hur gör ni som spinnfiskar?

Hej! Hur gör ni för att slippa att linan tvinnar sig vid spinnfiske? Efter att ha fiskat ett tag med spinndrag tvinnar ju linan sig med trassel som följd. Använder fireline-lina och ståltafs. Vill kunna använda spinnare då jag ofta får napp på detta.

tacksam för tips!
mvh Johan
 
Se även till att bara ha bra spinnare, dåliga spinnare har ofta egenheten att de tvinnar linan istället för att spinna.
 
senast jag fiskare hade jag en bra spinnare. Får helt enkelt testa med endast lekande. Brukar ni helt slippa lintrassel? Vad använder ni för linor förresten?
 
senast jag fiskare hade jag en bra spinnare. Får helt enkelt testa med endast lekande. Brukar ni helt slippa lintrassel? Vad använder ni för linor förresten?

Jag upplever aldrig att jag får lintrassel, jag har använt flera av de större fabrikaten på lina och märker ingen skillnad mellan dem på så vis. Jag har dock haft en flätlina som varierat kraftigt i kvalitet, delar av den har varit väldigt stark medan andra delar av den mer eller mindre gått av utan anledning.

Däremot har jag haft problem med en nylonlina på haspelrulle, den var antagligen pålagd åt "fel håll" om man jämför med hur den legat på spolen den köptes på.

Med bra spinnare och taft/beteslås med lekande så bör inte lintrassel vara ett problem.
 
Ett hett tips är Mörrumsspinnaren från Abu. Den tvinnar inte linan tack vare sin geniala konstruktion och den fångar fisk också. Finns även en spinnare från Savagegear som är tvinnsäker.
 
Ett hett tips är Mörrumsspinnaren från Abu. Den tvinnar inte linan tack vare sin geniala konstruktion och den fångar fisk också. Finns även en spinnare från Savagegear som är tvinnsäker.

Den har jag aldrig fastnat för även om jag vet att många gillar den, jag kör oftast med Abus Reflex eller Blue Fox när jag använder spinnare. Ingen av dessa har lyckats tvinna någon lina för mig.
 
Använd dom silvriga eller kopparfärgade Blue Fox spinnarna, är nog världens bästa spinnare för öring iallafall, trasslar aldrig, låter bra i vattnet och man brukar få fisk på dom. Storlek 2-4 är att rekommendera!
 
Jag upplever bara att man får trassel när man kastar in nya rullar
eller ibland om man kör med fluga/or före eller efter dragen. Har aldrig upplevt att problemet
har kommit sig av spinnaren själv, däremot påverkar ju vikten på draget och lintjockleken och om du har tafs eller inte spinnarens gång till viss mån.
 
Jag hade samma problem förr men nu förtiden fiskar jag alltid med beteslås med kullager! Lite dyrare men gör så att linan i stort sätt aldrig tvinnar sig!
 
Tjena! Har haft samma problem.
Lösningen för mig va inga billiga spinnare (typ fladen)
och köp durare beteslös/tafsar med ett kullager i. tyvärr så får man byta ibland
men dett hjälper enormt mycket. Sen så är det ju inte fiske utan trassel ;-)
Skitfiske!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Hur gör ni med kaffet? Fiske 15
horten Vad gör de olika bromsarna på en multiplikator-rulle? Fiske 8
maskon Prylarna gör fiskaren Fiske 5
Björte Vad gör jag för fel? Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...