Bila genom Norge

Tjohej!
Om ni är utförsåkare så tycker jag absolut att ni skall ta en eller två dagar i Stryn och prova lite sommarskidåkning när ni är i Jotunheimen. Häftigt att få uppleva flera meter snö mitt i sommaren men ett tipps är att vädret är väldigt osäkert så kolla väderrapporten innan ni ger er dit.
 
Re: changed plans

EdgeGirl; sa:
Hej på er!!

Vi har nu tänkt om och kommer nog hålla oss till Jotunheimen-området under våra 2 veckor =) Finns ju så otroligt mycket att se. Vi tänkte kolla in följande..
Galdöpiggen, Preikestolen, Besseggen, Geirangerfjorden, Atlanterhavsvägen, Trollstigen..

Någon utav er som har vart på något av ställena? rekommenderar ni något annat berg än galdöpiggen som ger en bättre upplevelse?

Jostedalsbreen, en tur där?
Flåmsbanan, någon som har någon info om den? Vart går den?

Tack för alla era tips :) Fler mottages gärna om allt som står här ovan =)

Vi var tre grabbar som bilade i Norge för tre år sedan, vi paddlade kajak på Sognefjorden, gick en guidad glaciärtur med isklättring på Jostedalsbreen, var runt i Jotunheimen upp på "Piggen" och avslutade med mountainbike i Rondane. Vi har mycket ljusa minnen av allt, men det ni INTE får missa är glaciärvandringen, en mycket mäktig upplevelse, och vem vet hur länge de finns kvar i sådan utfattning att man kan vandra på dem?

God tur
David
 
Ja, två veckor hinner det inte bli långtråkigt på i det området.
Att göra i Sunnmöre:
1) Solnedgången från Dalsnibba (litet trångt men lätt tillgängligt)
2) Kajak i Geirangerfjorden (kajakuthyrare finns i Geiranger)
3) Slogen (härlig utsikt över Norangsfjorden)

Jotunheimen:
1) Besseggen (vandra från Gjendesheim o ta båten tillbaka, det går också att göra en längre rundvandring via Svartdalen)
2) Galdhöpiggen eller Glittertind
3) Kyrkja (kanonfin utsikt) och Leirvassbu

Sedan är det inte dumt med litet glaciärvandring på Jostedalsbreen heller.
Det var ett litet urval, finns litet bilder från dessa ställen i mitt fotoalbum.
Det blir nog en bra semester.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...