Miljöbovar i kläder

I årets första nummer av Naturskyddsföreningens tidning kan man läsa en mycket intressant artikel om kemikalier i tyg. Gore-tex verkar ha en skrämmande miljöpåverkan och även om jag inte har köpt just gore-tex tidigare så får det i alla fall mig att tänka till extra i fortsättningen.

Jag är ingen kemist och att höra talas om bromerade flamskyddsmedel som ger råttor ADHD-liknande symtom två generationer senare och högflourerande medel som aldrig bryts ner och ger samma verkningar som PCB, ger i alla fall mig kalla kårar. Jag kan bara hoppas på att så många som möjligt tar till sig detta så denna utveckling kan hejdas. Det är fruktansvärt skrämmande att på bara några årtionden så har mänskligheten (västvärldens levnadssätt) sett till att vi har både kemikalier och plasthalter i vårt blodomlopp.

(hoppas nu länken fungerar)

http://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2013-1/giftspridare

Det finns förresten fler artiklar på tidningen för alla (?) som är intresserade.
 
De flesta ytterkläder man köper idag har antingen ett membran eller någon annan form av impregnering som gör dem vattenavstötande.
 
Jo, det är ju inte bara gore-tex som det handlar om, även om det nämns som ett varnande exempel. Och därför blir det extra svårt att undvika dessa kemikalier.
 
Eftersom inte så många skriver (kanske för att de inte orkar läsa artikeln) så kommer här ett utdrag:

"MÅNGA FRÅGVISA KUNDER har gett resultat. Från årsskiftet slutade till exempel H&M helt med alla perfluorerade ämnen, och Fjällräven kommer att lämna sina sista fluorplagg bakom sig under året. Några små hål har öppnats i Gore-Texmuren, men fortfarande är den ganska kompakt i friluftsbutikerna. Och även när Gore-Tex är ett sånt där gammalt obehagligt minne som PCB så kommer det att dröja innan de perfluorerade ämnena är borta ur hoppkräftor, isbjörnar, pingvinägg och människofoster. Som aldrig ens har funderat på om de behöver en jacka som är både vattentät, andande och smutsavstötande." Sveriges Natur nr 1/13.

Det är bra om det sker så fort som möjligt!
 
Fattar inte hur folk kan vara så " dumma" att de går och köper gore-tex eller liknande för sjuka pengar och allt de får är ett jävla plastplagg fullt med kemikalier. Kanske dax att vakna upp!!!
 
Förutom tex-mex så finns det plagg och skor med silverjoner (för att bli av med lukt), som är rena mardrömmen ur miljösynpunkt. Lagstiftningen borde lösa detta problem och inte kräva av konsumenter att bli ekotoxikologer.
 
Fattar inte hur folk kan vara så " dumma" att de går och köper gore-tex eller liknande för sjuka pengar och allt de får är ett jävla plastplagg fullt med kemikalier. Kanske dax att vakna upp!!!

Jag kan förklara varför jag köpt gore-tex : Det är en ett enkelt sätt för mig att hålla kroppen i lagom temperatur och fuktighet oavsett väder, nederbörd och fysisk aktivitet. Man kan uppnå detsamma genom att reglera med olika andra plagg men jag har köpt membrankläder just för att det är bekvämt i varierande väder och vid aktiviteter med varierande intensitet - t ex utförsåkning varvat med liftåkning i omväxlande sol och snöfall. Jag har dock ingen övertro på membran - jobbar man hårt måste man öppna upp för att ventilera.
Jag var helt vaken och medveten om mina köp men att de skulle vara rejält hälso- eller miljövådliga var nytt för mej. Hur kan nylonkläder med ett tunt nät vara så skadliga?
Impregnering med nano-partiklar och silvertrådar undviker jag nog men vilka naturmatrial fungerar som smidiga skalplagg?

/Patrik
 
Jag kan förklara varför jag köpt gore-tex : Det är en ett enkelt sätt för mig att hålla kroppen i lagom temperatur och fuktighet oavsett väder, nederbörd och fysisk aktivitet. Man kan uppnå detsamma genom att reglera med olika andra plagg men jag har köpt membrankläder just för att det är bekvämt i varierande väder och vid aktiviteter med varierande intensitet - t ex utförsåkning varvat med liftåkning i omväxlande sol och snöfall. Jag har dock ingen övertro på membran - jobbar man hårt måste man öppna upp för att ventilera.
Jag var helt vaken och medveten om mina köp men att de skulle vara rejält hälso- eller miljövådliga var nytt för mej. Hur kan nylonkläder med ett tunt nät vara så skadliga?
Impregnering med nano-partiklar och silvertrådar undviker jag nog men vilka naturmatrial fungerar som smidiga skalplagg?

/Patrik


Det finns gott om membranplagg och inte innehåller polytetrafluoretylen. Lundhags och klättermusen är två företag med mycket bra miljöprofil. Tycker att man som konsument ska vara nyfiken på vad man köper.
 
Det finns gott om membranplagg och inte innehåller polytetrafluoretylen. Lundhags och klättermusen är två företag med mycket bra miljöprofil. Tycker att man som konsument ska vara nyfiken på vad man köper.

Jag tolkar detta som att polytetrafluoretylen är mijövådligt - på viklet sätt tar männsiskor eller djur skada av detta?

/Patrik, mer nyfiken
 
Jag tolkar detta som att polytetrafluoretylen är mijövådligt - på viklet sätt tar männsiskor eller djur skada av detta?

/Patrik, mer nyfiken

Polytetrafluoreten (PTFE) går har många handelsnamn och mest känt är DuPont:s registrerade varumärke Teflon. PTFE har mycket bred användning i och med att den har mycket låg friktion, tål förhållandevis hög temperatur, har extremt hög resistens mot extremt svåra kemikalier etc som material har den många fantastiska egenskaper.
Materialet PTFE påverkan inte människan eller djur, den är sk vävnadsvänlig därav görs proteser (implantage) av materialet ofta tillsammans med titan. Det mest kända användningsområdet torde dock vara beläggningar i stekpannor och kokkärl.
Därutöver används PTFE i flytande form som smörjoljor och smörjfetter, i fast form (plast) inom industrin (lagermaterial, packningsmaterial, kugghjul, smörjmedel… ), skidvallor osv, osv.
PTFE är inte ”farlig” i temperaturintervallet under +260 gC. Men i tillverkningssteget och när temperaturen börjar överstiga 300 gC är den det.
T.ex. ska materialet sopsorteras under farligt avfall men den informationen är milt sagt bristfällig och att man absolut ska ställa mycket högre utsläpps krav vid framställning av grund råvaran och där är man extremt flat.
 
Just vilket ämne det handlar om verkar vara lite mer komplicerat än vid första anblicken. Det verkar som att det ingår olika perfluorerade ämnen i själva produktionen av PTFE och det är dessa ämnena som trillar av gore-texen, ligger kvar i naturen och påverkar både människor och djurliv. Dessutom samverkar gore-tex ihop med DWR som är en impregnering tillverkad av perfluorerade ämnen. DWR sprayas på yttertyget av plagget och är det som gör att gore-texen andas (enligt dom). DWR rinner så småningom av plagget...och ut i naturen och på din hud. Och på dina barns hud. Som tar upp ämnena.
Whynot har rätt om att PTFE kanske inte är det ämnet som är problemet eftersom det krävs hög värme för att det ska gå sönder. Men gore-texplagg innehåller fler perfluorerade ämnen än PTFE och dessa har liknande destruktiva egenskaper på miljön och hälsan.
Hur många mäter temperaturen i era teflonpannor när ni lagar mat?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...