Nu bär det äntligen ut!! ...

De blev 15 dagar å 189 bilder, och ett trevligt hästmöte, fortsättning följer, när jetläggen lagt sig :)

bilder; han stod bara där en dag på udden som ja va på väg till, å flera mornar till?!
 

Bilagor

  • Rotation of 123.jpg
    Rotation of 123.jpg
    70.6 KB · Visningar: 593
  • Rotation of 113.jpg
    Rotation of 113.jpg
    93.8 KB · Visningar: 588
ÄNTLIGEN!! premiärpaddling efter 1 års uppehåll (pga axelskadan) passade på en tidig morron i bleke, planen var ett varv runt ön men det funkade så bra att ja betade av flera öar, å på en fjärd låg en säl å sov, å på väg in till en udde står en vit häst å "väntar" på mig?! BLONDIE å ja blev kompisar å var eller varannan morron stod han där igen!

Som sagt är sommaren mycket av förberedelser inför stundande höst/vinter, som anskaffning, sågning, huggning å stapling av ved, turligt nog får ja ta spillvirke från en torprenovering som räcker gott över vintern.

En tidig solmorron på väg i båt för att hämta ved på andra sidan ön flaxade nåra fåglar till i strandkanten som ja trodde va mindre strandpipare, men så plötsligt blixtrade det till av koboltblått, orange å grönt; de va två kungsfiskare!! å troligen 2 till som ja bara skymtade i vitögat. En landade på bryggans stängselrep, men hann aldrig ta nån bild, så ja trollade till en bild istället :)

Brossan, ja å hundarna fick åxå nåra fina segelturer me Misilen, till sjömacken å till Stegeborg för att mäta för en ny fock till en amerikansk 40-fotare byggd 1967.
 

Bilagor

  • 075.jpg
    075.jpg
    32.5 KB · Visningar: 566
  • Rotation of 123.jpg
    Rotation of 123.jpg
    70.6 KB · Visningar: 543
  • Rotation of 113.jpg
    Rotation of 113.jpg
    93.8 KB · Visningar: 548
  • Kungsfiskare slungudden aug.-16 manipulering  å foto lwff_20160828_0001.jpg
    Kungsfiskare slungudden aug.-16 manipulering å foto lwff_20160828_0001.jpg
    69.6 KB · Visningar: 562
  • 081.jpg
    081.jpg
    52.1 KB · Visningar: 542
Eld å vedhantering har fascinerat mig sedan barnsben. Minns hur ja satt på sågbocken som tyngd på vedklabben medans morfar-gunnar sågade, stolt att göra en arbetsinsats!
Och mitt drömjobb var att bli vedhandlare i skärgårn, å frakta ved till folk i en öppen fin gammal dunka-dunkabåt :)

Bilder;
-Idag båtfrakter för privat bruk i plastök, men de duger gott!!

-Halvtorr ask å radioföljetongen P1 "Mannen som planterade träd" av Jean Giono

-Längst in; sprättfri alved för matlagning å tevatten i öppen härd, främst; askved för kaminvärme.

-Tevatten på gång.

-Öppna härden, original sedan c:a 1790 å vedkamin för värmen.
 

Bilagor

  • Rotation of 173.jpg
    Rotation of 173.jpg
    79.3 KB · Visningar: 525
  • Rotation of 054.jpg
    Rotation of 054.jpg
    104.9 KB · Visningar: 529
  • Rotation of 055.jpg
    Rotation of 055.jpg
    67.8 KB · Visningar: 541
  • Rotation of 033.jpg
    Rotation of 033.jpg
    84.2 KB · Visningar: 552
  • 097.jpg
    097.jpg
    40 KB · Visningar: 561
Kajakpresentation;
 

Bilagor

  • 103.jpg
    103.jpg
    66.6 KB · Visningar: 567
  • 1381.jpg
    1381.jpg
    37.3 KB · Visningar: 564
  • Nekrolog Peter Pfab_20151129_0001.jpg
    Nekrolog Peter Pfab_20151129_0001.jpg
    90.6 KB · Visningar: 557
  • Rotation of Pfab-kajaken ritning_20160830_0001.jpg
    Rotation of Pfab-kajaken ritning_20160830_0001.jpg
    35.8 KB · Visningar: 545
Åter från storstadsdjungeln! eller snarare myrstacken,den boende/livsformen blir mig mer å mer obegriplig å absurd!

..."myrorna yvlar i stacken medans stjärnorna föds å dör" ... /Dag Vag/

Idag bär det ut igen, ska passa på torrvädret som spås i veckan, för hämtning av mer ved/byggpill å plank, å undrar om Blondie ä kvar på grannön? för hans skull hoppas ja att han inte är det, för hästar ska inte gå allena!!

Vore trevligt åxå att ta en tur till Melskärsstugan å bland annat kolla om min lilla yxa å knippet med bergskilar finns kvar som ja glömde där förra året,

bilder;
-Gamla Kajsa-Warg har blivit tjurbete!
-Rödluvan å Blondie.
 

Bilagor

  • Rotation of 162.jpg
    Rotation of 162.jpg
    102.3 KB · Visningar: 532
  • 110.jpg
    110.jpg
    47.9 KB · Visningar: 497
  • 099.jpg
    099.jpg
    74.7 KB · Visningar: 519
Efter 20 dar utan elljus lyser ja mig fram med en svag pannlampa tidiga mornar här i lägenheten, för att mjukstarta innan ja slår på den starka å kalla belysningen, folk i grannhuset tror väl det är inbrott :) men ännu inget besök av "Kling&Klang!"

Mycke vedjobb så nu har så ja klarar mig i höst/vinter utan att behöva snåla, men skulle vilja ha lite mer lövved.

Och en del dagpaddlingar blev det både med plywooden å plastic, och en fin å varm dag passade ja på att både bunkra gasol, vatten, benzin å slänga sopor, tog svängen runt tyreslöt på vägen tillbaka å passade på att kolla en liten fiske/jaktbod på en ö som ja tidigare fått låna som skrivarstuga, men bytt ägare sen min gamle vän Olle dog, salig i åminnelse!
Sorgligt nog var den vandaliserad, hål i taket å nåra rutor utslagna, å allt huller om buller inne, men den torra sommaren var nog räddningen, ja tog mig friheten att lägga en press på taket sätta för rutorna och har meddelat nya ägaren med förfrågan om ja får fixa till boden å låna den igen då å då,
håll tummarna!!
Det är ett fantastiskt läge inne i en lång å smal vik, skyddad för de flesta vindar!!

Fick även "tummen ur ...." å testade nya liggunderlaget, för säkerhets skull på hemmaudden :) de höll tätt å funkade okey, men ja hade placerat tältet lite lutande å både golvduken å liggunderlaget var så hala att ja kanade ner mot väggen, hade ja inte förankrat tältet hade det väl vält :)
Ska skaffa en bit halkmatta som man har under golvmattor.

Bilder;
-Trygg vedbodsvakt!

-Kamrat Lasse å ja på en kvällspaddeltur i bleke; Pfab-kajaken, plastic; Singel Scout norsk, paddel; Lendal See Master.

-Liggunderlagtest, Primaloft TC 9cm, tält Solö Tältcentralen Stlm.

-Soluppgång/Dassbryggan.

-Tepaus vid skrivarstugans gazolskåp där sjöfågel häckat.

-Digestives, baconost å apelsinmarmelad!
Allt smakar gott i det fria :)
 

Bilagor

  • 080.jpg
    080.jpg
    51.1 KB · Visningar: 489
  • 087.jpg
    087.jpg
    33 KB · Visningar: 489
  • 057.jpg
    057.jpg
    71 KB · Visningar: 486
  • Rotation of 054.jpg
    Rotation of 054.jpg
    52.9 KB · Visningar: 483
  • Rotation of 171.jpg
    Rotation of 171.jpg
    120.9 KB · Visningar: 458
  • Rotation of 172.jpg
    Rotation of 172.jpg
    122.3 KB · Visningar: 503
Blondie va kvar ensam i hagen när ja kom ut så ja spårade ägaren å påpekade det olämpliga i att låta en häst gå ensam i över en månad utan tillräcklig tillsyn, med man å -pannlugg fulla av kardborrebollar som ja plockade bort flera gånger, han gick i taket å bad mig dra åt helvete å hotade med att det skulle hända nåt om han stötte på mig, men var åxå snabb att säga att han skulle flytta honom, så nåt dåligt samvete hade han väl ändå!
Saknar honom!! vi fick en fin tid ihop å ja blev av med min hästrädsla, tack för det!

Bilder;
-Han blundade å njöt när ja ryktade honom!

-Blir lika förvånad varje gång Hösttidlösan dyker upp :)

-Man kan alltid campa hemmavid! nässelsoppa på gång med frästa morötter å rödlök, mums!

-Ett får granskar mig när ja passerar Norrholmshålet.

-Skrivarbodens enda fönster.
 

Bilagor

  • 052.jpg
    052.jpg
    40.2 KB · Visningar: 436
  • Rotation of 148.jpg
    Rotation of 148.jpg
    127.9 KB · Visningar: 437
  • Rotation of 122.jpg
    Rotation of 122.jpg
    75.5 KB · Visningar: 420
  • 195.jpg
    195.jpg
    36.8 KB · Visningar: 428
  • 180.jpg
    180.jpg
    48.9 KB · Visningar: 431
Carl Smith; Sveriges kanotnestor.
 

Bilagor

  • Rotation of Rotation of Kajakhistorik Carl Smith bok Båtsegl. kanotsegl. simning 1889_20161002_0.jpg
    Rotation of Rotation of Kajakhistorik Carl Smith bok Båtsegl. kanotsegl. simning 1889_20161002_0.jpg
    152.3 KB · Visningar: 398
Gomorron!

Spånar på livet så här i arla morronstund å konstaterar att som extrem utemänniska får ja det allt svårare med stadslivet.
Torskar lätt bakom skärmen som *notoriskt vetgirig å nyfiken på ALLT. Nätet är ju fantastiskt (men åxå stressande) och som film/bildfreak har ja mycke att ta igen efter att ha varit självvalt TV-befriad sedan 1978 (å numer enbart ser på webbTV).

En stad av "Pekings" storlek går väl an, men "Tjockhult"!!! de blir för mycke, med all reklam å allt folk som rusar runt som yra höns stirrande ner i sina ajfåns!
Det märkliga är att det är lättare att promenera i New York i rusningstid, än en vardag i Stockholm?! vilket beror på att jenkarna har fattat vitsen med
högertrafik även på trottoarerna!

Och lägenhetslivet 2 trappor upp i luften skärmar av mig från Moder Jord, även utomhus där man lägger på lock av asfalt och andra hårda material.

Men trotts mängden av männislor i stan är ja mer social i skärgårn!

De är ju för å -nackdelar med de mesta, å dubbellivet passar min rastlöshet perfekt och tillfredsställer behovet av omväxling.

*eftersom de inte lärde ut nåt väsentligt i skolan på 1950 å 60-talet, å knappast nu för tiden heller!

Slutgnällt :)

På onsda "bär det ut igen!!" hakar på broder-segelmakare, bekvämt att åka bil ut å få med sig grejer inför stundande höst å vinter som; som solrosfrö till pippiarna, stearinljus/värmeljus, T-doja, spik, och min nya suveräna klätterkil för båtförtöjning; Black Diamond Pecker #3 -äkta made in USA :) - största storleken.

Undras om stormnatten förra veckan ställt till med nåt därute? eller om tjurarna trängt sig in i min inre inhägnad bakom stugan, där gräset växer högt å lockande!

Bilder;
-Pecker #3.

-Ingen risk att nån kommer å stör middagssömnen :).

-Sluttorkning av kaffeveden, årets lövtorkade al.

-Singel Scoutkajaken pekar utåt havet. Vecka 40 = 3-9 oktober.
De kunde varmt på hösten även förr!

PS © på mina bilder är nu för tiden upphävd, fria att använda privat utan beskärningar och att bylinen är synlig. En bild bör kunna spåras. DS
 

Bilagor

  • 006.jpg
    006.jpg
    35.1 KB · Visningar: 397
  • 086.jpg
    086.jpg
    68.2 KB · Visningar: 380
  • Rotation of 014.jpg
    Rotation of 014.jpg
    79.9 KB · Visningar: 382
  • Resize of 2005-10-10 037.jpg
    Resize of 2005-10-10 037.jpg
    46.2 KB · Visningar: 364

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.