Spötub - budget

Ännu mera om PVC-rör

Har med 2 reservspön (2-delade) i ett PVC-rör som är 40mm i diameter, innermåttet är ca 36,5mm.
Längd 1500mm och vikten 493gr, oborrat.
Fungerar även som vandring/vadarstav.
 

avslutad210712

Gäst
Re: PVC-rör

urddi; sa:
Köp ett 50mm PVC-rör från ngn elfirma. Borra utav bara den! Vips är du nere under 400gr. Mitt är 52,6 cm och väger 246g, oborrat. Kommer ej heller att göra det.
Innerdiametern är ca 46,5mm.
/Stefan

Måste nog stressa iväg till någon vvs- eller elfirma och se om jag får tag på ett rör för 246 gram är tillräckligt lätt. Problemet är väl bara att när vattenlåset under diskbänken gick sönder så upptäckte jag att alla lokala VVS-firmor hade öppet "när personalen inte är ute på jobb". Behöver jag nämna att det var en fredag eftermiddag och lite panik att inte ha någon diskho under helgen *L*.
 
Re: PVC-rör

urddi; sa:
Köp ett 50mm PVC-rör från ngn elfirma.
Den sortens rör brukar kallas VP-rör och har en nackdel i det att de inte är särskilt tåliga om de förvaras i dagsljus. Inte så att de kommer att spontandestruera efter en vecka, men de blir helt klart blekare och sprödare i märkbar takt. Jag gjorde eggskydd till sågar av VP-rör, och det dröjde inte länge innan de började ändra färg och spricka.
Man bör alltså kanske tänka på att inte lägga ner för mycket möda på en lösning utförd i ett tidsbegränsat material
 
Mera PVC

Den spötub jag haft längst är 4 år(150cm/40mm) och visar ej några tendeser till någon "självdestruktion". Den har kanske blivit lite ljusare i färgen men inte en antydan till några sprickor och svikten finns kvar.
 
Jag köpte ett billigt och lätt plaströr hos - håll i er - min lokala sportfiskebutik!!

Det var några år sedan men det var inte dyrt, lagom långt, rymmer två spön, lätt, komplett med lock i båda ändar.

Jag minns inte vad det kostade men det var tillräckligt billigt för att jag skulle strunta i att springa runt och leta elrör, avloppsrör, ritningstuber m.m. Man måste kanske inte gå över ån efter vatten.
 
Tycker det låter som en bra ide att göra ett eget rör då man kan få den i exakta mått efter sitt spö och dessutom få ner vikten.

Men hur "stänger" eller försluter ni era rör?
 
Tycker det låter som en bra ide att göra ett eget rör då man kan få den i exakta mått efter sitt spö och dessutom få ner vikten.

Men hur "stänger" eller försluter ni era rör?

Jag gjorde en spötub idag. Var på Hornbarch. Hittade röret på VVS-avdelningen, locken bland flexirören. Det fina är att locken stannar av sig själv :) I locken har jag även fäst en bit av en disksvamp som dämpare/för att hålla spöet still med hjälp av dubbelhäftande monteringstejp. Detta framgår inte av bilderna då jag kom på det senare.

Bilder:

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=7504

Ca 70 kr blev det för allt material. Vikt 240 gram.

MVH,

Matias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bushmaster84 budget fiske Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...