om att bygga, elda och använda ved-kök...

Det språkliga tenderar att bli allt märkligare.
Omvänd förbränning kräver glöd i botten och att de brinnande rökgaserna förs bort från veden. Där värmen nyttjas.

Funderar man på scenariot förstår man att små lätta spisar utan fläkt eller skorsten blir en besvärligare nöt.
 
Utrycket "inverted downdraft" är väl inget annat än ett amerikansk exempel på taftologi.
"inverted downdraft" är rätt och slätt "uppdraft", men det låter väl inte lika kul...


@ Tordnado..!
Var det någon speciell bild av dom där 100 bilderna på Penny Wood Gas -sidan som du syftade på? Jag hittar ingen som motsvara min föreställning av hur du menar.

Jag tror vikt-vinsten är minimal med ditt kombinerade vindskydd mot den variant på "Ved-kök 1" som jag beskriver i artickeln. Både undre isoleringen och kastrull-vindskyddet är gjorda av bakforms-folie (numera). Det är ju lite mer komplext att bygga, och det var kanske det du syftade på?
 
Att försöka finna hårdved i ett grönt landskap med 7% restfukt i verkar rätt långsökt. För att uppnå det skall både ved och startträkol medföras. Vart tar då viktvinsten vägen?
Isolerade förbränningsrum av gjutjern må vara värmehållande men vem skall orka bära dem?
Men uppenbart är att mer går att göra, roligt och måhända i slutändan funktionellt.
 
@ Tordnado..!
Var det någon speciell bild av dom där 100 bilderna på Penny Wood Gas -sidan som du syftade på? Jag hittar ingen som motsvara min föreställning av hur du menar.

Jag tror vikt-vinsten är minimal med ditt kombinerade vindskydd mot den variant på "Ved-kök 1" som jag beskriver i artickeln. Både undre isoleringen och kastrull-vindskyddet är gjorda av bakforms-folie (numera). Det är ju lite mer komplext att bygga, och det var kanske det du syftade på?

http://www.jureystudio.com/pennystove/jpgs/stoddardwood5.jpg Så ser min ut fast jag har mindre diameter på grytan i förhållande till köket och jag kör inte lika öppet som på bilden utan mindre mellanrum mellan vindskydd och konservburk. Mitt vindskydd är också bakformsfolie och jag ska väga båda delarna så får var och en själv prioritera viktskillnad vs effektivitet. Det finns ett klipp på youtube där de jämför tre vedspisar och de som har din design är mkt marginellt snabbare än "min" design. Men som sagt var och en får göra sina egna prioriteringar.

Visa gärna din nya design med bakformsfolie samt redovisa vikt, kanske blir jag omvänd :)

@seobserver: Redan nu är pirs design väl fungerande, det behövs ingen startkol eller gjutjärn det enda som behövs är utrustning för att göra eld samt ev någon tändvätska/tändblock men det är inte nödvändigt. Gas är snabbare och enklare men tyngre och dyrare.
 
Har du med sot och diskfaktorn då i kalkylen för med gas är den minimal. Med makeld på rätt höjd likaså. Det är ju även vid vandring en fråga om rasttid och vandringstid.

19 minuter till kokning är väsenligt längre än de 4 minuter från stopp vilket är normaltiden.
Min hopplock och disktid 2-3 minuter. Med tjära på kastrullen klarar inte jag det. Efter grus och svinto brukar handtvätten kräva nagelborste och intvålningar innan resultatet ser rent ut. Säg 5-8 minuter.
Vila på maten 20 minter vill i varjefall ego.

En eldburk nära marken som läcker glödande kol neråt kräver samma markunderlag som en brasa.
Det finns fler faktorer än våt ved i skogen att ta hänsyn till.

Men onekligen kan det ha sin charm. Men speciellt effektivt i grön skog? Det finns ju andra skogsområden där de här spisarna växt fram. Moskogar i gränslandet till halvöken. YMMV
 
I grön skog finns död skog vilket fungerar som bränsle, det handlar dessutom om så små mängder så jag har inga problem att hitta ved i grön skog...
 
Med gula lågor och tjära på kokkärlen är det en bit kvar till enbart blåa lågor och gengasförbränning.
Så var det där med välfungerande kommer från får Tornado nog fråga dig själv eller pi.r om.
go tur
 
Välfungerande som i att man kan koka vatten med minimal vikt och liten vedåtgång och inget sot på pannorna, bara lite tjära som inte kladdar (det finns ingen anledning att diska bort detta på tur).

Jag förstår inte riktigt ditt problem seaobserver! Det fungerar men det är en kompromiss precis som alla andra bränsle är. Hade vi fått blå lågor utan tjära från veden hade det varit ännu bättre men är det prio ett så får man släpa på en stor spis eller köra med tex gas.

Jag har inte kollat dina andra inlägg men du kanske är ett litet (internet)troll och isåfall är detta den sista matbiten du får från mig...
 
Trist men tjärning uppåt är ett av vedeldningens ineffektivitetsproblem, förutom att rökgaserna då är mycket giftiga.
Vi gjorde ett rätt långt försök med kaminer och ugnar som var vedeldade och mitt intresse är seriöst i ämnet, men ditt verkar vara på det naivt barnsliga planet, det får ju stå för dig.
När du läst på ämnet och vet vad du pratar och skriver om ser jag gärna att fortsätta ämnesdebatten.
Små eldstäder med mycket avkylning kan ge synnerligen dålig förbränning. Ekström har skrivit om det på annan plats här.
pi.r önskas lycka till i fortsatta försök.
go tur
 
Trist men tjärning uppåt är ett av vedeldningens ineffektivitetsproblem, förutom att rökgaserna då är mycket giftiga.

Men det är ju just det de här köken är tänkta att råda bot på, just med hjälp av "inverted downdraft". Köken eldar inte ved, de eldar gengas. Helst ska de fungera så att gengaslågan ger den värme som behövs för den fortsatta pyrolysen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...