Flugspö

Halloj!

Nu har jag spinnfiskat i väldigt många och tänkte faktiskt ge mig på flugfisket i år.
Men nu är det så här att min ekonomi är lite dålig, så jag tänkte fråga er:
tror ni det är okej om jag köper flugfiskeset på biltema eller jula som provapå utrustning?
Tror ni det duger till en nybörjare som vill lära sig grunderna och sedan köpa bättre grejer
nästa säsong?
 
Köp schyssta beggade prylar istället. Om du provar med dåliga grejer kan du tröttna på felaktiga grunder.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
hejsan

köp INTE billigt skräp !
köp beggad kvalitet istället. (gärna 4delat spö-lättare att transportera, naturligtvis i spötub )

kolla tex säljes på edgeflyfishing.com istället

åsså tar du och betalar för några kastlektioner - välinvesterade pengar !!

ha de ;)

vänligen nils
 
hejsan

köp INTE billigt skräp !
köp beggad kvalitet istället. (gärna 4delat spö-lättare att transportera, naturligtvis i spötub )

kolla tex säljes på edgeflyfishing.com istället

åsså tar du och betalar för några kastlektioner - välinvesterade pengar !!

ha de ;)

vänligen nils

Tack Nils! Låter som ett bra råd! Fast betala för kastlektioner skippar jag, jag har en svåger som säkert lär mig lite trix helt gratis :)
 
hejsan
om din svåger är tillräckligt duktig på göran andersson eller joe humphrey-tekniken -så okej.?!
annars--ta lektion av nån som kan lära ut tilläckligt bra ! (undvik helst överhandskast)
tro mej

flugfiske kan delas upp i tre delar:
kastteknik (få ut flugan)
flugor (entmologi/flugbindning)
fisketeknik (var finns fisken, hur presentera vad , hur få fisken)

att få hjälp med kasttekniken innebär att du kan koncentrera dej på att fiska....
de gamla gubbarna kunde inte kasta men däremot fiska
fiske brukar ske på 5-12 meter INTE på 35 meter ;)

vänligen nils
 
Ett av dom bättre tipsen!!! dom där gamla gubbarna är även morgonpigga... trött som jag är och kommer sent ut och dom där gamla gubbarna har klafsat o klåpat alla stränderna och tryckt fisken längre ut då måste man komma ut minst 35m
 
hmmm
långa kast funkar bara i reservoarfiske, dvs put n take-sjö..INTE i strömmande vatten .
korta kast funkar alltid, även i put n take, lär dej fiska och ge fn i att skrämma iväg fisken.
:cool:

sensmoral:
klampa ut och skräm fisken så måste du kasta långt

vänligen nils
 
Halloj!

Nu har jag spinnfiskat i väldigt många och tänkte faktiskt ge mig på flugfisket i år.
Men nu är det så här att min ekonomi är lite dålig, så jag tänkte fråga er:
tror ni det är okej om jag köper flugfiskeset på biltema eller jula som provapå utrustning?
Tror ni det duger till en nybörjare som vill lära sig grunderna och sedan köpa bättre grejer
nästa säsong?

Jag befinner mig i samma situation, har spinnfiskat en del tidigare och tänkte nu ta upp flugfiske. Min budget för att köpa utrustning är väldigt begränsad och även jag har en kunnig svåger!

Så här ser min plan ut:

Den här månaden köper jag ett Pool 12 Powerfly-set (#6) för 1000-lappen, se: http://shop.el-ge.se/pool-12-powerfly-p-5731-c-159.aspx
Då kan jag komma igång med att öva lite kast på land innan säsongen sätter igång. Tänker även att detta set är tillräckligt bra för att jag, om jag känner behov av att köpa ett bättre framöver, kan ha kvar det som reserv.

I nästa månad köper jag så ett par PVC-vadare för 470:-, se: http://shop.el-ge.se/twin-eagel-pvcvadarbyxa-p-2421-c-1816.aspx samt en drös med flugor.

Grundläggande teknik ska min svåger (som inte kostar pengar) få stå för, tillsammans med alla de gratis resurser som finns att tillgå på internet. Vi har ju redan lärt oss att fisket inte ska ske 35 meter ut!

Gör det inte svårare (dyrare) än det behöver vara, det viktigaste är ju att ha kul! Känns det som att budgeten ligger på den nivån att det är Biltema/Jula som gäller så kör på det. Jag tycker att det är betydligt bättre att du skaffar ett set och kör på än att du struntar i det för att det är så sablarns dyrt och svårt.

/Magnus
 
hejsan
det är milsvid skillnad på att ha rätt kombination spö/lina/tafs eller inte..

min rekommendation är ett lite snabbare spö(dvs styvare), 4delat, en kortklump lite tung WFlina samt polytafs skarvad med monofil. tafslängd mellan 3-6meter

luftkast ska nästan kännas överflödiga liksom..
du ska riktigt känna linan rinna ur öglorna utan större ansträngning.;)

vänligen nils
 
Fast nog kan det ibland, speciellt för röding tycker jag kännas som all aktivitet är ganska långt ut. Så visst finns det tillfällen när man känar på ett hyffsat långt överhandskast.

I fallet kastteknik så körde jag med Mel Krigers bok och första film. Den funkade för mig. Han börjar med ett rent rollkast som första kast (har jag för mig åtminstone..) vilket tvingar en att få till avslutet på kastet då man har mindre kraft att och därmed måste få kraftöverföringen i utrullningen att funka hyfsat. Detta är ju sedan överförbart även i övriga kast. Funkade bra tycker jag när man provade sig fram på egen hand med hjälp av boken och filmen.
Fast det lönar det sig säkert att ta en kurs men det är inte på något sett ett måste. Du kommer att lära dig kasta tillräckligt bra även på egen hand om du ger det lite tid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
erske Val av flugspö Fiske 25
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
ala flugspö och haspelrulle? Fiske 14
bredviken Flerdelat flugspö?? Fiske 3
Tobbe L Flugspö Fiske 7
Nappe Bygga flugspö, idéer? Fiske 18
Graip Flugspö/isyxa Fiske 3
moekk Black Master Flugspö Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
PoH Byta flugspö, tips någon ? Fiske 7
AA Bygga eget flugspö Fiske 60
AA Flerdelade flugspö Fiske 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...