Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck?

Kallt??

Du frågar om det blir kallt när en elastisk sovsäck spänns ut. Jag har inte upplevt det i min Dreamcatcher 350. (350 står för dunvikten alltså 350 g) och jag har sovit i -4 i den fast det står att den ska ha en komforttemperatur på +- 0. Grejen är ju att sovsäcken inte bara vidgas när man böjer knäna utan också smiter åt kroppen. Du kan ju göra som du hade tänkt när det gäller andra säckar, alltså gå upp en grad och köpa en Dreamcatcher 500. Jag tror ju mer på en elastisk säck än en bredare där du måste värma upp mera luft. Jag ser också att Dramcatcher har förbättrats sedan jag köpte min. Bl. a fått en dunfylld krage, en liten förvaringsficka samt en ny fotdel.
 
"I "vårt" fall kan jag faktiskt tänka mig att det kan vara till nackdel med alltför mjuka underlägg, särskilt uppblåsbara - det är ju inte meningen att "höftkudden" ska sjunka ner i en grop, och bäckenet med den. Jag sover faktiskt bäst på ett vanligt tunt skumplastunderlägg."

Tror du har rätt.

Tack igen för tipsen. Ska kolla både på Dreamcatcher och Mormot Helium.
 
Du frågar om det blir kallt när en elastisk sovsäck spänns ut. Jag har inte upplevt det i min Dreamcatcher 350. (350 står för dunvikten alltså 350 g) och jag har sovit i -4 i den fast det står att den ska ha en komforttemperatur på +- 0. Grejen är ju att sovsäcken inte bara vidgas när man böjer knäna utan också smiter åt kroppen. Du kan ju göra som du hade tänkt när det gäller andra säckar, alltså gå upp en grad och köpa en Dreamcatcher 500. Jag tror ju mer på en elastisk säck än en bredare där du måste värma upp mera luft. Jag ser också att Dramcatcher har förbättrats sedan jag köpte min. Bl. a fått en dunfylld krage, en liten förvaringsficka samt en ny fotdel.

Jag har ingen erfarenhet av "elastsisk sovsäck"? Hur är denna kontruerad, är även tyget elastiskt (duntäthet?) eller bara sömmarna. Har man använt någon form av gummisliknande tråd till sömmarna som riskerar att åldras och bli spröd (en fin dunsovsäck är ju en investering för decennier)?
När jag kollade ME's hemsida kan jag inte hitta Dreamcatcher, varför modellen kan ha utgått?
http://www.mountain-equipment.co.uk/sleeping-bag

Vad jag kan se i beskrivningen på Dreamcather 350/500 på några internethandlares hemsidor skall den ha min 600fp 90/10 dun, vilket är en relatigt låg dunkvaliitet för sovsäckar. Min egen erfarenhet är att ca 350g fillweight av hög klass (850CUIN) som jag har i min Marmot Hydrogen är för dåligt för en 3-säsongssäck, ändå mer när man är frusen som TS. Själv som man upplever jag att jag sover bekvämt i underställ ner mot 3-4 grader över nollan i den säcken. För en 3-säsongssäck som skall tåla några minusgrader en kall natt vill jag rekommendera minst 600-700g fillweoght av hög dunkvalitet (mer fyllning vid lägre dunkvalitet) på en socksäck med ligglängd kring 185cm.
 
Elastisk sovsäck!

Sovsäcken är konstruerad så att tyget är större än säcken när den är "hopdragen". Den rynkar sig alltså när den inte är uttöjd. Det elastiska partiet är från midjan och nästan nere vid fötterna. Det är någon slags elastisk tråd som drar ihop den. Naturligtvis blir dunet tunnare ju mer sovsäcken töjs ut, men det märks inte så mycket. Jag har haft min säck i 15 år och inte märkt några tendenser till att den elastiska tråden har blivit sämre. Säcken har 650-dun vilket inte är det allra bästa. Det sägs dock att om man har tur och får en bra årgång på dunet så kan det vara i klass med 850- dun. Jag har också en Western Mounteneering Ultralite och jag tycker båda säckarna är ganska likvärdiga. Dreamcatcher 650 (650 gram dun) verkar finnas på Tindeberg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.