karasjohka älv

Hej
Jag hade tänkt att paddla & fiska längs karasjohka älv till sommaren. Tidigare har vi hyrt kanot, Lainio älv m.m., och fiskat, men i Karasjohka hittar jag inget sånt. Om man vill ha, dvs. köpa, en kanot för 1-2 pers som är tålig och lätt att bära + tar tält + fiskeutrustning, ja vart vänder man sig? hittar själv mest gamla länkar till amerikanska plåtkanoter. Vore oerhört tacksam för hjälp att hitta en/tvåmanskanoter som kan bäras kortare sträckor i fjällmiljö (dvs lättast och tåligast möjligt, men ändå packningsmöjligheter)

Tack på förhand
Henrik
 
Hej
Jag hade tänkt att paddla & fiska längs karasjohka älv till sommaren. Tidigare har vi hyrt kanot, Lainio älv m.m., och fiskat, men i Karasjohka hittar jag inget sånt. Om man vill ha, dvs. köpa, en kanot för 1-2 pers som är tålig och lätt att bära + tar tält + fiskeutrustning, ja vart vänder man sig? hittar själv mest gamla länkar till amerikanska plåtkanoter. Vore oerhört tacksam för hjälp att hitta en/tvåmanskanoter som kan bäras kortare sträckor i fjällmiljö (dvs lättast och tåligast möjligt, men ändå packningsmöjligheter)

Tack på förhand
Henrik


Har själv två "sit on top" Ocean kayaks angler 13 som jag är helnöjd med,stabila så man tar sig ner för mindre forsar... värdig lättdrivna för att vara fiskekajaker och maxlast på 204kg så man får med sig en hel del packning..

Har stuga nedanför karesuvando,om dom är på plats där då så kan du ev. få hyra kajakerna.. det tar ca 1,5tim därifrån till kautokeino 2-2,5 till karasjokka
 
En sån här är jag sugen på. Tycker dom verkar smidiga. Lite dyra dock. Har inte hittat nåt begagnat nånstans heller. http://www.jkflugfiske.com/produkter.pl?falt=4&varde=9801&mall=m_fritid_vara2.html

Mvh: Kristian
Det dyker upp nån på Blocket med jämna mellanrum. Jag köpte en ihop med en kompis för nåt år sedan för 6000 kronor via en Blocket-annons. Fungerar väldigt bra både i älv (Tavvaätno och Lainio) och till havs. Enkel att montera ihop och ta isär, den ihopvikta kanoten bär man lätt på ryggen.
 
Jag har en Ally 15´ som är lätt att bära, förvara och transportera (får plats i bilen) så man slipper ha den på taket. Jag är toppen nöjd.

0fdb6015781cbea49d7aec4eb1e1dd39.jpg
 
Det dyker upp nån på Blocket med jämna mellanrum. Jag köpte en ihop med en kompis för nåt år sedan för 6000 kronor via en Blocket-annons. Fungerar väldigt bra både i älv (Tavvaätno och Lainio) och till havs. Enkel att montera ihop och ta isär, den ihopvikta kanoten bär man lätt på ryggen.

Det låter bra, får hålla ögonen öppna.
 
Tack!

Tack för tipsen!!
Både Ally och paccraft ser ut att göra jobbet!
Gun-valid, jag diskuterar frågan med mina resekamrater, och tack för erbjudandet! Det låter onekligen lockande!

/Henrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...