Lanternor

Mörkerseende

Arneri; sa:
En pannlampa brukar fungera minst lika bra som en handhållen och ljuskällan kommer upp en bit från vattenytan. T.ex. Silva har modeller som är vattentäta.

Stämmer.

Men man bör tänka på att minska risken för att blända sig själv när man läser kartan. Ett svagt ljus t ex från en lysdiodpannlampa minskar den risken. Jag tycker att man skall ha en svag lampa för kartläsning och en stark "paniklampa" för att lysa mot snabba båtar. Om man har en handhållen lampa minskar risken för egenbländning via starkt ljus som träffar ett ljust kajakdäck. Ljusbilden/ljusspridningen från reflektorn har givetvis också betydelse.

Ett annat sätt att behålla mörkerseendet är att blunda med ena ögat när man har en lampa tänd. Det ögat som man blundar med tappar inte sitt mörkerseende.

Om ni önskar kan jag förklara bakgrunden till detta på näthinnenivå.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-07-21 kl 10:46]
 
En (Kajsa Varg) variant vore att köpa 3 petzl tikka el. zipka och utrusta dom med olika linser.. Det finns både röd och grön, inte helt enligt reglerna men bättre än inget! Borde gå att sätta alla tre på en rem (tikka är nog bäst) åt olika håll...
 
mydeza; sa:
En (Kajsa Varg) variant vore att köpa 3 petzl tikka el. zipka och utrusta dom med olika linser.. Det finns både röd och grön, inte helt enligt reglerna men bättre än inget! Borde gå att sätta alla tre på en rem (tikka är nog bäst) åt olika håll...

Kul idé och kanske kan man köpa billigare lampor än Petzl t ex på Biltema men jag tycker att det vore onödigt. En handlampa och/eller pannlampa behöver man ändå och varför ha mer prylar än nödvändigt?

(OK, jag erkänner, jag har mer prylar än nödvändigt.)

Thure
 
mydeza; sa:
thureb; sa:
[

(OK, jag erkänner, jag har mer prylar än nödvändigt.)

Thure

INTE MÖJLIGT! Den som har mest prylar när man dör vinner;)
Trådurspårning

Han med mest prylar dog för 3 år sedan.

Han hade med sig 350 kg (trehundrafemtio) på en 3 veckors Paying crew segling i Medelhavet. Vi övriga hade < 20 kg för att inte behöva betala extra för flyget.

Per
 
Brune; sa:
Trådurspårning

Han med mest prylar dog för 3 år sedan.

Han hade med sig 350 kg (trehundrafemtio) på en 3 veckors Paying crew segling i Medelhavet. Vi övriga hade < 20 kg för att inte behöva betala extra för flyget.

Per

Fortsatt trådurspårning.

Dog han i förtid och var det pga för mycket prylar??

Thure
 
thureb; sa:
Brune; sa:
Trådurspårning

Han med mest prylar dog för 3 år sedan.

Han hade med sig 350 kg (trehundrafemtio) på en 3 veckors Paying crew segling i Medelhavet. Vi övriga hade < 20 kg för att inte behöva betala extra för flyget.

Per

Fortsatt trådurspårning.

Dog han i förtid och var det pga för mycket prylar??

Thure
Ca 45 år och 2- barnsfar.

/Per
 
Inte helt OK men...

Sidolanternorna ska ha en spridning på 112.5 grader, topplanternan 225 grader och akterlanternan en spridning på 135grader.
Om man ska vara petig!
 
Vore det inte en ide att ha en sån där "cykel vimpel pinne" (som ungar brukar ha) så att man får upp lanternorna lite oxå? Speciellt om det är lite vågor så kommer det att bli svårt att synas även med lyse..
 
Alternativt så väljer man att istället ligga kvar i tältet och äta russin :p
Man MÅSTE ju inte paddla på natten. Eller? :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...