth.se (johan)

Gäst
Bra syntet.

Polarguard 3D (osäker stavning) ska vara den bästa syntet fyllningen idag. Värmer fasten den är blöt eftersom alla fibrer är ihåliga. De absolut bästa säckarna är Marmot (www.montanus.se) och priset är därefter, ett bra alternativ är Mountain Hardwear (www.berg-hav)som ligger något under.
MVH Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.