Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige !

Hej!

Jag har tänkt att ta en fisketur i maj någonstans mitt i vårt land, har kollat lite runt Härjedalen, rogenområdet och femundsmarka (Norge).

Jag färdas ensam och vill så förbli.

Jag har kommer att bruka haspelspö, flugan får stanna hemma så terrängen kvittar i stort sätt !

Jag kommer att använda tält.

Jag vill gärna kunna elda varsomhelst, dock värkar det vara ett problem vid rogen.

Bilen stannar hemma så tåg/buss är ett krav.

Vandring eller helst paddling (till ett rimligt pris) är det ja är ute efter!

Mellansverige är inget måste men de vore spännande för ja har varit mer norröver tidigare. Femundsmarka har ja dock varit i men de är klart värt ett återbesök.

Kom gärna med tipps och idéer !!

Tack på förhand//Johan
 
Prova vattnen kring Tännäs,bra med fisk framförallt harr.I Vingarna och Abborvikarna finns sjöharr på uppemot 2 kg.
Relativt bra bussförbindelser från Svegshållet.
det finns eldplatser i naturreservatet Rogen.
Kanoter finns att hyra i Käringsjön och båtar att hyra finns på Tännäs fiskecentrum vid flera bra vatten.

// Anders
 
Prova vattnen kring Tännäs,bra med fisk framförallt harr.I Vingarna och Abborvikarna finns sjöharr på uppemot 2 kg.
Relativt bra bussförbindelser från Svegshållet.
det finns eldplatser i naturreservatet Rogen.
Kanoter finns att hyra i Käringsjön och båtar att hyra finns på Tännäs fiskecentrum vid flera bra vatten.

// Anders




Tännäs området är vä det som lockar mig mest, har du varit där skälv å fiskat ? Är det kanot som gäller eller kan man nyttja kängor? Och isåfall hur begrensad är man? Är de rena motorvägen eller är man ifred?

Hehe 2kg ! De va de värsta !

Eldplatser gör ju att ja blir relativt begrensad, ja har ju gas-kök men ja tycker de sänker stämningen och känslan avsevärt. Vad är bättre i denna värld än att krypa ihop framför lägerelden å bara vara ?

Hur är förhållanderna i maj? Regn, blåst, smältvatten osv ?

Tack för svaret// Johan
 
Svegssjön med kanot. Finns en hel del avskilda små guldkorn där. Tält och eld brukar aldrig vara några direkta problem. Finns det mesta i fisk väg där, Öring, Harr, Gädda, Abborre och mycket mer.
Det är gott om fina fiskevatten runt Sveg, Herrö, Mosätt och Linsell. Men tyvärr är dom flesta svåra att ta sig till utan bil eller cykel.
 
Svegssjön med kanot. Finns en hel del avskilda små guldkorn där. Tält och eld brukar aldrig vara några direkta problem. Finns det mesta i fisk väg där, Öring, Harr, Gädda, Abborre och mycket mer.
Det är gott om fina fiskevatten runt Sveg, Herrö, Mosätt och Linsell. Men tyvärr är dom flesta svåra att ta sig till utan bil eller cykel.

De ska jag titta närmare på ! Går det att hyra kanot där? Tack för tippset !
//Johan
 
Hej.

Tännäs-rogenområdet går utmärkt att besöka både till fots o med kanot.
Fisket i sjöarna kräver nästan kanot/båt för att kunna fiskas.Det är ganska oländig terräng bitvis, men det går att ta sig fram till fots,du får räkna med långa kilometertider.
Fisket är bäst fom midsommar och framåt.Tidigare ställer snösmältningen till med problem speciellt i åarna.

//Anders
 
Hej.

Tännäs-rogenområdet går utmärkt att besöka både till fots o med kanot.
Fisket i sjöarna kräver nästan kanot/båt för att kunna fiskas.Det är ganska oländig terräng bitvis, men det går att ta sig fram till fots,du får räkna med långa kilometertider.
Fisket är bäst fom midsommar och framåt.Tidigare ställer snösmältningen till med problem speciellt i åarna.

//Anders

Hej!
Tack för infon ! Misstänkte de du skrivit.. Ja gillar utmaningar och långa färder men den här gången så har ja tänkt att mest njuta av fisket å lugnet så jag får fundera lite på hur jag ska lägga upp det hela. Snösmältandet är mitt största problem jusst nu för jag vill ju åka i maj.

Hur är det med "lyft" mellan sjöarna? Pratar vi svår terräng där med? Eller klarar man det själv? För jag färdas ju ensam?
 
Sjöarna är "ganska" flikiga i området, så kolla kartan och bestäm en lämplig rutt så är det inga problem att bära/släpa kanoten.
Det brukar bli isfritt i mitten av maj.

//Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jens.voepel Tipps för fiske i Norra Laplandsfjällen Fiske 2
tsd tipps Fiske 1
olleforpresident Ett webb tipps! Fiske 0
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...